کد خبر: ۸۶۱۳
تاریخ انتشار: ۱۹ بهمن ۱۴۰۰ - ۰۲:۱۴
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
یکی از مسائل مطرح شده در طرح پیشرانان پیشرفت اقتصاد ایران، استفاده از سود انباشته شرکت‌ها برای توسعه ۴۸ طرح صنعتی و معدنی است تا سود شرکت‌ها به جای آنکه در سپرده‌های بانکی قرار گیرد، صرف توسعه شود.

عباس آرگون
عضو اتاق بازرگانی تهران

یکی از مسائل مطرح شده در طرح پیشرانان پیشرفت اقتصاد ایران، استفاده از سود انباشته شرکت‌ها برای توسعه ۴۸ طرح صنعتی و معدنی است تا سود شرکت‌ها به جای آنکه در سپرده‌های بانکی قرار گیرد، صرف توسعه شود. یکی از مسائل مطرح شده در این طرح، استفاده از سود انباشته شرکت‌ها برای توسعه ۴۸ طرح صنعتی و معدنی است، در این زمینه سود شرکت‌ها به جای آنکه در سپرده‌های بانکی قرار گیرد، صرف توسعه و ایجاد زیرساخت‌ها، توسعه صنعتی کشور و نیز اجرای پروژه‌های جدید به کار خواهد شد، این امر می‌تواند به عنوان اقدامی مثبت تلقی شود که دولت سیزدهم آن را در دستور کار قرار داده است. در همین راستا دولت در بحث قانون بودجه این موضوع را در نظر گرفته است تا شرکت‌هایی که به نوعی دارای منابع نقدی هستند و آن را در سپرده‌های بانکی سرمایه‌گذاری می‌کنند، مالیات تعلق گیرد که این تصمیم می‌تواند کمک‌کننده به خروج منابع از بانک و نیز ورود آنها به اجرای طرح و رونق پروژه‌های جدید باشد. تا قبل از این تصمیم، سپرده‌های بانکی از مالیات معاف بودند؛ دولت اکنون در این زمینه تجدید نظر و اقدام به اعمال مالیات بر سپرده‌های بانکی خواهد کرد که دولت این اقدام را به منظور هدایت نقدینگی در طرح‌ها و پروژه‌ها در دستور کار قرار داده است. از این طرح دولت می‌توان به عنوان مشوقی برای هدایت منابع در بخش‌های تولیدی و پروژه‌ها یاد کرد. ‌ یکی از مسائل مهم این است تا سرمایه‌گذاری در پروژه‌هایی صورت گیرد که دارای توجیه اقتصادی هستند و فارغ از موضوعات سیاسی، به سمت پروژه‌هایی پیش برویم که با منافع اقتصادی همراهند. بهتر است در این پروژه‌ها، آمایش سرزمینی در نظر گرفته شود و در این میان حوزه‌های تخصصی مورد توجه قرار بگیرند که می‌توانند زمینه‌ساز اشتغال، ارز آوری و صادرات باشند. مساله تأمین مالی از جمله مسائل مهمی است که اگر در این زمینه سود انباشته شرکت‌ها مورد استفاده قرار بگیرند، می‌توان از آن به عنوان اقدامی مثبت یاد کرد. بهتر است پروژه‌هایی که می‌توانند برای کشور مثبت ارزیابی شوند، تا پایان آن را پیش ببریم و طرح‌های به کار گرفته شده را به سرانجام برسانیم. این امر باعث شده است تا سرمایه در طرح‌ها راکد بمانند و استفاده بهینه‌ای از آنها صورت نگیرد. در حالی که بهتر است بر اساس سرمایه موجود طرح‌هایی در دستور کار قرار بگیرند که نقدینگی به میزان آن وجود دارد و بتوان طرح‌ها را در پروژه‌های تولید به پایان برسانیم. اکنون پیشنهاد ما این است تا دولت به جای آنکه پروژه‌ای را از صفر شروع کند، اقدام به اتمام پروژه‌های نیمه‌تمامی کند که با صرفه اقتصادی در کشور همراهند و به دلیل عدم وجود بودجه، نیمه‌تمام رها شده‌اند، برای این پروژه‌ها هزینه شده است و نباید سرمایه‌های کشور را به دلیل عدم وجود بودجه راکد نگه داریم. دولت قبل دارای نقاط ضعف زیادی در عملکرد خود بود اما یک عامل در این زمینه تأثیر منفی نگذاشته است بلکه نواقص موجود در فعالیت‌ها ناشی از مجموعه‌ای عوامل مختلف بوده است. بهتر است برنامه‌ریزی‌های لازم برای توسعه صنعتی کشور به کار گرفته شود و به گفته رهبر معظم انقلاب باید استراتژی توسعه صنعتی داشته باشیم.
باید اقدامی صورت گیرد تا پروژه‌های اقتصادی را در دستور کار فعالیت خود قرار دهیم و خروجی مثبتی را از آن به دست آوریم. در این زمینه پیشنهاد ما به دولت سیزدهم این است تا در کنار پروژه‌های بزرگ صنعتی، پروژه‌های کوچک و متوسط هم در فعالیت‌ها در دستور کار قرار بگیرند و بخش خصوصی فضای بیشتری را برای اشتغال‌زایی داشته باشد. درخواست ما از دولت سیزدهم این است تا فضا را برای پروژه‌های کوچک فراهم کند، همچنین به دنبال آن سرمایه‌ها از بخش واسطه‌ای فاصله بگیرند و به بخش واقعی و مولد پیش بروند. دولت باید از حوزه تولید و تجارت در کنار یکدیگر حمایت کند، تجارت پیشران تولید است و باید مکمل یکدیگر باشند. بازار سرمایه در یک سال گذشته تحت تأثیر اقداماتی که در دولت قبل رخ داد با حاشیه‌های زیادی همراه شد و اعتمادها نسبت به سرمایه‌گذاری از این بازار از بین رفته است.

نام:
ایمیل:
* نظر: