کد خبر: ۸۶۶۵
تاریخ انتشار: ۲۸ بهمن ۱۴۰۰ - ۰۰:۳۳
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
دیدار رئیس‌جمهوری از موزه هنرهای معاصر یکی از مهم‌ترین رخدادهای هنری این سرزمین در دو، سه روز اخیر بوده است. رویدادی نویدبخش، البته بیشتر از این رو که از آخرین‌باری که یک رئیس‌جمهوری پای در موزه هنرهای معاصر تهران گذاشته بود

شهروند: دیدار رئیس‌جمهوری از موزه هنرهای معاصر یکی از مهم‌ترین رخدادهای هنری این سرزمین در دو، سه روز اخیر بوده است. رویدادی نویدبخش، البته بیشتر از این رو که از آخرین‌باری که یک رئیس‌جمهوری پای در موزه هنرهای معاصر تهران گذاشته بود، بیش از دو دهه می‌گذشت و در چنین شرایطی- فارغ از توقعات موجود و البته دستاوردهای احتمالی- صرف دیدار ابراهیم رئیسی از مهم‌ترین نماد هنرهای تجسمی کشور می‌توانست برای بسیاری از هنرمندان این عرصه امیدبخش باشد. اتفاقا از این رو هم هست که هنرمندی مانند منیژه آرمین که از هنرمندان برجسته این وادی در چند دهه اخیر بوده، ارزش و اهمیت اصلی دیدار رئیس‌جمهوری از موزه هنرهای معاصر را جنبه نمادین آن می‌داند و بر این باور است که ارزیابی دستاوردهای چنین اتفاقی نیازمند گذر زمان است.

 ماجراهای آن روز


 وقتی در میانه‌های هفته گذشته پیج اینستاگرامی موزه هنرهای معاصر تهران و بعد از آن هم بسیاری از خبرگزاری‌های هنری از تعطیلی یک‌روزه موزه هنرهای معاصر نوشتند، کسی فکرش را نمی‌کرد که بهانه این تعطیلی حضور مقامی باشد که همتایانش در چند دهه اخیر هیچ‌گاه برای سفری کوتاه از پاستور به امیرآباد به خود زحمت نداده بودند. البته در گمانه‌زنی‌های متعددی که صورت گرفته بود، در کنار دلایلی مانند ادامه روند بازسازی موزه، آماده‌سازی فضای موزه برای برگزاری نمایشگاه «آینه در آینه» و دلایل عجیب و غیرعجیب دیگر، احتمال بازدید یک مقام مهم از موزه هنرهای معاصر تهران نیز مطرح شده بود؛ اما تا زمانی که ابراهیم رئیسی در مهم‌ترین موزه هنرهای معاصر کشور رو در روی هنرمندان عرصه تجسمی نشست و دقایقی را به گپ‌وگفت با آنان گذراند، کمترین چیزی درباره این دیدار قاعدتا از پیش برنامه‌ریزی شده اعلام نشده بود.

در موزه چه گذشت؟


رئیس‌جمهوری در حضور هنرمندان و مدیرانی مانند حسن سلطانی رئیس دانشگاه هنر، مسعود شجاعی طباطبایی رئیس خانه کاریکاتور ایران، علی رجبی نگارگر و استاد دانشگاه، جلیل رسولی استاد خوشنویسی و مینا صدری هنرمند نگارگر و استاد دانشگاه از اهمیت هنر و لزوم افزایش تلاش‌های دولت برای بهبود اوضاع اقتصادی و معیشتی هنرمندان گفت. بالاترین مقام اجرایی کشور همچنین با تاکید بر منویات رهبری در زمینه «جهاد تبیین»، هنر را یکی از مهم‌ترین و اصلی‌ترین جلوه‌های تبیین در جامعه نامید. به باور ابراهیم رئیسی؛ «آثار هنرمندان جلوه اندیشه، خرد و نگاه هنرمندانه آن‌ها هستند و می‌توانند ساعت‌ها سخن و بیان را در یک نما به تصویر کشیده و پیام‌شان را برای نسل‌ها و عصرهای طولانی ماندگار کنند».


ابراهیم رئیسی هنر را «غیر قابل ارزش‌گذاری» نامید و گفت که «نمی‌توان برای یک تابلوی نقاشی که هم ظلم رژیم طاغوت به مردم، هم وضعیت مردم مظلوم و هم ایستادگی مردم و روشنگری امام راحل را یکجا نمایش می‌دهد، قیمتی تعیین کرد».



رئیس‌جمهوری همچنین رونق اقتصاد هنر را برای بالندگی هنر در جامعه ضروری عنوان کرد و با اشاره به لزوم حمایت و پشتیبانی از هنرمندان برای تداوم فعالیت‌هایشان، از تلاش‌های دولت برای طراحی سازوکاری برای عرضه آثار هنری در مراکزی مانند سفارتخانه‌های ایران در خارج از کشور، ادارات، سازمان‌ها، مراکز گردشگری و پارک‌ها و همه مراکزی که محل مراجعه عمومی مردم هستند، پرده برداشت.  ابراهیم رئیسی همچنین در پایان صرف هزینه برای هنر را نوعی سرمایه‌گذاری عنوان کرد که آثار سازنده زیادی دارد و باعث شکوفایی ظرفیت‌های هنری هنرمندان و بالندگی هر چه بیشتر هنر می‌شود.

پیام دیدار ابراهیم رئیسی


دیدار ابراهیم رئیسی از موزه هنرهای معاصر تهران  واکنش‌های زیادی به همراه داشته و بسیاری از هنرمندان آن را برای آینده هنر و به خصوص هنرهای تجسمی نویدبخش و امیدآفرین می‌دانند. یکی از این عده سیدعباس میرهاشمی، دبیرکل جشنواره هنرهای تجسمی فجر است که دیدار رئیس‌جمهوری از موزه هنرهای معاصر و صحبت‌هایش درباره اهمیت و جایگاه هنر و دیپلماسی هنری را نشان‌دهنده این موضوع می‌داند که عزم دولت برای سامان دادن به وضعیت هنرهای تجسمی جدی است و باید این را به فال نیک گرفت.


دبیرکل جشنواره هنرهای تجسمی فجر با اشاره به این‌که «حمایت رئیس‌جمهوری از هنرمندان در حوزه اقتصاد هنر می‌تواند بسیاری از موانع را از سر راه هنرهای تجسمی بردارد» چنین دیدارهایی را نشان‌دهنده دغدغه‌مندی دولت در حوزه هنر و البته موجب گسترش فضاهای مربوط به هنرهای تجسمی عنوان می‌کند».

 

نام:
ایمیل:
* نظر: