کد خبر: ۹۲۱۱
تاریخ انتشار: ۱۵ تير ۱۴۰۱ - ۰۱:۲۵
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
رئیس جمهور ترکیه در روزهای آینده به ایران سفر خواهد کرد؛
برخی منابع خبری از سفر رئیس جمهور ترکیه به ایران در روزهای آتی خبر دادند. برخی منابع خبری از سفر رئیس جمهور ترکیه به ایران در روزهای آتی خبر دادند. به گزارش تجارت به نقل از خبرگزاری ترکیه‌ای «آناتولی» بعد از ظهر سه شنبه به وقت تهران از سفر «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه به تهران در ۲۸ جولای ( سه شنبه ۲۸ تیر) خبر دادند.

گروه سیاسی:برخی منابع خبری از سفر رئیس جمهور ترکیه به ایران در روزهای آتی خبر دادند. برخی منابع خبری از سفر رئیس جمهور ترکیه به ایران در روزهای آتی خبر دادند. به گزارش تجارت به نقل از خبرگزاری ترکیه‌ای «آناتولی» بعد از ظهر سه شنبه به وقت تهران از سفر «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه به تهران در ۲۸ جولای ( سه شنبه ۲۸ تیر) خبر دادند. هنوز جزئیات بیشتری از سفر اردوغان به تهران گزارش نشده، اما انتظار می‌رود وی در این دیدار ضمن ملاقات با مقام‌های ارشد ایران در زمینه همکاری‌های دوجانبه و بررسی آخرین تحولات منطقه و جهان گفت‌وگو کند. وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران نیز از برگزاری نشستی با همتایان ترکیه‌ای و جمهوری آذربایجان خبر داد.
وزیر امور خارجه ایران اخیرا در گفت‌وگوی تلفنی با وزیر خارجه ترکیه بر همکاری‌های بیش از پیش دو کشور در حفاظت از محیط زیست و مدیریت منابع مشترک آبی تاکید کرد. «حسین امیرعبداللهیان» وزیر امور خارجه ایران و «مولود چاووش اوغلو» وزیر امور خارجه ترکیه، در تماس تلفنی درباره آخرین تحولات روابط دوجانبه‌ و برخی مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی گفت‌وگو و تبادل نظر کردند. وزیر امور خارجه ترکیه در آن برهه بر آمادگی این کشور برای برگزاری هر چه سریع تر هفتمین نشست شورای عالی همکاری‌های راهبردی دوجانبه و برنامه ریزی برای انجام سفر اردوغان رئیس جمهور ترکیه به تهران تاکید کرد. چاووش اوغلو با اشاره به روابط خوب بین دو کشور همسایه و برادر گفت که پیرو توافق اخیر به عمل آمده، وی پیگیر مسائل محیط زیستی و مدیریت منابع آبی مشترک از طریق نهادهای ذیربط در ترکیه و تداوم برگزاری نشست های کمیته مشترک آب خواهد بود.
چندی قبل رهبر حزب وطن ترکیه گفت که تحریمها علیه ایران و روسیه یک فرصت تاریخی برای ترکیه و افزایش روابط تجاری با این دو کشور است.
وی همچنین افزود: موازنه ها در جهان به هم خورده است. غرب رو به افول و سلطنت دلار رو به زوال است. دیگر نمی توان از موازنه و یا تعادل سخن به میان آورد. هیچ موازنه‌ای میان آتلانتیک و آسیای رو به رشد وجود ندارد. آتلانتیک در هر جا شکست می خورد. ترکیه با بازی کردن به همراه مهره شکست خورده، چه آینده‌ای برای خود رقم خواهد زد؟ لذا ما لغو سفر به ایران را اشتباه بزرگ قلمداد می‌کنیم. پاسخ رئیس مرکز ارتباطات ریاست جمهوری هم یک پاسخ جوانمردانه نبوده و برازنده دولت نیست. حال که سفر به ایران را لغو کردی، بگو «لغو کردیم». ترکیه‌ای که از سفر به ایران می ترسد.... دولت باید اعتماد به نفس داشته باشد.
رئیس حزب وطن ترکیه اضافه کرد، در ایران، ترکیه به عنوان دولت غیرقابل اعتماد پنداشته می شود. سفر به ایران در سطح رئیس دولت، دو روز قبل از برگزاری آن لغو گردید. شما چگونه به این دولت اعتماد خواهید کرد؟ آن هم در دوره‌ای که ترکیه با بحران شدید انرژی مواجه است.... افزایش قیمت‌های انرژی، به معنای افزایش قیمت تمامی اقلام غذایی و صنایع است. ترکیه یک کشور فقیر به لحاظ انرژی است.
45 درصد از واردات، صرف انرژی می شود. در چنین فضایی که فرصت خرید انرژی ارزان وجود دارد و تحریم ها علیه ایران و روسیه مطرح است، ترکیه باید به آمریکا واکنش نشان داده و بگوید «تو نمی توانی به خرید و فروش من مداخله کنی». آمریکا نمی تواند حزب عدالت و توسعه را تحت تاثیر خود قرار دهد، اما سیاست مماشات پیش گرفته است. می توانیم به این سیاست، «سیاست الاکلنگی» هم بگوییم. در یک سوی این الاکلنگ روسیه و در طرف دیگر کشورهای بی ارزش قرار دارند. چگونه می توانید موازنه را برقرار کنید؟ زلنسکی امروز است، فردا نیست. عبارت «سیاست متوازن» واقع گرایانه نیست. نمی‌توانید از طریق این گونه مفاهیم انتزاعی، سیاست و استراتژی تولید کنید.

نام:
ایمیل:
* نظر: