کد خبر: ۸۸۲۸
تاریخ انتشار: ۲۴ اسفند ۱۴۰۰ - ۰۱:۰۹
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تهران می‌گوید سکته مذاکرات برجامی ارتباطی به دبه روس‌ها ندارد اما تمام طرف‌های دیگر اعلام نمودند عدم پیشرفت گفتگو‌ها و سپس تعلیق آن به دلیل زیاده خواهی‌های مسکو در قبال جنگ اوکراین است. وقتی هم از مقامات ایرانی پرسیده می‌شود

تهران می‌گوید سکته مذاکرات برجامی ارتباطی به دبه روس‌ها ندارد اما تمام طرف‌های دیگر اعلام نمودند عدم پیشرفت گفتگو‌ها و سپس تعلیق آن به دلیل زیاده خواهی‌های مسکو در قبال جنگ اوکراین است. وقتی هم از مقامات ایرانی پرسیده می‌شود چرا فقط تهران چنین نظری دارد و این نظر متفاوت با طرف‌های دیگر است، تاکید دارند که موضوع برمی‌گردد به آدرس غلط آمریکا! جالب آنکه حتی دیروز سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به پرسش خبرنگاری در مورد نقش روسیه در تعلیق مذاکرات اظهاراتی را مطرح نموده بود که با استقبال و تشکر اولیانوف مذاکره‌کننده
ارشد روس در مذاکرات هسته‌ای مواجه شد! ضمن آنکه در شرایطی تهران یقین دارد بن‌بست مذاکرات، ارتباطی به جنگ اوکراین و درخواست‌های جدید کرملین ندارد که روز گذشته امیر عبداللهیان وزیر خارجه رهسپار مسکو شد. پیش‌تر هم وزیر خارجه قطر به روسیه رفت تا پادرمیانی نماید هر چند ناموفق بود! یعنی اینگونه می‌خواهم عرض کنم تمام رفت و آمد‌ها و اظهار نظر‌ها گواهی می‌دهد جایی از کار می‌لنگد که ارتباط با روس‌ها دارد اما مقامات کشورمان خیلی متعصبانه در حال چشم پوشی هستند و سعی دارند فضای رسانه‌ای کشور علیه روسیه نباشد.
خب قطعا چنین رویکردی از جانب وزارت خارجه و هر مسئولی که در مورد آن تصمیم گرفته فضای خوشایندی را ایجاد نکرده است. تمام ذهن‌ها به سمت و سوی زمان‌های قدیم رفته که کسان دیگری برای این ملک تصمیم می‌گرفتند و مسئولان وقت تنها شنونده و مجری بودند. بهرحال حتی اگر نسل جدید اهل کتاب و تاریخ نباشد وقتی همین آثار تصویری تاریخی (سینما و سریال) را که مشاهده می‌کند تشابهاتی می‌بیند که آزار‌دهنده و شائبه ‌برانگیز است.


قبلا و زمانیکه هنوز مذاکراتی شروع نشده بود همینجا نوشتم وزارت خارجه دولت رئیسی از لحاظ رسانه‌ای به شدت فشل و کم توان است. به همین دلیل در حال حاضر و در این برهه حساس کسی نمی‌داند اصرار عجیب تهران برای منزه نگه داشتن دامن مسکو از تعلیق مذاکرات برای چیست؟ اگر جایی امضا دادیم که در هر شرایطی طرف روس بایستیم این را اعلام کنند، اگر استراتژی در جریان است حداقل دبیران رسانه‌ها را مطلع سازند، اگر توان نهیب نداریم باید به گونه دیگری رفتار شود و اگر هم کلا ماجرا برمی‌گردد به پروپاگاندای رسانه‌های غربی شفاف‌سازی شود.
دولت روحانی ضربات اصلی را از جانب رسانه خورد. این دولت همان مسیر را نرود.
نام:
ایمیل:
* نظر: