کد خبر: ۱۰۰۸۷
تاریخ انتشار: ۱۱ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۳:۰۳
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
باز هم رائفي‌پور و باز هم حاشيه! اين بار اهالي هنر هدف او بودند. او در ويدئويي که بهزاد عبدي، دبير هنري سي و هشتمين جشنواره موسيقي فجر در صفحه اينستاگرامش منتشر کرده است، ادعا مي‌کند که: «70 درصد موسيقي‌دانان هرگز ازدواج نکرده‌اند به دليل اينکه هرزه تشريف داشته‌اند»!



آرمان ملي – مطهره شفيعي: باز هم رائفي‌پور و باز هم حاشيه! اين بار اهالي هنر هدف او بودند. او در ويدئويي که بهزاد عبدي، دبير هنري سي و هشتمين جشنواره موسيقي فجر در صفحه اينستاگرامش منتشر کرده است، ادعا مي‌کند که: «70 درصد موسيقي‌دانان هرگز ازدواج نکرده‌اند به دليل اينکه هرزه تشريف داشته‌اند»!
نسبت رائفي‌پور با موسيقي
علي‌اکبر رائفي‌پور که خود را نظريه‌پرداز مي‌داند به دليل سخنراني‌هاي جنجالي خود در دانشگاه‌ها مطرح شد. او در سال 89 موسسه‌ مصاف را افتتاح و خود نيز به ديگر مباحث، از مسائل اجتماعي، سياسي، اقتصادي و حقوقي گرفته تا موضوعات فقهي، معرفتي و حتي پزشکي ورود کرد! تسنيم درباره او نوشته است: « 1- اواخر دهه‌ 1380، جواني بيست‌وچندساله با سخن گفتن از آيين‌‌هاي مرموز و نماد‌هاي پيدا و نهان، ناگهان به شهرت رسيد. به نظر مي‌آيد رائفي‌پور جذابيت رازآلودگي را به‌خوبي درک کرده است. نه فقط مباحثي که به آنها مي‌پردازد بلکه خود او نيز در هاله‌اي از ابهام و اسرار قرار دارد. اطلاعات اندکي در مورد او موجود است. درمورد تحصيلات در اين حد مي‌دانيم که در دانشگاه حسابداري خوانده است، اما اينکه چه سالي وارد کدام دانشگاه شد و کي از آنجا فارغ‌التحصيل شد، بر ما پوشيده است» در مصاف هم واحد موسيقي، واحد کشاورزي و امنيت غذايي، واحد خانواده، واحد نرم‌افزار، واحد دشمن‌شناسي، ساخت سلاح و پرينتر سه‌بعدي و سامانه‌ پاداسکاي تنها ‌بخشي از فعاليت‌‌هاي با مديريت علي‌اکبر رائفي‌پور است که تحت‌عنوان فعاليت در حوزه مهدويت و دشمن‌شناسي شکل گرفته است. تسنيم نوشته که در نقد موسيقي نيز مشهورترين سخنراني رائفي‌پور، درمورد برعکس کردن ترانه‌‌ها با شيوه‌ reversing و آشکار کردن محتواي شيطاني مخفي آهنگ‌‌هاي مشهور و پراستفاده است که «وقتي آنها را برعکس مي‌کنيم، اظهار ارادت به شيطان را در آنها مي‌شنويم و اين قرار است بر ناخودآگاه شنونده تاثير بگذارد.»
نامه اعتراضي به وزير ارشاد

علي رحيميان، امير بکان و بهزاد عبدي سه عضو شوراي هنري ارکستر ملي ايران با انتشار متني خطاب به محمدمهدي اسماعيلي، وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي نسبت به انتشار تصاويري منتسب به علي‌اکبر رائفي‌پور در رابطه با موسيقي واکنش نشان دادند. در متن اين نامه آمده است: خدمت وزير محترم فرهنگ و ارشاد اسلامي جناب آقاي دکتر اسماعيلي! شيخ اجل سعدي عليه الرحمه فرموده‌اند: پرتو نيکان نگيرد هر که بنيادش بد است، تربيت، نا اهل را چون گردکان بر گنبد است. احتراما به عرض مي‌رساند، چندي است که فردي معلوم الحال (رائفي پور)، در مجامع مختلف از جمله دانشگاه‌ها، مساجد و غيره، نشست‌هايي با مضامين مشخص برگزار مي‌کند و در مورد همه مسائل مبتلا به کشور، از جمله سياست داخلي، خارجي، اقتصاد، فرهنگ و هنر، رسانه، ادبيات، فيزيک نظري، شيمي آلي، سياهچاله‌ها، مذاهب، مسائل آخرالزماني، متافيزيک و... (همه چيز دان)، اظهارنظر مي‌کند و طي اين جلسات با ادبياتي نامتعارف و سخيف، اهالي علم و فرهنگ و هنر را هر از گاهي مورد خطاب و عتاب قرار مي‌دهد. البته در صحبت‌هاي اين گونه افراد که ناشي از کم‌سوادي و هيجانات دروني و حب و بغض و حسادت نسبت به فرهيختگان کشور است، کاملا مشهود است و صدالبته، عقده گشايي اين فرد، چندان براي اهل فن، مهم و قابل اعتنا نيست، ولي، نفس بازگو کردن اين قبيل سخنان در نشست‌ها با چه هدفي انجام مي‌شود و اين شخص از کدام مرجع و مآخذ پشتيباني مي‌گردد؟ اين فرد در اظهاراتي (که گويي مدت‌ها قبل در جلسه‌اي مطرح کرده که خب از عمق فاجعه نمي‌کاهد)، قاطبه اهل هنر و اختصاصا هنر موسيقي را با دايره واژگاني بسيار غيراخلاقي، «هرزه» خطاب کرده است! و نيز در ادامه سخنان خود اقدام به تمسخر هنر موسيقي و موسيقيدانان نموده است! شوراي هنري ارکستر ملي ايران بر حسب وظيفه خود در حفظ ميراث شنيداري اين سرزمين و حفظ شئونات و کرامت هنرمندان شريف موسيقي کشور، اين سخنان سخيف را، به‌شدت محکوم کرده و از وزير محترم ارشاد و همچنين ديگر نهادهاي صنفي همچون خانه هنرمندان، خانه موسيقي، انجمن موسيقي، دفتر موسيقي و همچنين نهادهاي نظارتي قوه قضائيه، درخواست برخورد قاطع، با اين شخص را که آزادانه اقدام به هتاکي به اهالي فرهنگ و علم و هنر مي‌نمايد دارد. اميد است با ورود و پيگيري وزير محترم به اين موضوع، مقدمات عذرخواهي رسمي و کتبي فرد مورد نظر، از اهالي شريف و نجيب موسيقي، مهيا گردد و البته اين آزمون خوبي خواهد بود، در اين شرايط صعب و سخت، که متولي اصلي فرهنگ و هنر، چه ميزان، مدافع و ياريگر مجموعه تحت مسئوليت خود است، هنرمنداني که ساليان متمادي با همه ناملايمات و توهين‌ها، صادقانه و خالصانه کار کرده‌اند و چراغ موسيقي کشور را زنده نگه داشته‌اند. اين مطالبه به حق، آزموني است براي سنگربانان کنوني فرهنگ و هنر، باشد که سرافراز بيرون آيند.

استعفاي دبير جشنواره موسيقي فجر
بهزاد عبدي دبير جشنواره موسيقي فجر اعلام کرده هيچ‌گونه مسئوليتي را در موسيقي قبول نکرده و از تمامي سمت‌هايش استعفا مي‌دهد. بهزاد عبدي چندي پيش مسئوليت دبيري جشنواره موسيقي فجر را پذيرفته بود. اين موسيقيدان در متني که در صفحه اينستاگرامش منتشر کرد نوشت: سلام بدون مقدمه من بهزاد عبدي تا امروز و اين لحظه به‌رغم تمام اتفاقات، تمام بي‌‌مهري‌هاي بسياري و حتي ميل باطني‌ام در شرايط موجود، به وظايف و توافق‌هايم پايبند بوده و تمام توان و تلاشم را براي ارتقاي هنر و موسيقي اين سرزمين به کار گرفته‌ام. ولي امروز و در اين زمان موجودي با نام و نشان «رائفي‌پور» دهان گشوده و به قشر عظيمي از هنرمندان موسيقي، توهين مي‌کند. در صورتي که ايشان رسمي از هنرمندان موسيقي اين کشور، عذرخواهي نکند، ديگر هيچ مسئوليتي را براي موسيقي عزيز کشورم، قبول نخواهم کرد و استعفاي خود را از اين مسئوليت اعلام مي‌دارم. بگذاريد رائفي‌پور‌ها با حفظ فاصله از هرزگان موسيقي جشنواره‌ي موسيقي را برگزار کنند.
واکنش وزير چه بود؟
محمدمهدي اسماعيلي ـ وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي - پس از انتشار اين محتواي ويدئويي با ابراز تأسف در خصوص انتشار چنين ويدئويي در مورد هنرمندان موسيقي کشور، با تاکيد بر اينکه وزارت فرهنگ هيچ توهيني را به جامعه هنري نجيب ايران برنمي‌تابد، خطاب به اداره کل حقوقي اين وزارتخانه دستور پيگيري حقوقي و قضائي اين مساله را صادر کرد.
نام:
ایمیل:
* نظر: