کد خبر: ۱۰۱۵۴
تاریخ انتشار: ۲۵ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۲:۲۸
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
در اين روزها تصويري در شبکه‏‌هاي اجتماعي منتشر مي‏‌شود که براي نسل جديد شايد چندان آشنا نباشد، اما مبارزان قبل انقلاب او را مي‏‌شناسند. مردي با نام «پرويز ثابتي» جمعي از عناصر ضدانقلاب همزمان با سالروز پيروزي انقلاب اسلامي در لس‌آنجلس تجمع کردند.



آرمان ملي – ياسمين طالقاني: در اين روزها تصويري در شبکه‏‌هاي اجتماعي منتشر مي‏‌شود که براي نسل جديد شايد چندان آشنا نباشد، اما مبارزان قبل انقلاب او را مي‏‌شناسند. مردي با نام «پرويز ثابتي» جمعي از عناصر ضدانقلاب همزمان با سالروز پيروزي انقلاب اسلامي در لس‌آنجلس تجمع کردند. حضور پرويز ثابتي، مسئول اداره سوم (مهم‏‌ترين رکن ساواک) طي سال‏‌هاي 1352 تا 1357و رئيس ساواک تهران در اين نشست قابل تامل بود. اما او کيست؟ ثابتي متولد فروردين 1315 در سنگسر سمنان است و اينک 86 سال از عمرش مي‏‌گذرد. ثابتي تحصيلات ابتدايي را در شهر محل تولدش و تحصيلات متوسطه را در تهران گذراند و وارد دانشگاه تهران شد. با اخذ مدرک رشته حقوق، پس از مدتي به‏‌عنوان تحليلگر سياسي در اداره نهم ساواک استخدام شد. او رفته‏‌رفته از مُهره‏‌هاي اصلي سازمان اطلاعات و امنيت کشور شد و با نوشتن بولتن‏‌هاي محرمانه و فوق‏‌سري، علاوه بر نخست‏‌وزير و رئيس کل ساواک، براي دفتر مخصوص شاه از اوضاع داخلي کشور، تحليل سياسي مي‏‌نوشت. پرويز ثابتي با حضور در تلويزيون ملي ايران به‏‌عنوان «مقام امنيتي» معرفي شد تا ابهت ساواک را به رخ بکشد. اين نخستين مرتبه بود که چهره يک مأمور امنيتي از رؤساي ساواک از تلويزيون ملي ايران پخش مي‏‌شد و همين، عامل مهمي در شهرت وي بين افکار عمومي بود. پرويز ثابتي در سال 1345 به رياست اداره يکم از اداره کل سوم رسيد. سال 1349 معاون دوم اداره کل سوم بود و سال 1352 مسئول اول اداره کل سوم ساواک موسوم به امنيت داخلي شد. اداره کل سوم، جدا از دفتر و بخش مستقل بازجويي، هفت اداره مجزاي ديگر را نيز دربرمي‏‌گرفت و هرکدام بخش‏‌هاي عريض و طويل داشت. پرويز ثابتي مسئول نخست اداره کل سوم ساواک بود و زندان کميته مشترک ضدخرابکاري هم از زيرمجموعه‏‌هاي آن به‏‌شمار مي‏‌رفت. زندانيان بسياري شکنجه‏‌هاي هولناک و شوک الکتريکي را در آن زندان شهادت داده‏‌اند. معروف است در دوران رياست‏‌جمهوري جان اف کندي، وي مقامات ايراني را به انتخابات آزاد سفارش کرد. شاه از تيمسار پاکروان خواست از اوضاع مملکت تحليل جامعي ارائه دهد تا او به جمع‏‌بندي برسد و پاکروان، اين وظيفه را به ثابتي سپرد. ثابتي در گزارشي که تهيه کرد نوشت که مردم ايران براي دموکراسي آمادگي ندارند و اين‏‌که شاه برايشان جذبه دارد و محبوب آنها باشد، کافي است؛ دادن آزادي و درانداختن انتخابات آزاد، دست حکومت را مي‏‌بندد و کار دست ما خواهد داد! سال 91 کتاب خاطرات وي با نام «در دامگه حادثه» منتشر شد که به شکل گفت‌وگو بود بسياري از فعالان سياسي داخل و خارج کشور به مطالب آن انتقاد کردند و ثابتي را به تطهير ساواک و تحريف تاريخ جنايات ساواک متهم کردند. 198 نفر از زندانيان ساواک نيز در نامه‏‌اي با استناد به «عهدنامه بين‏‌المللي منع شکنجه و مجازات‏‌هاي اهانت‏‌آميز و غيرانساني» (مصوب مجمع عمومي سازمان ملل متحد در دهم دسامبر 1984)، خواستار پيگرد حقوقي ثابتي و اخراج وي از آمريکا شده بودند.
تصويري که دختر ثابتي منتشر کرد
يک روز پس از 22 بهمن پرديس ثابتي، دختر پرويز ثابتي رئيس اداره امنيت داخلي ساواک، پس از 44 سال عکسي از او منتشر کرد. از پرويز ثابتي هيچ تصوير جديدي پس از انقلاب منتشر نشده بود، نه در کتاب خاطراتش «در دامگه حادثه» و نه در گفت‏‌وگويي که سال 1390 با «صداي آمريکا» داشت. حالا 44 سال پس از انقلاب، در تجمع اپوزيسيون در آمريکا، عکسي از ثابتي 86 ساله کنار دخترش منتشر شده است. سال 1393 خبرگزاري «تسنيم» در گزارشي نوشت که او در شهر اورلاندو ايالت فلوريدا زندگي مي‏‌کند. گفتني است مدير امنيت داخلي مخوف‏‌ترين دستگاه اطلاعاتي منطقه در اورلاندو به‏‌عنوان يک سه‏‌مليتي ايراني، اسرائيلي و آمريکايي زندگي مي‏‌کند و شرکتي اقتصادي به‏‌نام Paris Enterprises دارد. او از حاميان مالي کمپين انتخاباتي «جرج بوش» و کميته ملي جمهوري‏‌خواهان بوده‏‌ است.
واکنش به حضور ثابتي


ناصر کنعاني، سخنگوي وزارت امورخارجه جمهوري اسلامي ايران ديروز دوشنبه 24 بهمن‌ماه در نشست هفتگي با خبرنگاران درباره حضور پرويز ثابتي، رئيس ساواک در تجمع ضدانقلاب در آمريکا که سؤال يکي از خبرنگاران بود، گفت: دولت‏‌هاي مدعي حقوق بشر تبديل به مأمن و ملجأ جنايتکاران شدند. وي افزود: فرد جنايتکاري با چنين سابقه‏‌اي در قلب کشور مدعي حقوق بشر حضور دارد و اگر پرونده اقدامات ضدايراني دولت آمريکا را فهرست کنيم فهرست عريض و طويلي خواهد بود. اين هم يکي ديگر از نماد‏‌هاي دشمني دولت آمريکا با دولت و ملت ايران است. رئيس دفتر رئيس‏‌جمهور دوران اصلاحات به انتشار عکس پرويز ثابتي از روساي معروف ساواک بعداز 44 سال واکنش نشان داد.
در نهايت
پديدارشدن ثابتي در تجمع ضدانقلاب در آمريکا شايد براي خود او يک مانور تبليغاتي بود اما براي عقبه‏‌ سلطنت و حاميان رژيم سابق خبر خوبي نبود، چراکه يادآور جنايات يکي از بدنام‏‌ترين سازمان‏‌هاي تاريخ ايران است که در عصر پهلوي فعاليت مي‏‌کرد. «الف» نوشت: سازماني که رژيم سابق در واپسين روزهاي حيات خود براي دوام حکومتش حکم به انحلال آن داد اما دير شده بود و اين سوال مطرح است که چرا ضدانقلاب که مدعي دموکراسي است، حتي با امثال ثابتي مرزبندي ندارد؟
نام:
ایمیل:
* نظر: