کد خبر: ۹۰۶۶
تاریخ انتشار: ۱۲ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۱:۵۳
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
سلبریتی به شخصی اطلاق می‌شود که معمولا در زمینه‌های هنر، علم، ورزش، رسانه و مدل و نظایر آن در یک جامعه یا فرهنگ عامه دارای نوعی سرشناسی و معروفیت خاص باشد. چنین شخصی به راحتی از طریق مردم به ویژه قشر جوان قابل شناسایی است و به رسمیت شناخته می‌شود.

سلبریتی به شخصی اطلاق می‌شود که معمولا در زمینه‌های هنر، علم، ورزش، رسانه و مدل و نظایر آن در یک جامعه یا فرهنگ عامه دارای نوعی سرشناسی و معروفیت خاص باشد. چنین شخصی به راحتی از طریق مردم به ویژه قشر جوان قابل شناسایی است و به رسمیت شناخته می‌شود.
با این حال در ایران، این روزها بیشتر با سلبریتی‌هایی مواجه هستیم که شاید برای چند دقیقه در قاب تلویزیون از زندگی و سختی روزگار بگویند، اما زمانی که به صفحات مجازی آنها مراجعه می‌کنیم ، فاصله‌ای روشن و عجیبی را بین زندگی آن ها و درصد بالایی از مردم جامعه می‌بینیم. با این همه نمی‌توان از تاثیر و نقش سلبریتی‌ها در جریانات اجتماعی، گفتار و حتی پوشش مردم به راحتی گذشت، علی الخصوص در عصر حاضر که به دلیل وجود شبکه‌های فراوان اجتماعی و گسترش اینترنت، دسترسی به آنها توسط عامه مردم آسان‌تر شده است. سلبریتی‌ها می‌توانند تاثیرات مثبت و منفی فراوانی در جامعه داشته باشند، اما این روزها بیشتر شاهد تاثیرات منفی این اشخاص به ظاهر مشهور در جامعه هستیم و همین امر باعث بروز پدیده سلبریتی‌زدگی در جامعه شده است.
درواقع دلایل سلبریتی‌زدگی در جامعه می‌تواند به این شرح باشد:
1-‌ عدم رسیدن به شهرت از طریق استعداد و تلاش خاص و استفاده از رانت و روابط و یا اتصال به افراد با نفوذ. به همین دلیل کم سوادی و ناکارآمدی در برخی از این افراد مشهور که در خیلی از مواقع فقط با رابطه و رانت به معروفیت رسیده اند باعث بروز بسیاری از پدیده‌های منفی اجتماعی و فرهنگی در جامعه شده است.


2-‌ دریافت دستمزدهای نامتعارف و بسیار بالاتر از دریافتی‌های رایج در جامعه
3-‌ عدم شفافیت پرداخت مالیات توسط آنها
4-‌ دوگانگی و پارادوکس در رفتار و شعارهایشان
همین موارد باعث شده که هر روز شاهد یک اتفاق و رفتار و یا اظهارنظر عجیب از طرف این افراد به ظاهر مشهور باشیم؛ از بوسه‌ای عجیب در فرش قرمز کن در زمانی که مردم آبادان در حال عزاداری هستند گرفته تا پوشش‌های عجیب و نامتعارف در فرش قرمز جشنواره فجر؛ از جمع آوری پول با سرانجامی نامعلوم برای حوادث مختلف جامعه گرفته تا تبلیغ انواع مختلف کالاها و اشخاص و غیره! همگی جزئی از پارادوکس رفتاری این اشخاص در جامعه ماست.
درصورتی که در خیلی از کشورهای جهان، وجود سلبریتی‌ها معمولا می تواند جریانات مثبت فراوانی را به همراه داشته باشد و در برخی از کشورهای جهان همانند کره جنوبی با سرمایه گذاری اصولی و هدفمند و با ضوابطی خاص از این افراد کسب شهرت و درآمد جهانی می‌کنند و می‌توانند فرهنگ خودشان را به سایر کشورهای جهان معرفی کنند. با این حال متاسفانه در ایران این اتفاق بسیار کمتر رخ می‌دهد و در خیلی از موارد، رفتار و صحبت های اشتباه این افراد به ظاهر مشهور آسیب‌های جبران ناپذیری بر پیکره فرهنگ کشور وارد می کند؛ به طوری که الگوهایی که باید جامعه را به سمت تعالی و پیشرفت ببرند در خیلی از موارد باعث آسیب و پسرفت جامعه می‌شوند.
در این رابطه سوالات اساسی که مطرح می شوند این است که چرا مدل و الگوی اصولی مناسبی برای پرورش سلبریتی‌ها در این سال‌ها طراحی نشده است؟ چرا از افراد متخصص و علمی و با استعداد در برنامه های مختلف تلویزیونی و سینما و غیره کم تر استفاده می شود؟ و این که چرا در جهت بالاتر رفتن سواد رسانه‌ای آحاد مردم جامعه در این سال‌ها کمتر اقدام عملی و موثر صورت گرفته است؟ شاید اگر سواد رسانه‌ای آحاد مردم جامعه ارتقا یابد کمتر شاهد معروفیت سلبریتی‌های کم سواد و بی‌تخصص باشیم.
نام:
ایمیل:
* نظر: