کد خبر: ۸۷۲۳
تاریخ انتشار: ۰۷ اسفند ۱۴۰۰ - ۰۱:۱۴
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
ارتش روسیه ظرف 48 ساعت به یک قدمی کیف رسید
صبح پنجشنبه بود که «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه در پاسخ به درخواست کمک نظامی سران منطقه جدایی‌طلب شرق اوکراین، دستور عملیات ویژه در منطقه دنباس را صادر کرد. بعد از آن، جنگنده‌ها، توپخانه‌ها و سامانه‌های موشکی ارتش روسیه، مواضع نظامی مختلفی از شرق تا غرب و شمال تا جنوب اوکراین را هدف قرار دادند.


گروه سیاسی: صبح پنجشنبه بود که «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه در پاسخ به درخواست کمک نظامی سران منطقه جدایی‌طلب شرق اوکراین، دستور عملیات ویژه در منطقه دنباس را صادر کرد. بعد از آن، جنگنده‌ها، توپخانه‌ها و سامانه‌های موشکی ارتش روسیه، مواضع نظامی مختلفی از شرق تا غرب و شمال تا جنوب اوکراین را هدف قرار دادند.

رئیس‌جمهور اوکراین نیز با اعلام فرمان بسیج عمومی در سراسر این کشور، از کمک نکردن کشورهای غربی به کی‌یف در مقابله با عملیات نظامی روسیه انتقاد کرد. «ولودیمر زلنسکی» رئیس‌جمهور اوکراین بامداد جمعه با انتقاد تلویحی از کشورهای غربی، گفت: ما را در نبرد با روسیه تنها گذاشتند. زلنسک در صفحه توئیتر خود نوشت: «اوکراین در حفاظت از خود تنها ماند. غرب فقط از حمایت آن صحبت می‌کند و فاش می‌کند که او کیف را ترک نکرده است». وی سپس طی سخنرانی تلویزیونی با ادعای اینکه گروه‌های خرابکار مرتبط با روسیه در کی‌یف مشغول عملیات هستند، گفت: «بر اساس اطلاعات می‌گویم که من هدف شماره ۱ روسیه و خانواده‌ام هدف شماره ۲ آن‌هاست».
به نوشته خبرگزاری «اسپوتنیک»، وی همچنین در این سخنرانی، دستور بسیج عمومی در سراسر اوکراین را با هدف مقابله با عملیات نظامی روسیه در دنباس صادر کرد. طبق این دستور که مدت آن ۹۰ روز است، مردم اوکراین باید ساختمان‌ها، وسایل نقلیه، تأسیسات، زمین، ابزارهای فنی و دیگر وسایل مورد نیاز را در اختیار دولت و ارتش قرار دهند. رئیس‌جمهور اوکراین همچنین از کشورهای غربی خواست تحریم‌های سخت‌تری را بر روسیه اعمال کرده و دسترسی آن به سامانه سوئیفت را قطع کنند. زلنسکی همچنین خبر داد در پی عملیات نظامی روسیه، ۱۳۷ نفر کشته و ۳۰۶ تن دیگر زخمی شدند. ارتش اوکراین نیز با بیان اینکه ۶۰ گردان تاکتیکی ارتش روسیه وارد خاک این کشور شده‌اند، گفت: هدف نیروهای روسیه محاصره کی‌ف و ایجاد یک کریدور زمینی در سواحل جنوبی به سمت کریمه است. در بیانیه ارتش اوکراین ادعا شده که ۳۰ تانک، ۵ هواپیما و ۶ بالگرد نظامی روسیه را در روز اول درگیری‌ها منهدم کرده است. مشاور رئیس جمهور اوکراین نیز خبر داد: «۲۰۰ سرباز نیروهای ویژه روسیه در فرودگاه هوستومل کشته شدند».

فرانسه: ناتو بمب اتم دارد
در حالی رییس جمهور اوکراین معتقد است که غرب به وعده‌هایش عمل نکرده و پشت اوکراین را خالی کرده است که وزیر خارجه فرانسه با طفره رفتن از پاسخ به سوالی درباره چرایی عدم اعزام نیروی نظامی ناتو به اوکراین، مدعی شد خفه کردن روسیه از نظر اقتصادی و مالی در دراز مدت، قوی‌تر از هر مداخله‌ای خواهد بود. «ژان ایو لودریان» وزیر خارجه فرانسه شامگاه پنجشنبه به‌صورت تلویحی روسیه را به استفاده از سلاح اتمی تهدید کرد. لودریان در مصاحبه‌ای تلویزیونی گفت «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه وقتی در مورد استفاده از سلاح اتمی تهدید می‌کند، باید درک کند که ناتو نیز یک ائتلاف نظامی هسته‌ای است. به نوشته «رویترز»، وی در پاسخ به این سؤال که آیا تهدید پوتین مبنی بر اینکه «با چنین پیامدهایی هرگز در تاریخ خود با آن مواجه نشده‌اید» مساوی با تهدید روسیه برای استفاده از سلاح اتمی در مناقشه اوکراین است، گفت: «بله، چنین است».
وزیر خارجه فرانسه ادامه داد: «من فکر می‌کنم که ولادیمیر پوتین نیز باید درک کند که ائتلاف ناتو هم یک اتحاد هسته‌ای است. این تنها چیزی است که در این مورد خواهم گفت». بر این اساس، لودریان در پاسخ به این سؤال که چرا کشورهای عضو ناتو - که در دهه‌های گذشته در کشورهای غیر ناتو مانند افغانستان، لیبی و یوگسلاوی سابق مداخله نظامی کرده‌اند - از اعزام نیرو به اوکراین خودداری می‌کنند، توضیح داد: «این چیزی نیست که اوکراینی‌ها از ما می‌خواهند». وی اضافه کرد: «اوکراین خواستار کمک‌های بشردوستانه و مالی و همچنین تجهیزات نظامی است که غرب فراهم کرده و خواهد کرد».
به نوشته رویترز، وزیر خارجه فرانسه در پاسخ به این سؤال که ناتو چه تسلیحاتی می‌تواند به اوکراین ارائه دهد، اظهار داشت: «آن‌ها لیستی تهیه کرده‌اند و ما در حال بررسی آن لیست هستیم تا در اسرع وقت به درخواست‌های آنها پاسخ دهیم». لودریان در پاسخ به این سؤال که آیا اروپا و ناتو می‌توانند با وجود حضور سربازان روسی در اوکراین و تهدید پوتین به اقدام اتمی، پاسخ نظامی را رد کنند، گفت: «تحریم‌ها کارآمدتر خواهند بود». وی همچنین افزود: «خفه کردن روسیه از نظر اقتصادی و مالی در دراز مدت، قوی‌تر از هر مداخله‌ای خواهد بود».

لاوروف: روسیه همیشه آماده گفت‌وگو است
از طرفی وزیر خارجه روسیه در بهبوبه تحریم‌ها و تهدیدهایی که از جانب غربی‌ها به سمت کشورش روانه می‌شود گفت که مسکو همیشه آماده گفت‌وگو خواهد بود تا همه را به "عدالت و اصول منشور سازمان ملل متحد" بازگرداند. به گزارش خبرگزاری تاس، سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه، در نشستی با همتای پاکستانی خود عنوان داشت: ما گفت‌وگوهایی با همکاران آمریکایی و سایر اعضای ناتو برگزار کردیم. امیدواریم که همچنان شانسی برای بازگشت به قوانین و تعهدات بین‌المللی وجود داشته باشد. ما همچنین خواستار اقداماتی هستیم که تضمین‌های امنیتی روسیه و مردم ما را فراهم کند؛ همان تضمین‌های امنیتی که توسط ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه اعلام شد و بی‌شک ما مثل همیشه آماده گفت‌وگو خواهیم بود تا همه را به عدالت و اصول منشور سازمان ملل متحد بازگرداند. این اظهارات در وبسایت وزارت خارجه روسیه قرار گرفت. لاوروف خاطرنشان کرد: غرب هیچ احترامی برای قوانین بین‌المللی قائل نیست و کشورهای غربی در حال نشان دادن علاقه خود نسبت به جنگ هستند. وی افزود: آن‌ها (کشورهای غربی) مسئولیت امنیت جهانی را برعهده دارند. روشی که آن‌ها به استراتژی‌های به اصطلاح هند-آرام ادامه می‌دهند، بی‌شک نشان می‌دهد که آن‌ها میل و اشتهای زیادی برای کل این سیاره دارند. همچنین، وزارت دفاع روسیه اطمینان داد که نیروهای روسیه، شهرهای اوکراین را هدف قرار نمی‌دهند بلکه صرفاً قصد "محدود سازی زیرساخت‌های نظامی اوکراین" را دارند و اعلام کرد که هیچ خطری غیرنظامیان اوکراین را تهدید نمی‌کند.

اتحادیه اروپا: 70 درصد بانک‌ها و شرکت‌های دولتی روسیه را تحریم کردیم
رئیس کمیسیون اروپا در کمک بزرگ خود به اوکراین اعلام کرد بسته تحریمی جدید، هفتاد درصد بانک‌ها و شرکت‌های دولتی روسیه را در بر می‌گیرد. بعد از جلسات طولانی نمایندگان کشورهای اروپایی در بروکسل، اتحادیه اروپا روز جمعه اعلام کرد بابت «حمله روسیه به اوکراین» بسته تحریمی عظیمی را علیه مسکو اعمال کرده است. به نوشته خبرگزاری «آناتولی»، این تحریم‌ها، بخش‌های اقتصاد، انرژی و حمل‌ونقل روسیه را شامل شده و تدابیری برای محدودیت صدور ویزا و تشدید کنترل بر واردات کالاهای روسی را در بر می‌گیرند.
«اورسولا فون در لین» در نشست خبری مشترک با «چارلز میشل» رئیس شورای اروپا و «امانوئل ماکرون» رئیس جمهور فرانسه گفت: «این بسته عظیم و هدفمند تحریمی که تصویب شد نشان می‌دهد که اتحادیه اروپا تا چه اندازه متحد است». فون در لین در پیامی توئیتری نیز اعلام کرد، این تحریم‌ها که هفتاد درصد بانک‌ها و شرکت‌های دولتی روسیه را در بر می‌گیرند، همچنین محدودیت‌هایی برای دسترسی روسیه به محصولات تکنولوژی اروپایی را در بر می‌گیرند.
این مقام اروپایی افزود: «در وهله دوم، این تحریم‌ها بخش انرژی را که حوزه اقتصادی کلیدی روسیه محسوب می‌شود را در بر می‌گیرد. ممنوعیت صادراتی که وضع کردیم، با غیرممکن کردن تقویت پالایشگاه‌های روسیه، ضربه بزرگی به بخش نفتی اقتصاد این کشور وارد می‌کند». رئیس کمیسیون اروپا در ادامه گفت: «در وهله سوم، فروش هواپیما و تجهیزات به شرکت‌های هواپیمایی روسیه را ممنوع کردیم». در ادامه این پیام توئیتری آمده است: «چهارم، ما دسترسی روسیه به فناوری‌های حیاتی از جمله نیمه‌رساناها و نرم‌افزارهای مدرن را محدود کردیم». فون در لین نوشت: «آخرین مورد مربوط به صدور ویزا است. دیپلمات‌ها و گروه‌های مرتبط و تجار از این پس قادر نخواهند بود از مزیت دسترسی به اتحادیه اروپا بهره‌مند شوند».
«جوزپ بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا این تحریم‌ها را «سخت‌ترین بسته تحریمی که تاکنون به کار گرفته شده» توصیف کرد. برخی کشورهای اروپایی که تا پیش از شروع عملیات روسیه در اوکراین در برابر تأیید این تحریم‌ها مقاومت کرده بودند نیز اکنون با آن همسو شده‌اند. با این حال روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز نوشت، شماری از کشورهای اروپایی به رهبری آلمان خواستار عدم درج اسامی «ولادیمیر پوتین» و «سرگئی لاوروف» در لیست این تحریم‌ها هستند و یک دیپلمات آلمانی نیز در گفت‌وگو با این روزنامه، این مسئله را رد نکرد که برلین خواستار عدم تحریم شدن این دو مقام روس است.

نیروهای روسی از شمال وارد کی‌یف شده‌اند
وزارت دفاع اوکراین در حساب توییتر خودش نوشت که نیروهای نظامی روسیه وارد شهر کی‌یف پایتخت این کشور شده‌اند. به گفته وزارت دفاع اوکراین "دشمن" در منطقه اوبولون که در حدود ۹ کیلومتری شمال پارلمان کی‌یف در مرکز شهر قرار دارد، موضع گرفته است. ارتش اوکراین مردم محلی را تشویق کرده که برای مقابله اقدام به ساخت کوکتل مولوتف کنند و از سایرین خواسته که به دنبال پناهگاه باشند. ارتش به مردم توصیه کرده که خانه‌های خود را ترک نکنند. از سوی دیگر آنتون هراشچنکو، مشاور وزارت کشور اوکراین هشدار داده است که امروز (جمعه) "سخت‌ترین روز مقاومت در برابر روسیه" خواهد بود. او می‌گوید که روسیه در تلاش است تا با ستون‌های تانک و یگان‌های زرهی از شمال شرق و شمال غرب به پایتخت وارد شود. یک منبع در سازمان ضداطلاعات اوکراین به یک وب سایت اوکراینی جزئیات برنامه روسیه برای کنترل شهر کی‌یف را تشریح کرده است. ارتش اوکراین می‌گوید نیروهای مسلح در حومه کی‌یف پایتخت این کشور و در دایمر و ایوانکیف در حال جنگ با نیروهای روسیه هستند. در منطقه‌های دایمر و ایوانکیف تعداد زیادی از خودروهای زرهی روسیه در حال پیشروی به سمت کی‌یف هستند. ارتش اوکراین در یک پست در صفحه فیس بوک نوشته است که که نیروهای نظامی این کشور "به مقاومت" در برابر نیروهای روسیه در شمال غرب پایتخت ادامه می‌دهند. به گفته ارتش اوکراین سربازان برای جلوگیری از پیشروی بیشتر نیروهای روسی، پلی را در مرز رودخانه تتریو تخریب کرده‌اند. به گزارش بی.بی.سی، در ادامه این بیانیه آمده است که سربازان اوکراین همچنان کنترل فرودگاهی را در حومه شهر کی‌یف در اختیار دارند و در صورت تصرف این فرودگاه توسط نیروهای روسی، از این فرودگاه بعنوان سکوی پرشی برای حمله تمام عیار ارتش روسیه به کی‌یف استفاده خواهد شد.

نام:
ایمیل:
* نظر: