نسخه چاپی
بررسی نوسانات قیمتی در بازار خودرو حاکی از جهش قیمتها در این بازار است، به طوری که در بین خودروهای پراید موجود در بازار مدل ۱۵۱ سال ۱۴۰۱ آن از ۲۷۰ میلیون تومان در چهارشنبه گذشته امروز به ۲۷۵ میلیون تومان رسیدهاست و مدل ۱۴۰۰ آن نیز در این مدت ۵ میلیون تومان گران شدهاست و در حال حاضر ۲۶۵ میلیون تومان قیمت خوردهاست.
خودروهای پژو نیز در این مدت گران شدند، به طوری که پژو ۲۰۰۸ مدل ۱۳۹۸ از دو میلیارد و ۴۲۰ میلیون تومان در چهارشنبه گذشته امروز به دو میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان رسیدهاست.
پژو ۲۰۶ تیپ ۲ مدل ۱۳۹۹ نیز از ۴۶۰ میلیون تومان در روز گذشته امروز به ۴۸۵ میلیون تومان رسیدهاست و مدل ۱۴۰۰ آن نیز از ۴۷۵ میلیون تومان در روز گذشته امروز به ۴۸۵ میلیون تومان رسیدهاست و مدل ۱۴۰۱ این خودرو نیز در این مدت ۱۵ میلیون تومان گران شدهاست و ۵۱۰ میلیون تومان قیمت خوردهاست.
خودروهای دنا نیز در این مدت از نوسانات قیمتی در امان نبودهاند، به طوری که دنا معمولی مدل ۱۴۰۰ از ۵۹۰ میلیون تومان در چهارشنبه گذشته امروز به ۶۱۰ میلیون تومان رسیدهاست و مدل ۱۴۰۱ این خودرو نیز در این مدت ۲۰ میلیون تومان گران شدهاست و ۶۸۰ میلیون تومان قیمت خوردهاست.
مدیر روابط عمومی مرکز ملی رقابت دیروز گفت: بر اساس فرمولها و دادههای جمع آوری شده درباره قیمت خودرو، بعد از تعطیلات نوروز نقشه راه نهایی را شورای رقابت ارائه میدهد و پس از آن دستگاه مربوطه قیمت را اعلام میکند.
سپهر دادجوی توکلی با اشاره به اینکه وظیفه شورای رقابت نه سیاستگذاری صنعتی مثل خودروست نه قیمت گذاری بلکه صرفا در جهت رفع انحصار و رقابتی کردن بازار ورود کرده است، گفت: در فروردین امیدواریم شاهد ابلاغ جزییات دستورالعمل به نهادهای متولی ابلاغ قیمت خودرو باشیم.
مدیر روابط عمومی مرکز ملی رقابت افزود: در قانون تکلیف شده که شورای رقابت برای کالاها حق قیمت.گذاری ندارد و افزایش قیمت در کار گروهی به نام کارگروه شورای رقابت اتفاق میافتد که از سازمان حمایت نیز در این کارگروه عضو داریم.
این مقام مسئول در شورای رقابت اظهار داشت: اما همانطور که اعلام کردم
به محض تشکیل جلسه نهایی و پایان یافتن جلسات در خصوص این موضوع قیمت نهایی
خودرو توسط دستگاه مربوطه اعلام خواهد شد.
وی افزود: شورای رقابت
دستورالعمل تنظیم بازار خودروی سواری را به نهادهای مجری هر حوزه اعلام
میکند و آنها موظفند بر اساس دستورالعمل مذکور قیمت آن کالا را تعیین
کنند.
مدیر روابط عمومی مرکز ملی رقابت با اشاره به اینکه برای سال آینده قیمت کارخانهای برخی خودروهای داخلی افزایش مییابد، اما ممکن است در مورد برخی خودروها این افزایش قیمت کمتر و در برخی دیگر این افزایش قیمت بیشتر باشد، تصریح کرد: درج موضوع افزایش ۳۰ تا ۷۰ درصدی قیمت خودرو نزدیک به واقعیت است، اما واقعی نیست، در واقع بر اساس جلساتی که تشکیل شده این نتیجه حاصل شده که خودروها ۳۰ تا ۷۰ درصد افزایش قیمت داشته باشند، اما در بعضی خودروها این عدد میتواند کمتر از ۳۰ درصد و در برخی از خودروها نیز میتواند بیشتر از ۷۰ درصد باشد لذا در واقع میانگین افزایش قیمت میتواند درست باشد، اما دقیق نیست.
دادجوی توکلی افزود: امیدواریم به زودی با تنظیم بازار خودرو شاهد رفع انحصار باشیم به نحوی که دیگر نیاز به دخالت تعیین دستورالعمل برای قیمت خودرو نباشیم و شورای رقابت بر پروندههای مهمتر و بنیادی تری که در دست بررسی دارد، تمرکز کند.
مدیر روابط عمومی مرکز ملی رقابت با اشاره به اینکه اعلام قیمت با شورای رقابت نیست و شورای رقابت کار کارشناسی برای صدور دستورالعمل را انجام میدهد، گفت: در واقع شورای رقابت از چند مجرا داده جمعآوری و آن اطلاعات و دادهها را جمع بندی میکند و شرایط مختلف را از جمله شرایط رقابتی شدن بازار را در نظر میگیرد و در اختیار مرجع قرار میدهد که باید قیمت تمام شده را اعلام کند لذا بر اساس آن باید قیمت نهایی اعلام شود.
دادجوی توکلی در ادامه گفت: هیچ عددی را شورای رقابت درباره افزایش قیمت خودرو تایید نمیکند در حقیقت باید همه فرمولها و دادهها بررسی شود و با در نظر گرفتن بقیه جوانب افزایش قیمت کارخانهای خودروها اعلام شود؛ شورای رقابت این انتظار را دارد که با کمک به واقعی کردن قیمت فروش محصولات خودرویی از درب کارخانه، به افزایش تولید این محصول و رفع بهانه زیان دهی کمک کند تا شاهد افزایش عرضه باشیم.
وی با اعلام اینکه افزایش قیمت خودرو در دستورالعمل تنظیم بازار خودروی سواری مستتر است، افزود: بر اساس فرمول کاست پلاس، کارخانه هزینه تمام شده را به علاوه یک سود عادله اعلام میکند و با افزایش عرضه کالا منجر به تعادل بازار و رفع دلالی میشود و در نتیجه قیمتهای کاذب از میان رفته و به صورت کلی قیمتها کاهش مییابد.
دادجوی توکلی در پایان با بیان اینکه صنعت خودرو به اندازهای مهم و بزرگ است که عوامل متنوعی در قیمت ان موثرند از عوامل سیاسی گرفته تا فرهنگی و اقتصادی، افزود: شورای رقابت با صدور دستورللعملی سیال و دیالوگ محور سعی داشته در چهارچوبی که قانون برای او تعیین کرده، به منافع مصرف کننده و تولیدکننده توجه داشته و بازار را به سوی فضایی رقابتی که نقش بازیگران آن شفاف باشد، هدایت کند.
قیمت روز خودرو در جدول زیر آمدهاست: