کد خبر: ۹۹۰۳
تاریخ انتشار: ۰۷ دی ۱۴۰۱ - ۱۲:۱۰
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
 از يک سو ابراهيم رئيسي شروع به تغييراتي در دولت سيزدهم کرده است و از سوي ديگر هر روز نام يک وزير براي استيضاح از سوي مجلسي ها بيان مي شود. اما؛ اختلافات گاه‌ و بيگاه مجلس و دولت که در چند ماه اخير شدت نيز گرفته به چه علت است؟


آرمان امروز: از يک سو ابراهيم رئيسي شروع به تغييراتي در دولت سيزدهم کرده است و از سوي ديگر هر روز نام يک وزير براي استيضاح از سوي مجلسي ها بيان مي شود. اما؛ اختلافات گاه‌ و بيگاه مجلس و دولت که در چند ماه اخير شدت نيز گرفته به چه علت است؟
بيش از يک سال و چند ماه از روي کار آمدن دولت رئيسي مي‌گذرد، اما در طي اين مدت، علي‌رغم همسوبودن دولت با مجلس اصول‌گرا، اين دو قوه چالش‌هاي زيادي را با هم داشتند؛ هرچند که تصور مي‌شد قوه مقننه با آن استقبال زيادي که از روي کار آمدن ابراهيم رئيسي داشت، همکاري بيشتري را با او داشته باشد؛ اما عملکرد دولتمردان رئيسي نتواسته است رضايت بهارستاني‌ها را جلب کند و بر همين اساس آنان راهکار ديگري را براي مقابله با دولت در پيش گرفتند. آنچنان که تعارف با دولت را کنار گذاشته و انتقادات خود را صريح مطرح مي کنند يا پاي طرح استيضاح دولتمردان را امضا مي‌کنند.
تبليغات گسترده مجلس با رمز استيضاح
در يک ماه اخير زمزمه استيضاح چند وزير رئيسي از سوي بهارستاني ها بلند شدهو کار به جمع آوري امضا هم رسيده است. از سيدرضا فاطمي امين و سيد احسان خاندوزي گرفته تا حسين اميرعبداللهيان و حميد سجادي.

هرچند که نام بهرام عين اللهي، وزير بهداشت هم در ميان ليست استيضاح نمايندگان ديده مي شود اما روز گذشته سلمان اسحاقي، عضو کميسيون بهداشت و درمان مجلس شوراي اسلامياز انصراف نمايندگان امضا کننده استيضاح وزير بهداشت از استيضاح خبر داد. با اين حال، گويي عملکرد دولتمردان رئيسي نتوانسته رضايت حاميان خود را جلب کند و اين روزها صحن علني بهارستان شاهد انتقادات تند پارلماني ها به دولتمردان است. مانند صحن ديروز مجلس که به خاطر گراني ارزشاهد حملات خانه ملتي ها به رئيس بانک مرکزي و شخص رئيس جمهور بود.

برخي رسانه‌هاي حامي دولت توئيتي را به نقل از يک روزنامه‌نگار منتشر کرد و ادعاي جنجالي را درباره پشت پرده طرح هاي استيضاح برخي وزرا مطرح کرد. در اين توئيت آمده؛ «پشت پرده خبرسازي‌هاي روزهاي اخير درباره استيضاح چند وزير دولت سيزدهم با وجود نهي چندباره رهبر معظم انقلاب از دخالت نمايندگان مجلس در انتصابات، فشار برخي نمايندگان به وزرا همچنان ادامه دارد و تا يک وزير با درخواست نماينده اي مخالفت مي کند، درباره استيضاح آن وزير خبرسازي مي کنند.»
دولت ترميم کابينه را آغاز کرد
در حالي که عزم بهارستاني ها براي استيضاح وزراي رئيسي جزم شده است، ابراهيم رئيسي دست به تغييراتي در کابينه خود زده است. از تغيير برخي وزرا و استانداران گرفته شده تا زمزمه ها براي تغيير معاونان رياست جمهوري.
هفته گذشته احمد وحيدي، وزير کشور از تغيير استاندار کرمانشاه خبر داد و روز گذشته نيز محمد کرمي به جاي حسين مدرس خياباني استاندار سيستان و بلوچستان شد. همچنين خبرگزاري تسنيم نيز از تغيير صادق خليليان، استاندار خوزستان خبر داده است. همچنين با استعفاي ابراهيم عزيزي، نماينده مردم کرمانشاه از مجلس گفته مي شود که او مي خواهد جايگزين محمد حسيني، معاون پارلماني رئيس جمهور شود. از سوي ديگر نيز برخي زمزمه ها حکايت از تغيير مسعود ميرکاظمي و علي صالح آبادي دارد.
نام:
ایمیل:
* نظر: