کد خبر: ۹۹۶۰
تاریخ انتشار: ۱۸ دی ۱۴۰۱ - ۱۳:۰۶
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
 باتوجه به نزديکي انتخابات سرنوشت‌ساز مجلس دوازدهم تحرکات طيف‌هاي مختلف اصولگرايان را مشاهد مي‌کنيم که در رقابت‌ با يکديگر از ادبيات و سوژه‌‎هاي مختلف استفاده مي‌کنند و به‌نظر انسجامي ندارد و با به وجود آمدن تفرقه در حال دور شدن از يکديگر هستند.



آرمان امروز، گروه سياسي: باتوجه به نزديکي انتخابات سرنوشت‌ساز مجلس دوازدهم تحرکات طيف‌هاي مختلف اصولگرايان را مشاهد مي‌کنيم که در رقابت‌ با يکديگر از ادبيات و سوژه‌‎هاي مختلف استفاده مي‌کنند و به‌نظر انسجامي ندارد و با به وجود آمدن تفرقه در حال دور شدن از يکديگر هستند. در حالي که در دسته‌بندي سياسي همه اين چهره‌ها را بايد در يک چارچوب قرار داد ولي رفته رفته با خط‌کشي‌هاي مشخص، مي‌توان انشعابات و دسته‌بندي‌هاي جديدي را ترسيم کرد. عدم شرکت حداکثرس شهروندان در انتخابات گذشته و البته ناآرامي‌ها و اعتراضاتي که در طول چند ماه در ايران وجود داشت، برخي سياستمدارن را بر آن داشت تا براي نزديک شدن به شهروندان ادبيات خود را تغيير دهند و همواره شعارهايي بدهند که بتوانند نظر مردم را به خود جلب کنند. در گزارش پيشرو به جريان‌هاي فعال در دسته اصولگراها اشاره خواهيم داشت. دسته اول را اصولگراهاي سنتي تشکيل مي‌دهند که اعضاي «جبهه‌پايداري» را بايد از اين دسته بخوانيم. دسته بعدي طيف جمع شده اطراف محمدباقر قاليباف است که خود را با نام جديد «نواصولگراها» معرفي مي‌کنند. دسته بعدي را بايد اصولگراهاي حامي دولت معرفي کنيم که در ادغام با جريان‌هاي سنتي و نواصولگراها فعاليت مي‌کنند و اما اصولگراهاي معتدل که حالا با نزديک‌تر شدن «علي لاريجاني» و «حسن روحاني» مي‌توان از آنها به عنوان جريان سوم اصولگراها ياد کنيم که بيش از سايرين در حال پيش‌روي در عرصه سياسي هستند.
مديران مدام موضوع را به جاي ديگر حواله ندهند
«علي لاريجاني»، سياستمداري که ريشه در اصولگرايي دارد ولي رفته رفته خود را در کنار جريان معتدل سياسي ايراني قرار داده است، به‌نظر مي‌آيد بيشتر از گذشته با طيف نزديک به حسن روحاني دم‌خور شده است. آنچه از ادغام جريان علي لاريجاني و حسن روحاني خارج خواهد شد همان جريان سومي است که به نظر مي‌تواند از ديگر جريان‌هاي اصولگرا در انتخابات به‌راحتي سبقت بگيرد و بار ديگر بتواند مديريت کشور را با اتکا بر تعادل در داخل و خارج به دست بگيرد. رييس سابق مجلس شوراي اسلامي در برنامه‌ شبکه يک به مناسبت شهادت حاج قاسم سليماني نسبت به مديريت‌هاي کشور انتقاد کرد و گفت: يک سياست‌مدار براي توصيف شرايط انتخاب نمي‌شود، براي تغيير شرايط انتخاب مي‌شود.
اين سياستمدار که حالا بايد او را تعادل‌گرا بناميم با انتقاد از مديريت در عرصه سياسي ايران گفت: مديران مدام موضوع را به جاي ديگر حواله ندهند. به هرحال رهبري در جاهايي بايد دخالت بکنند اما نبايد از ايشان مدام خرج کرد. مارکس اصلا معتقد بود بدون تضاد، حرکت رخ نمي‌دهد، من نمي‌گويم اين‌ سنخ فعالان سياسي از مارکس اقتباس کرده‌اند اما وقتي دسته‌بندي و قطب‌بندي مي‌شود و يکديگر را به چالش مي‌کشند، صحنه جذاب مي‌شود اما جذابيت موقت است، در درازمدت يک آشفتگي اجتماعي ايجاد مي‌کند. گير اين شکاف‌هاي اين‌چنيني همين است که ظاهر اوليه‌اش جذاب است و پوپوليسيتي مي‌شود و کشمکش خياباني يا خانگي دارد ولي در درازمدت تبديل به شکاف‌هاي اجتماعي مي‌شود و چون حرارتش کم کم به کينه‌ها تبديل مي‌شود.»

در جنگ رواني رسانههاي غربي را به خط شدند
ابراهيم رييسي، اصولگرايي است که هم اکنون به عنوان دولت مستقر شناخته مي‌شود، باتوجه به پستي که دارد با ادبيات ديگري به سمت منتقدان رفت. با توجه به انتقادات بسياري که در روزهاي اخير از او و دولتش انجام مي‌شود با انتقاد از دولت‌هاي خارجي گفت: دشمنان جنگ ترکيبي به‌راه انداختند اما باز شکست به‌دنبال شکست نصيب‌شان مي‌شود. شما جنگ سياسي به‌راه انداختيد و ظرفيت‌هاي خود را عليه ملت ايران بکار گرفتيد. در جنگ رواني رسانه‌هاي‌تان را به خط کرديد و در جنگ اقتصادي وارد شده و در ارز و طلا عددسازي کرديد. در عرصه تجارت، صادرات و عرصه‌هاي مختلف اقتصادي تلاش کرده و تهديدها و تحريم‌ها که مي‌خواهيد ما را با آن کُند کنيد، دچار توقف نخواهيم شد. رئيس‌جمهور گفت: يک دخترخانمِ دهه نودي در بدو ورود به مراسم (سالگرد شهيد سليماني) به من گفت «شما را به خون شهيد سليماني قسم مي‌دهم که پاي‌کار هستيم و به مسئولين پيام دهيد که ما پاي اين انقلاب و نظام هستيم و آن‌ها با قدرت، قوت و اعتماد به نفس و اتکال به خدا حرکت کنند.» خون شهيد سليماني پيروزي را براي ملت به ارمغان آورده و پيروزي‌هاي بسياري را در پرتو خون شهيد سليماني خواهيم داشت.»
به چه حقي ميگوييم بدحجابها سوار مترو نشود
«محمدباقر قاليباف»، رييس مجلس شوراي اسلامي در يک برنامه تلويزيوني از برخي رويکردها به مردم، بحث حجاب و برخي رفتارها در حوادث اخير انتقاد کرد. او صراحتا تاکيد کرد که پليس بايد پس از درگذشت «مهسا اميني» عذرخواهي مي‌کرد. رييس مجلس در اين برنامه با اظهار انتقادات تند به پليس و کساني که بدحجاب‌هاي را به عدم ارائه خدمات عمومي تهديد مي‌کنند، گفت: يک وقتي افرادي هنجارشکني مي کنند که قانون گفته بايد با آنها برخورد شود. اما وقتي مي‌گوييم کسي که بدحجاب است اجازه ندارد به مترو وارد شود. به چه حقي؟ هر کسي مي خواهد باشد. مردم به اين نگاه مي کنند. من در همين حوادث با جمعي از دانش آموزان صحبت مي‌کردم. يک دختر خانم گفت فردي را به‌خاطر بدحجابي بازداشت مي‌کنيد و به مرکزي هدايت مي‌کنيد و مي‌خواهيد در 30 دقيقه به او آموزش بدهيد. شما که نتوانستيد در 16 سال اين را به ما ياد بدهيد چگونه مي‌توانيد در 30 دقيقه استرس به او ياد بدهيد. اين روش را ببينيد اين همان ضعف ما متوليان در يک موضوع حجاب است. هيچ کس نمي گويد پا روي ارزش ها بگذاريم اما وقتي ما مي خواهيم به يک ارزش عمل کرده و به يکي ديگر عمل نکنيم يعني جايي که به نفع ما مسئولان است اجرا کنيم و آنجايي که به نفع مردم است بگوييم هر وقت شد انجام دهيم.
مذاکره و گفتوگو نتيجه نميدهد
«سعيد جليلي»، عضو برجسته جبهه پايداري که او را در سال‌هاي اخير به‌عنوان دولت در سايه مي‌شناسيم باز هم ديدگاه خود در رابطه با رابطه با غرب تکرار کرد. اين چهره شاخص طيفي از اصولگراهاي سنتي با عنوان اينکه تجربه گذشته نشان داده که مذاکره وگفت‌وگو نتيجه‌اي ندارد حضور خود در عرصه سياسي را بار ديگر اعلام کرد. نماينده رهبر ايران در شوراي عالي امنيت ملي و رئيس اسبق تيم مذاکره‌کننده هسته‌اي اين کشور اظهار داشت: بارها گفتم که نتيجه چنداني از اين مذاکرات (برجام) حاصل نمي‌شود. او که در دانشگاه يزد در گفت‌وگو با منتقدان که به ديدگاه اين طيف سياسي انتقاد داشتند ادامه داد: آژانس پس از برجام، 15 بار اعلام کرد که ايران به وظايف خود عمل کرده است، اما طرف آمريکايي از اين توافق خارج شد و هيچ چيزي حاصل نشد. رهبر معظم انقلاب فرمودند که بنده به مذاکرات خوشبين نيستم، اما آن را متوقف نکردند، چون برخي مي‌گفتند اگر مذاکره کنيم به نتايج خوبي مي‌رسيم. برجام نشان‌دهنده درستي سخن رهبر بود و مردم فهميدند که اين مذاکرات نتيجه‌اي ندارد.
به سمت وحدت ببريم
«محمدرضا باهنر»، دبيرکل جامعه اسلامي مهندسين باتوجه به رقيباني که در طيف اصولگرا دارد ولي باز هم اشتياق زيادي براي حضور در کارزار انتخابات رياست جمهوري دارد. او هفته گذشته با ارائه سه پيشنهاد کلي براي مقابله با شرايط فعلي کشور ارائه کرد بار ديگر خود را با صدر اخبار بازگرداند. اين پيشنهادات  شامل تأسيس کرسي رسمي براي شنيدن اعتراض مردم، بالا بردن سعه صدر و سطح پذيرش در ساحت سياست، اصلاح برخي ساختارهاي کشور است.
او در نشست ماهانه جامعه اسلامي مهندسين پس از اشاره به حوادث بعد از اعتراضات 88 گفت: تأسيس کرسي رسمي براي شنيدن اعتراض مردم، بالا بردن سعه صدر و سطح پذيرشمان در ساحت سياست، اصلاح برخي ساختارهاي کشور. وي با بيان اينکه برخي از ما سياسيون وضعيت موجود را بدتر از آنچه هست نشان مي‌دهيم، ادامه داد: هم از تريبون مجلس، صدا و سيما و حتي برخي خطبه‌هاي نماز جمعه وضعيت موجود را بدتر از آنچه هست نشان مي‌دهيم. 90 درصد از نامزدهاي نمايندگي مجلس نه مي‌دانند وظايف يک نماينده چيست، نه مي‌دانند اختيارات او چيست، نه حتي امکانات کشور را مي‌دانند؛ اما وعده‌هايي مي‌دهند که عملي نمي‌شود و مردم را نااميد مي‌کنند. يک گروه ديگر مديراني هستند که قدري دورانديشانه‌تر فکر مي‌کنند و منافع زودگذر را حتما ذبح مي‌کنند براي منافع بلندمدت. اين‌ها خصوصيت التيام‌بخشي دارند. يعني قبول دارند در جامعه تکثر وجود دارد و بايد آن را محترم بشماريم و به سمت وحدت ببريم.
مجلس را بي‌خاصيت کرديد
«الياس نادران»، عضو جبهه پايداري که حالا در مجلس پروژه «نه به قاليباف» را پيگيري مي‌کند خطاب به رييس مجلس گفت: آقاي قاليباف! شما که مجلس را ضايع کرديد. شما که مجلس را بي‌خاصيت کرديد. شما که مجلس را با تصميم‌هايي که مي‌گيريد از کارآمدي و کارايي انداخته‌ايد.
نماينده تهران با اعتراض به دخالت «شوراي عالي هماهنگي اقتصادي سران قوا» در کار مجلس خطاب به محمدباقر قاليباف، رئيس مجلس او را مقصر شرايط و بي‌اثري مجلس شوراي اسلامي دانست. اين نماينده تهران در مجلس که اخيرا هم نامه استعفاي خود را تقديم هيات‌رئيسه کرده است، عنوان کرد: شما که مجلس را ضايع کرديد. شما که مجلس را بي‌خاصيت کرديد. شما که مجلس را با تصميم‌هايي که مي‌گيريد از کارآمدي و کارايي انداخته‌ايد. اگر ما سر کاريم به ما بگوييد!
نام:
ایمیل:
* نظر: