کد خبر: ۸۳۲۸
تاریخ انتشار: ۰۵ دی ۱۴۰۰ - ۰۱:۱۷
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
رئیس جمهور دستور مقابله با سوداگران دارویی را صادر کرد
: امروزه گرانی در تمامی زمینه ها بیداد می کند، به نوعی که زندگی مردم را مختل کرده و حتی باعث بی اعتمادی به مسوولان و نحوه مدیریت کشور شده است. شاید گرانی در برخی بخشها قابل تحمل باشد اما گرانی در زمینه کالاهای اساسی که با سفره مردم ارتباط مستقیم دارد

گروه سیاسی – کورش شرفشاهی: امروزه گرانی در تمامی زمینه ها بیداد می کند، به نوعی که زندگی مردم را مختل کرده و حتی باعث بی اعتمادی به مسوولان و نحوه مدیریت کشور شده است. شاید گرانی در برخی بخشها قابل تحمل باشد اما گرانی در زمینه کالاهای اساسی که با سفره مردم ارتباط مستقیم دارد، به هیچ عنوان قابل تحمل نیست. بدتر از مشکلات معیشتی، مشکلات دارو و درمان است که باعث شده مردم علاوه بر سفره های خالی، درد ناشی از بیماری ها را نیز تحمل کنند که البته تحمل این معضل بسیار سخت و مشکل است. این مساله به اندازه ای مهم و تاثیر گذار بوده که رئیس جمهور در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا نسبت به این معضل واکنش شدید نشان داد و گفت: پرهیز از اجتماعات و رعایت دقیق و کامل شیوه نامه‌های بهداشتی به ویژه در مراکز مذهبی از جمله حرم‌های مطهر، حسینیه‌ها و مساجد ضروری است.

سید ابراهیم رئیسی با قدردانی از مردم به خاطر استقبال از تزریق دوز سوم واکسن کرونا اظهارداشت: امروز تشخیص متخصصین پزشکی این است که تزریق دوز سوم واکسن کرونا در صیانت از جان مردم در مقابل ابتلا به کرونا موثر است و لازم است مراکز تزریق واکسن فعال باشند تا مردم براحتی و بدون هیچ مشکلی بتوانند برای دریافت واکسن اقدام کنند. رئیس جمهور افزود: امروز کشورمان بخاطر همراهی مردم و اقدامات پیشگیرانه‌ای که انجام شده، از وضعیت نسبتاً مناسبی نسبت به سایر کشورها در زمینه شیوع سویه جدید کرونا برخوردار است اما حتما باید دستگاه‌های مسئول با کنترل ترددهای مرزی و تشدید اقدامات پیشگیرانه تلاش کنند تا دچار آسیب نشویم. رئیسی با اشاره به دریافت گزارشاتی در رابطه با گرانی قیمت برخی از اقلام دارویی، تصریح کرد: اینگونه گرانی‌ها که رنج مضاعفی بر بیماری است به هیچ عنوان پذیرفتنی نیست و نباید اتفاق بیفتد و لازم است وزارت بهداشت و درمان با جدیت آنرا پیگیری کند و اجازه ندهد افراد سوداگر در زمینه گرانی اقلام دارویی فعال شوند.

قیمت گذاری دارو
اما این معضل با واکنش هایی رو به رو شده که هنوز شاهد تاثیرگذاری آن نیستیم. به نوعی که مدیرکل امور دارویی سازمان غذا و دارو در۸ آبان ۱۴۰۰ درباره علت افزایش قیمت برخی از اقلام دارویی، عنوان داشت که داروها در کشور به دو صورت قیمت گذاری می‌شوند، یکی بر اساس هزینه‌های تمام شده که اکثر داروهای معمول در کشور این گونه قیمت گذاری می‌شوند و روش دیگر قیمت گذاری بر اساس قیمت‌های جهانی است که داروهای تولید شده برای اولین بار به منظور حمایت از تولید به این صورت قیمت گذاری می‌شود. سیدحیدر محمدی تاکید کرد: قیمت داروها با ارز ترجیحی نسبت به همه کشورها پایین‌تر است. اما دلیل گران شدن برخی داروها تغییر ارز اختصاص یافته به آنها از ۴۲۰۰ تومانی به نیمایی است.
این در حالی است که اخیراً پس از انتشار لیست مواد اولیه دارویی که ارز آنها آزاد شده است، رئیس سازمان غذا و دارو و مدیرکل امور دارویی سازمان غذا و دارو، اعلام کردند که نرخ ارز دارو تغییری نکرده است.اما، شنیده شده در روزهای اخیر یک لیست بلند بالا از اقلام مواد اولیه دارویی از دریافت ارز دولتی محروم شده اند که بالغ بر ۱۰۰ قلم مواد اولیه دارویی است.

تاثیر حذف ارز دولتی بر دارو
اگرچه دولت اصرار بر کنترل قیمت دارو دارد، اما تصمیماتی که گرفته می شود و رویکرد دولت چیز دیگری را نشان می دهد به نوعی که اصرار بر حذف ارز 4200 تومانی تبعات جبران ناپذیری برای گرانی کالاها از جمله دارو خواهد گذاشت. اگر چه دولت تاکید می کند قیمت دارو تغییری نخواهد کرد اما نمی توان تاثیران آن را بر بازار دارو و درمان انکار کرد. در این رابطه، احمد توکلی نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی، در نامه‌ای به رئیس جمهور، نسبت به اقدامات فراقانونی افزایش نرخ ارز دارو بر خلاف مصوبات مجلس و دولت اعتراض کرد. در متن نامه رییس دیده بان شفافیت آمده است: سازمان غذا و دارو در اقدامی خلاف قانون و سیاست‌های دولت سیزدهم در کنترل و نظارت بر قیمت‌ها، اقدام به آزاد کردن ارز ده‌ها قلم دارو نموده است که منجر به گرانی برخی از اقلام دارویی تا بیش از ۶۰۰ درصد شده است.توکلی در این نامه از رئیس جمهور درخواست کرده این موضوع بررسی شود و دلیل این تصمیم در این شرایط خاص مشخص گردد و در صورت نیاز با متخلفین برخورد لازم صورت پذیرد.

افزایش قیمت دارو
با وجود تمام این اظهارات، شاهد هستیم که قیمت برخی از اقلام دارویی به صورت معناداری افزایش یافته است. در زمانی که مردم در سخت‌ترین شرایط اقتصادی قرار دارند و در معیشت ابتدایی خود با مشکلات جدی مواجه هستند و دولت و مجلس شورای اسلامی تمام تلاش خود را به کار گرفته‌اند که تورم و شوک جدید به جامعه وارد نشود، متأسفانه شاهد آزاد سازی ارز بسیاری از داروها برخلاف مصوبات دولت و مجلس در خصوص عدم آزاد سازی نرخ ارز هستیم.این آزادسازی یکباره و بدون مصوبات دولتی یعنی اینکه عوامل اجرایی آن، سیستم مشخصی برای انتقال دقیق یارانه به مردم و جلوگیری از پرداخت اضافه از جیب مردم در نظر نگرفته‌اند و با اقدامات یکباره خود و ایجاد یک بحران جدید مردم را در دست‌انداز تأمین داروی مورد نیاز بیماران قرار داده‌اند.این موضوع به حدی حاد شده که در گزارش‌های تلویزیونی از مردم در داروخانه‌ها شاهدیم که مردم می‌گویند با اینکه ارز داروها آزاد نشده و ارز یارانه‌ای می‌گیرند و این داروها تولید داخل هستند کارخانجات هر روز دارو را گران می‌کننداین موضوع اخیراً در مواد موثره دارو هم مطرح شد و متأسفانه این آزادسازی یکباره قیمت برخی مواد را به شدت افزایش داده و برخی این موضوع را به گردن صنعت گران انداختند.قرار دادن مردم و کارخانجات داروسازی روبروی هم در شرایطی که این صنعت مظلومانه در کنار مردم در این سال‌ها برای تأمین دارو ایستاده و نقش بسیار مؤثری در سلامت جامعه گذاشته باعث بدبینی مردم به کارخانجات و باز کردن راه برای واردات دارو است.تداوم این وضعیت باعث خواهد شد تا مجبور شویم هزینه‌های هنگفت ارزی برای واردات داروهای فوریتی بدهیم و شرکت‌های دارویی در کشور و همچنین مردم، با مشکلات عدیده‌ای مواجه شوند.

نام:
ایمیل:
* نظر: