نسخه چاپی
گروه
صنعت و تجارت: نمایندگان مجلس در جلسه علنی روز گذشته خود از توضیحات وزیر
صنعت، معدن و تجارت درباره گرانی خودرو قانع نشدند و به او کارت زرد
دادند. در طول حدود ۱۶ ماهی که از عمر دولت سیزدهم گذشته، پنج مرتبه وزرای
کابینه از مجلس یازدهم کارت زرد گرفته اند. حالا
فاطمی امین پنجمین وزیر کابینه دولت رئیسی است که از مجلس کارت زرد دریافت میکند. وی چندی پیش استیضاح نیز شده بود.
به
گزارش «تجارت»، نمایندگان در جلسه روز سه شنبه (22 آذرماه) مجلس در جریان
بررسی سوال جلال رشیدی کوچی به همراه جمعی از نمایندگان از وزیر صمت درخصوص
دلایل افزایش قیمت خودرو توسط خودروسازان علیرغم دستور و تاکید صریح رییس
جمهوری و مخالفت مجلس، با 110 رأی موافق، 125 رأی مخالف و 10 رأی ممتنع از
مجموع 252 نماینده حاضر در صحن از توضیحات وزیر قانع نشدند و به وی کارت
زرد دادند. علی جدی نایب رئیس کمیسیون صنایع و معدن در تشریح سوال مذکور از
وزیر صمت گفت: در اجرای ماده (207) آییننامه داخلی مجلس، سؤال فوق در
جلسه رسمی سه شنبه مورخ 30/01/1401 کمیسیون با حضور نمایندگان محترم عضو
کمیسیون، نماینده محترم سؤالکننده و وزیر محترم مطرح و پس از استماع
اظهارات طرفین و نظر به عدم اقناع نماینده سؤالکنندگان از پاسخهای ارائه
شده وزیر محترم صنعت، معدن و تجارت، کمیسیون قلمرو سؤال را ملی تشخیص داده و
مستند به بند (3) ماده (207) آییننامه داخلی مجلس شورای اسلامی، گزارش
سؤال جهت اعلام وصول در اولین جلسه علنی ارسال میگردد. براساس این گزارش
در متن گزارش کمیسیون صنایع و معادن درباره سوال مذکور آمده است: متاسفانه
شاهد هستیم بعد از 50 سال حمایت بی چون و چرا دولتها و مجلس خودروسازی ما
توان تامین نیاز داخل را نداشته و به روشهای مختلف این ضعف خود را پوشانده
و اقدام به افزایش قیمتها میکند. این در حالی است روز به روز کیفیت
محصولات کاهش و نارضایتی مردم بیشتر میشود. در آخرین اقدام خودروساز اقدام
به افزایش قیمت 18درصد محصولات خود کرده است در حالی هفته قبل از آن رییس
دولت بر عدم افزایش قیمت تاکید کرده بودند.
وزیر صنعت، معدن و تجارت
بیان کرد: از ابتدای آبانماه که آییننامه واردات خودرو نهایی شد ۴۰۰
متقاضی تقاضای خود را اعلام کرده که ۲۷ مورد از آنها واجد شرایط اولیه بوده
و چهار شرکت ثبت سفارش انجام داده و اولین خودروهای وارداتی هفته آینده در
گمرک است. سید رضا فاطمی امین در جلسه علنی مجلس در پاسخ به سوال رشیدی
کوچی پیرامون دلیل افزایش قیمت خودرو توسط خودروسازان علیرغم دستور و
تاکید صریح رئیس جمهور و مخالفت مجلس شورای اسلامی بیان کرد: بحث شیرین
خودرو باعث شده که بنده مرتبا در مجلس حاضر شوم و توضیحاتی را به نمایندگان
ارائه کنم. چهار عامل اصلی در قیمت خودرو موثر است؛ مهمترین عامل عرضه و
تقاضاست عرضه متاثر از تولید و واردات خودرو و تقاضا متاسفانه متاثر از نرخ
ارز است. ما باید بین عرضه و تقاضا در این بازار تعادل ایجاد کنیم و هرچه
بیشتر این تعادل ایجاد شود تلاطم در بازار کمتر میشود. در ۸ ماهه اول سال
جاری نسبت به ۸ ماهه سال قبل ۳۲ درصد عرضه خودروی سواری افزایش یافته است.
وی در ادامه اظهار کرد: در آبانماه ۱۲۲ هزار خودروی سبک و سنگین تولید شده
که رکورد پنج سال گذشته را شکسته است. میزان تولید خودروهای سنگین ۱۷۶
درصد افزایش یافته است. از سوی دیگر ما بر روی تولید متوازن متمرکز
شدهایم. وزیر صنعت، معدن و تجارت در ادامه تصریح کرد: سال گذشته سایر
خودروسازان غیر از ایران خودرو و سایپا حدود ۷۰ هزار خودرو تولید کردند اما
در سال جاری تولید آن ها به ۲۰۰ هزار دستگاه رسیده است، یعنی سهم تولید
خودروسازان غیر از ایران خودرو و سایپا از ۷ درصد به ۱۵ درصد افزایش پیدا
کرده است، دستاوردهای خوبی در حوزه تولید داشتیم و امروز شیب تولید خودرو
افزایشی است.
میزان تولید ایران خودرو در اوایل امسال هر هفته حدود ۱۰
هزار دستگاه و سایپا هر هفته حدود ۸ هزار دستگاه بود اما اکنون تولید ایران
خودرو در هر هفته به ۱۵ هزار خودرو و سایپا به ۱۱ هزار خودرو رسیده است.
وی در ادامه تاکید کرد: گام دوم برای ایجاد تعادل بین عرضه و تقاضا در
بازار بحث واردات خودرو است. اگر واردات محقق شود عرضه و تقاضای خودرو
متعادل خواهد شد. از اوایل امسال بحث واردات خودرو به صورت جدی دنبال شد،
استدلال هایی صورت گرفت و مجمع پذیرفت که برای تنظیم بازار نیاز به واردات
است. یک دغدغه در خصوص تامین ارز وجود داشت که مذاکراتی با بانک مرکزی صورت
گرفت و حل شد. در ابتدای شهریور سال ۱۴۰۱ آئین نامه واردات خودرو مصوب شد،
هیات تطببق سه ایراد را به آن وارد دانست و در دولت مرتفع شد. در اوایل
آبان آیین نامه واردات خودرو نهایی شد. فاطمی امین افزود: در دوماه گذشته
حدود ۴۰۰ متقاضی درخواست خود را ثبت کردند. ۲۷ متقاضی واجد شرایط اولیه
بودند. ۴ مورد ثبت سفارش انجام دادند و اولین خودروهای وارداتی هفته آینده
در گمرک است. از آبان ماه که آیین نامه واردات نهایی شد تا هفته آینده در
کل دو ماه برای واردات طول کشید. کاری که قبلا در دو سال طول کشید این بار
در دوماه انجام شد.
وزیر صمت در ادامه خاطرنشان کرد: بر این اساس برخی
از خودروها از قرعهکشی خارج شدند و با واردات خودروها، عرضه را افزایش
خواهیم داد. به دلیل اینکه بین عرضه و تقاضا شکاف وجود دارد، بازار خودرو
به بازار سوداگری تبدیل شده است و طی ۳ تا ۴ سال گذشته همواره قیمت خودرو
در بازار آزاد با قیمت دلار بالا و پایین شده است و هر زمان که قیمت ارز
افزایش یافته، قیمت خودرو نیز افزایش یافته و با کاهش قیمت ارز قیمت خودرو
نیز کاهش یافته است، به دلیل اینکه بین عرضه و تقاضا شکاف وجود دارد و در
واقع افرادی برای حفظ ارزش پولشان و پیشگیری از تورم انتزاعی نسبت به خرید
سکه و خودرو اقدام میکنند و خودرو به نادرستی تبدیل به کالای سرمایهای
شده که نباید میشد.
فاطمی امین در ادامه بیان کرد: بنابراین اگر به
دنبال تعادل در بازار خودرو هستیم باید همان طور که عرضه را افزایش میدهیم
بر روی این موضوع نیز متمرکز شویم و برای کاهش قیمت خودرو باید هر چه
سریعتر طرح مالیات بر عایدی سرمایه تصویب شود، خوشبختانه این طرح در دستور
کار مجلس و کمیسیون تخصصی بوده که تقاضا داریم در اسرع وقت تصویب شود تا
سوداگریها در بازار خودرو کاهش یابد. برای خودروهای شرکت سایپا قرعهکشی
نداریم و برای برخی از خودروهای ایران خودرو نیز این کار انجام شده و با
روندی که در تولید و واردات وجود دارد این موضوع حل خواهد شد. وی در ادامه
خاطرنشان کرد: عرضه و تقاضای بازار خودرو متوازن نیست، این موضوع ناشی از
آشفتگی نظام ارزی است. تلاطم ارزی بر روی فولاد و لوازم خانگی تأثیر نداشت
زیرا توانستیم در فرصت محدودی عرضه ورق فولاد را به تقاضا برسانیم بنابراین
قیمت فولاد تحت تأثیر شوکهای ارزی قرار نگرفت و این یعنی اقتصاد مقاومتی،
زیرا تاب آوری را افزایش دادیم تا با شوکهای بیرونی قیمتها به هم نریزد و
همان طور که توانستیم بازار فولاد و لوازم خانگی را از آشفتگیهای ارزی
رها کنیم، با کمک شما نمایندگان نیز خواهیم توانست بازار خودرو را از
آشفتگیهای ارزی نجات دهیم.
وزیر صمت در ادامه بیان کرد: ما ۴ سال برای
اصلاح این صنعت از شما نمایندگان زمان خواستیم و برنامهای ۳ مرحلهای تهیه
کردیم که اولین برنامه، تولید بوده که محقق شده است و باید به ما فرصت
داده شود تا برنامه مذکور را به مرور اجرایی و عملیاتی کنیم. در سال جاری ۳
خودرو را از رده خارج کردیم و تا سال آینده نیز ۱۲ خودروی جدید وارد بازار
خواهد شد و در گذشته به هیچ وجه چنین اتفاقی نیفتاده بود؛ یکی از چالشهای
عمده ما در صنعت خودرو تشکیلات شبه دولتی است و بخشی از آن با تغییر
مدیران اصلاح خواهد شد و یکی از موضوعات دیگر واگذاری خودروسازان است که از
سال گذشته به این موضوع ورود کردیم و دو هفته گذشته مجوز اولین واگذاری
شرکت خودروسازی صادر شد و برای نخستین بار در کشور خودروهای ناقص فراخوان
شدند و بیش از ۱۰۰ پروژه کیفیت در حوزه خودرو در حال اجرا است و جایگزینی
محصولات نیز اتفاق افتاد و سال آینده نیز اولویتهایی را نیز پیشبینی
کردیم. فاطمی امین همچنین در پایان گفت: تاکنون چالشهای سد راه صنعت خودرو
برون زا بوده است، مهمترین راهکار حل این مسئله افزایش عرضه و تصویب طرح
مالیات بر عایدی سرمایه است.