کد خبر: ۸۳۵۹
تاریخ انتشار: ۱۱ دی ۱۴۰۰ - ۰۱:۵۲
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
رییس جمهور نسبت به پیشرفت نامتوازن و توزیع ناعادلانه امکانات هشدار داد
رئیس جمهور که در ادامه سفرهای استانی به استان قم سفر کرده، دیدارهای و بازدیدهای متعددی را در دستور کار قرار داد.

به گزارش ایلنا، ابراهیم رئیسی به استان قم سفر کرد و در نشست با طلاب با طرح این پرسش که چرا پس از ۴۰ سال هنوز کاستی‌هایی در کشور وجود دارد؟ گفت: پاسخ را باید در عملکرد خودمان جستجو کنیم؛ زیرا آنجا که کار با اعتقاد و تلاش دنبال شد به مقصد رسیدیم اما آنجایی که باورها سست شد، مشکلات ایجاد شد.رئیس جمهور با اشاره به مشکلات اقتصادی کشور، عمل نکردن به مبانی و بی‌توجهی به ظرفیت‌های داخلی را عامل عقبگرد برشمرد و گفت: اگر به اقتصاد مقاومتی توجه می‌شد، مشکلات امروز را نداشتیم. رئیسی گفت: محدودیتی برای کسب دانش و تجربه از هیچ کجای دنیا وجود ندارد، اما در نسخه‌پیچی برای حل مشکلات کشور باید با احتیاط حرکت کنیم زیرا نسخه‌ها باید بومی‌سازی شود و برای پیشرفت باشد، نه وابستگی کشور. رئیسی با نهی همگان از ایجاد یأس در جامعه و با بیان اینکه هر چه امور پیش می‌رود گشایش هم بیشتر می‌شود، افزود: همه تحریم‌ها برای متوقف کردن و کند کردن پیشرفت در کشور است اما باید با امید و حرکت، عقب ماندگی‌ها را جبران کرد. رئیسی با اشاره به پیشرفت نامتوازن کشور و توزیع ناعادلانه برخی امکانات در استان‌ها گفت: به جای نظام چانه‌زنی و پیگیری‌های فردی و اقلیمی، باید یک نگاه متوازن به اقتصاد ملی و عدالت اجتماعی در سراسر کشور داشته باشیم. رئیسی گفت: دشمنان حرکت و پیشرفت ملت ایران را نمی‌خواهند اما باید از فرصت‌ها نهایت استفاده را ببریم و تهدیدها را به فرصت تبدیل کنیم.

اصرار بر انجام طرح‌های نیمه‌تمام
همچنین رئیسی در دیدار جمعی از قشرهای مردم قم گفت: باید با ثبات در بازار، تولیدکنندگان احساس امنیت و آرامش کنند زیرا اگر بازار برای تولیدکننده قابل پیش‌بینی نباشد، تولید آسیب جدی می‌بیند. وی با تاکید بر ضرورت منضبط بودن بانک‌ها، اهمیت پرداخت تسهیلات و افزایش مهلت بازپرداخت به تولیدکنندگان تصریح کرد: دریافت سود بیش از آنچه در شورای پول و اعتبار مقرر شده مجاز نیست و هر بانکی سود بیشتر دریافت کرده حتما باید به مردم بازگرداند.رئیس جمهور درباره مشکل کمبود نهاده‌های دامی در کشور گفت: اینکه گفته‌ می‌شود نهاده‌های دامی باید در کشور تولید شود، درست است و دولت هم سمت و سوی مدیریت در عرصه کشاورزی را تامین نهاده‌های دامی در داخل تعریف کرده است که البته زمانبر است و به تدریج شدنی است.رئیسی با اشاره به کثرت طرح‌های نیمه‌تمام در کشور و اولویت دولت به سرانجام رساندن پروژه‌های نیمه‌تمام از سرمایه‌گذاران اقتصادی خواست با تضمین اصل و سود سرمایه، پروژه‌های نیمه‌تمام را به سرانجام برسانند.رئیس جمهور یکی از مسائل مهم کشو را مردمی‌سازی حکمرانی در دولت برشمرد و گفت: مشارکت مردم می‌تواند بسیاری از مشکلات را حل کند.رئیس جمهور رفع آسیب‌های اجتماعی را یکی از دغدغه‌های رهبر انقلاب دانست و گفت: یکی از علل آسیب‌های اجتماعی، مشکلات اقتصادی است که همه باید برای رفع آن پای کار بیایند.رئیسی با تاکید بر اینکه مسئله ما ملی است و اگر بخواهیم حزبی، گروهی و بخشی نگاه کنیم کارها سامان نمی‌یابد گفت: به محض اینکه انتخابات تمام شد، در جمع اعضای ستاد و کسانی که در انتخابات حضور داشتند گفتم ما دیگر ستاد نداریم، بلکه می‌خواهیم دولت تشکیل بدهیم و حالا هم می‌گویم هر کس چه در ستاد ما بود و چه نبود و چه به ما رای داد یا نداد، دولت متعلق به اوست و به دولت کمک کنند.رئیس جمهور با تاکید بر اینکه ظرفیت‌ها و امکانات در کشور کم نیست، تصریح کرد: با افزایش بهره‌وری می‌توان بسیاری از مشکلات را حل کرد واگر ما در کشور هزینه‌ها را کم کنیم و درآمدها را افزایش دهیم، رشد اقتصادی ایجاد می‌شود.رئیسی گفت: روستائیان می‌گویند روستا برای ما صرفه اقتصادی ندارد؛ و راه‌حل هم این است که خرید محصول کشاورزی تضمین شود و دولت تسهیلات بیشتری به بخش کشاورزی ارائه دهد.
مردم فساد و رشوه را نمی پذیرند
در ادامه رییس جمهور در جلسه شورای اداری استان قم گفت: روش دولت در سفرهای استانی این است که کارها ضمانت اجرا داشته باشند. رئیسی با تاکید بر اینکه گزارش اقدامات باید به مردم اعلام شود، اضافه کرد: لازم است آثار کارها و اقدامات در زندگی مردم مشخص شود. مردم به خوبی شرایط را درک می‌کنند. مسئولان باید نسبت به کارها گزارش دهند اگر به نتیجه رسید که خوب است اما اگر به نتیجه نرسید علل آن را باید ناظرین، مجریان و مردم بدانند.رئیس جمهور افزود: کاری که به دنبال آن هستیم یک کارِ جهادی است و باید به نتیجه برسد. جواب‌های اداری به درد کاری که می‌کنیم نمی‌خورد و نتیجه کارها باید مشخص شود و در این کارها نه نداریم. رئیسی تصریح کرد: اگر این اقدامات نتیجه‌ نداشته باشد موجب ناامیدی مردم و کاهش اعتماد خواهد شد و سرمایه اجتماعی آسیب می بیند. رئیسی با تاکید بر اینکه باید شاهد یک فعالیت مضاعف توسط مدیران باشیم، اظهار داشت: دشمن در کمین نظام اسلامی است از طرفی مسیر هم هموار نیست اما جمع مدیران توانایی لازم را برای رفع این موانع دارند.
رئیس جمهور افزود: همه مدیران باید خود را در چهار ساحت پاسخگو بدانند اولا در محضر خداوند متعال، ثانیا به مردم و شهروندان، ثالثا ارباب رجوع و در آخر پاسخگو بودن به سلسله مراتب و ناظران اداری.
رئیسی آمار طلاق را نگران کننده دانست و گفت: کارخانه‌های نیمه تعطیلی داریم که باید فعالشان کنیم. راه حل رفع بیکاری فعالسازی مراکز تولیدی است.
رئیس جمهور توجه به اقتصاد گردشگری را مهم برشمرد و خاطرنشان کرد: با توجه به ارتباط قم با ۱۷ استان کشور، مساله گردشگری در این استان مهم است. کارگروه زیارت استان قم باید با حضور افراد مسئول، کار گردشگری مذهبی را دنبال کنند.
دکتر رئیسی در ادامه افزود: گفته می شود که برخی مؤسسات چندین هکتار زمین را در اختیار دارند. اینکه زمینی را برای آینده حبس کنند کار درستی نیست؛ توسعه همه مؤسسات و پژوهشگاه ها لازم است اما اینکه مؤسسه‌ای این زمین‌ها را برای آینده حبس کند قابل قبول نیست. رئیسی تاکید کرد: مردم فساد، رشوه و روابط ناسالم اداری را در نظام اسلامی نمی‌پذیرند.رئیس جمهور افزایش اعتماد مردم به دولت و دست‌اندرکاران را مهم‌ برشمرد و گفت: این اعتماد مهم‌ترین مؤلفه امنیت است و کاهش ‌اعتماد به امنیت ملی آسیب میزند.رئیس جمهور با اشاره به رزمایش کمک مومنانه در ایام کرونا تصریح کرد: کارآمدترین نظام کنترل، خودکنترلی است اما باز هم نباید از نظارت غافل شد.

نام:
ایمیل:
* نظر: