کد خبر: ۹۹۶۸
تاریخ انتشار: ۱۹ دی ۱۴۰۱ - ۱۲:۳۴
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
ماراتن روحاني و رئيسي آغاز شده است. ابراهيم رئيسي، حسن روحاني را به بودجه‌ريزي همراه با کسري متهم کرده است. اقدامي که عملا دست دولت سيزدهم را بست و ميوه تورم را در سبد اقدامات وي گذاشت.


آرمان ملي- احسان اسقايي: ماراتن روحاني و رئيسي آغاز شده است. ابراهيم رئيسي، حسن روحاني را به بودجه‌ريزي همراه با کسري متهم کرده است. اقدامي که عملا دست دولت سيزدهم را بست و ميوه تورم را در سبد اقدامات وي گذاشت. ابراهيم رئيسي چندي پيش اعلام کرد: «مبلغ کسري بودجه، مبلغ بالايي بود که آثار تورمي زيادي را برجا گذاشته بود. اصلاحات اقتصادي در ارديبهشت 1401 باعث تورم 12درصدي شد. اصلاح اقتصادي را همه مي‌گفتند بايد انجام شود اما همه به‌دليل آثار اجتماعي و مشکلاتي که ممکن بود ايجاد کند انجام نمي‌د‌ادند.» به نظرمي‌رسد همه ماجرا هم اين نيست که اعلام شده است. زيرا از قرار معلوم حسن روحاني، بودجه ريزان وي و دستگاه اقتصادي دولت گذشته در نگارش بودجه انقباضي سال آخر خود که در سال اول دولت رئيسي اجرايي شده است؛ عملا نقشي نداشته‌اند.
ماجراچيست؟
ابراهيم رئيسي معتقد است بودجه سال اول فعاليت دولتش از ابتدا توسط دولت قبل باکسري بودجه نگارش شده است اما حسن روحاني در پاسخ به اين اظهارات اعلام کرده است«عين بودجه‌اي که براي 1400 تنظيم کرده بوديم، تحقق پيدا کرد. 400 هزار ميليارد تومان را مجلس اضافه کرد. همان شدکسر! ما در مجلس هم گفتيم 400 هزار ميليارد تومان را اضافه نکنيد. بودجه 800 هزار ميليارد تومان بود، مجلس کرد 1200 ميليارد تومان. ما گفتيم 400 هزار ميليارد تومان کسري بودجه است. بعد گفتند اين دولت 400 هزار ميليارد تومان کسري بودجه براي ما گذاشته است. دولت نگذاشته، مجلس براي شما گذاشته است.» حسن روحاني در ادامه در موردکسر بودجه دولت در سالجاري به ابراهيم رئيسي توصيه کرده است که«سال 92 بودجه‌اي که دولت به مجلس داده بود 38 درصد کسري داشت. ما سر و صدا نکرديم، لايحه دوفوريتي برديم مجلس و اصلاح کرديم. اگر مي‌بينيد کسري بودجه است، لايحه دوفوريتي بدهيد به مجلس، کسري بودجه را اصلاح کنيد.» حسن روحاني در اين پاسخ کوتاه به اظهارات دولت با لفظ اعتدالي خود بازي سازي تيم رسانه‌اي دولت را باطل کرد. از اين منظر شاهد هستيم که چند روز يک بار يکي از حاميان دولت و مجلس به وي حمله مي‌کنند اما به نظر مي‌رسد آنچه حسن روحاني قصد داشته است، در برابر دولت فعلي به دست آورد، محقق شده است.
آقاي روحاني سکوت!


روز گذشته احمد امير آبادي نماينده قم در مجلس شوراي اسلامي که در واکنش به اظهارات حسن روحاني اعلام کرده است «اخيرا رئيس‌جمهور سابق، آقاي روحاني مطالبي را در دفاع از عمکرد دولت خود بيان داشته که خوب است ايشان مانند دوره مسئوليت خود بار ديگر سوار خودرو شده و يک نظرسنجي از داخل ماشين داشته باشند، چون اگر پياده شوند، مردم پاسخ نظرسنجي را به ايشان به‌طور ويژه مي‌دهند. او گفت: لذا توصيه مي‌شود ايشان مانند دو سال گذشته که سکوت اختيار کردند، هرگز سخن نگويند اگرچه ايشان نمي‌‎توانند از خير دوره بعدي مجلس بگذرند و براي همين سخن را آغاز کردند.»
نگاه روحاني به مجلس نيست
برخي معتقدند حسن روحاني با اظهاراتي که اخير در ارتباط با مسائل جاري کشور داشته؛ قصد دارد مجدد به عرصه قدرت باز گردد و از اين جهت تخريب و تهديد وي را آغاز کرده‌اند و او را توصيه به سکوت کرده‌اند. با اين وجود روحاني فقط يک اظهار نظر کرده است. او به خوبي با لايه‌هاي قدرت سياسي در ايران آشناست و نيک مي‌داند که اگر بخواهد مجددا به عرصه قدرت باز گردد، آن مسيررا بايد چگونه انتخاب کند. مجلس فعلي نه مجلس اول دوم است که در معناي واقعي کلمه در راس امور بودند و همه سلايق در آن حضور داشتندو نه مجلس ششم است که تلاش در استقلال نهاد قانونگذاري داشت و نه حتي مجلس دهم است که اعتدالي مي‌انديشيد. از همين مجلس فعلي است که مجلس آينده خارج مي‌شود از اين جهت روحاني با نوع تفکراتي که در مورد مسائل راهبردي دارد اگر هم به بازگشت به قدرت بينديشد، آن مسير را براي خود مسير مجلس نمي‌داند. البته اين احتمال وجود دارد که مديراني که در دولت وي در مراتب عالي و مياني فعال بودند در قالب حزب اعتدال و توسعه تمايلاتي براي ورود به عرصه رقابت براي تصدي پارلمان را داشته باشند اما نگاه روحاني به مجلس نيست.
در نهايت...
نگاهي به کارنامه حسن روحاني در طول دوران سياست‌ورزي، نشان مي‌دهد که رئيس‌جمهور سابق ايران ؛ حاضر به حضور در عرصه قدرت و تصميم گيري و تصميم سازي شده است. نقش روحاني در صلح ايران و عراق، نقش روحاني در عقد قرارداد مودت (ايران و عربستان) در سفر هاشمي رفسنجاني به رياض «قرارداد روحاني» نقش کليدي روحاني در ماجراي مک فارلين، نقش بي‌بديل روحاني در توافق 2003 هسته‌اي با تروئيکاي اروپايي، نقش روحاني در توافق هسته‌اي وين و ده‌ها موضوع ريز و درشت دگر نشان مي‌دهد که شيخ ديپلمات اگر هم نيم نگاهي به قدرت داشته باشد آن نيم نگاه قطعا از کانال مجلس نمي‌گذرد. از اين منظر اساسا دولت فعلي نبايد در توجيه ناکارآمدي‌هاي خود توپ را به زمين دولت سابق بيندازد زيرا حسن روحاني خوب مي‌داند هر سلامي را چگونه پاسخ دهد تا در‌ها گشايش يابد يا مسير انتقادات به وي به منشأ انتقادها باز گردد.
نام:
ایمیل:
* نظر: