کد خبر: ۹۹۱۶
تاریخ انتشار: ۱۰ دی ۱۴۰۱ - ۱۴:۳۱
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
در روز چهارشنبه 7 دی ماه، مطلبی تحت عنوان «جاده ای که رئیسی در آن ایستاده، احمدی نژاد در انتهای آن است » منتشر شد که این مطلب از گزیدهای مشفقانه حضرت ایت الله العظمی جوادی آملی در دیدار با روسای جمهوری و مسئولین دولت‌ها همچون محمود احمدی نژاد، سید حسن روحانی و سید ابراهیم رئیسی برگرفته شده بود.



در روز چهارشنبه 7 دی ماه، مطلبی تحت عنوان «جاده ای که رئیسی در آن ایستاده، احمدی نژاد در انتهای آن است » منتشر شد که این مطلب از گزیدهای مشفقانه حضرت ایت الله العظمی جوادی آملی در دیدار با روسای جمهوری و مسئولین دولت‌ها همچون محمود احمدی نژاد، سید حسن روحانی و سید ابراهیم رئیسی برگرفته شده بود. حال در پی انتشار این مطلب پایگاه خبری
«رجا نیوز» وابسته به جبهه پایداری در مطلبی باعنوان « انتساب عبارت کذب به ایت الله جوادی آملی در روزنامه اصلاح طلب» به نقد این مطلب پرداخته است و در بخشی از آن با تهمت و افترا مدعی شده رسانه‌های اصلاح طلب از هیچ اقدامی جهت تخریب و مخدوش کردن وجهه دولت سیزدهم دریغ نمی‌کنند؟! اولین واکنش‌‌مان بعد از خواندن مطلب «رجا نیوز»  تاسف بود، اما بعد یادمان آمد این همان مشکلی است که کشور بدان مبتلاست! یعنی قرار گرفتن آدم‌ها در جایگاهی که نه تخصصش را دارند، نه ادبیاتش را بلد هستند. در این راستا «روزنامه آرمان امروز» برخود لازم دانسته جهت تنویر افکار عمومی مواردی را مورد توجه مخاطبان قراردهد.
حال باید برای آموزش خبرنگار «رجا نیوز» مطالب آموزشی و در راستای مطلب آرمان امروز تنویر افکار عمومی بیان شود تا بدانیم که این خبر تا چه اندازه غیر کارشناسی بوده‌است.
1- در ساده‌ترین تعریف خبر باید گفت گزارش عینی یک رویداد است. با ورود به عصر اطلاعات و ظهور انواع پلتفرم های خبری، رسانه‌های چاپی خصوصا روزنامه ها  مزیت و جذابیت خبری خود را از دست داده‌اند. «خبر» گزارشى از واقعيت‌هاى عينى یک رویداد است. رويدادى بايد با ويژگى‌هاى خبرى اتفاق بيفتد تا ارزش گزارش داشته باشد. به همين دليل است که در خبرنويسي، رويداد آن‌طور که اتفاق افتاده، گزارش مى‌شود نه آن‌طور که خبرنگار، دبیر، سردبير يا هر فرد ديگر مايل باشد،  اتفاق بيفتد. از اين‌رو، خبر بايد گزارش صحيحى از يک رويداد باشد و خبرنگار مى‌بايست امانت‌دارى امين و درستکار در انتقال خبر باشد، نه سازنده خبر.
2- تشريح و تحليل با تفسير و اظهارنظر متفاوت است؛ ولى به خبر شباهت دارد.تحلیل عبارت است از توصيف حقيقى يک رويداد بدون بيان اظهارنظر نويسنده. نويسنده معمولاً، اطلاعات جمع‌آورى شده از منابع مختلف و سابقه تاريخى رويداد را به هم مرتبط ساخته و کوشش در شناساندن علت و انگيزه و همچنين نحوه وقوع رويداد دارد و در واقع به عناصر «چرا» و «چگونه؟» توأماً پاسخ مى‌گويد. در تحلیل منتشر شده در روزنامه آرمان امروز  مطلب خبری آغازین تحلیل این خبر بود.
3- یکی از وظایف روزنامه نگاران خصوصا دبیران سرویس و سردبیر، گذر از خبر و رسیدن به تحلیلی است که بیانگر اهمیت آن خبر مجرد در زمینه سیاسی- دینی کنونی و دنبال کردن پیشینه خبر و رسیدن به تحلیلی‌ست که بتواند آگاهی خوانندگان آن نهاد خبری را از متن خبر فراتر ببرد. 
4- روزنامه نگاران افرادی هستند که به دلیل آگاهی و اشرافی که به موضوع، پیشینه خبر، زمینه های سیاسی وقوع رویداد و... دارند  سعی می‌کنند تا موضوع را تحلیل و تفسیر کنند  و اطلاعات بیشتری را در اختیار علاقمندان به خبر بگذارند.

5- تحلیل‌گر بیش از آن‌که درصدد پاسخ دادن به سؤالات و حل مسائل پیچیده باشد، به‌دنبال کشف حقایق و درک واقعیت‌هایی است که به هر دلیل، به نظر دیگران نمی‌رسد یا کسانی خواسته‌اند از نگاه مردم پوشیده‌بماند. 

با این حال متاسفانه پایگاه خبری تندرو «رجانیوز» از ابتدایی‌ترین اصول حرفه ای  روزنامه نگار بهره‌‌ای نبرده و با سفسطه سعی دارد تا گزارش تحلیلی را خبر قلمداد نموده و با اطلاع از عالم غیب و تاکید خبرنگار! مبنی بر اینکه تخلفات متعدد «آرمان امروز » باعث لغو امتیاز این نشریه در آینده نزدیک خواهد شد! باران تهمت و افترا را نسبت به این روزنامه روانه کند.
اگرچه که مشخص نیست این اطلاعات غیر واقعی و پیگیری خبرنگار این رسانه از عالم غیب چگونه رقم خورده که هنوز حتی خود روزنامه از آن بی‌خبر است؟ به نظر می رسد جایگاه برخی از رسانه ها با برخی ازنهادها عوض شده . البته تردیدی وجود ندارد که « روزنامه آرمان امروز» استفاده از حق قانونی خود را در مراجع قانونی محفوظ می داند.
نام:
ایمیل:
* نظر: