کد خبر: ۸۲۲۳
تاریخ انتشار: ۲۰ آذر ۱۴۰۰ - ۰۲:۱۸
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
بیست سال بود که فرنگی‌مآبان و غرب‌زدگان بر افغانستان حکومت کرده‌اند. همان فرنگی‌مآبانی که چند زبانِ فرنگی می‌دانستند، در اروپا و آمریکا تحصیل کرده بودند و در رسانه‌های فارسی و پشتون‌زبان حکومت خود را به نام دموکراسی به رخ جهان و ایران کشیدند تا بگویند استعمار چه چیز خوبی است!

بیست سال بود که فرنگی‌مآبان و غرب‌زدگان بر افغانستان حکومت کرده‌اند. همان فرنگی‌مآبانی که چند زبانِ فرنگی می‌دانستند، در اروپا و آمریکا تحصیل کرده بودند و در رسانه‌های فارسی و پشتون‌زبان حکومت خود را به نام دموکراسی به رخ جهان و ایران کشیدند تا بگویند استعمار چه چیز خوبی است! استعمار نوین آمریکا پس از بمباران افغانستان حکومتی دست‌نشانده در کابل بر سرکار آورد که حیاتی مجازی داشت و در شبکه‌های رادیویی، تلویزیونی، اینترنتی کشوری را نشان می‌داد که رو به ترقی است (محمد قوچانی، آگاهی‌نو، ش. ۴، ص. ۱۰). حالا مجدداً به سخنگوی طالبان ذبیح‌الله مجاهد ختم شده‌اند که گفته است «کشورهای اسلامی برای خودشان مسلمان هستند ما قوانین جدا می‌خواهیم» (مصاحبه با زهرا مشتاق، صدا، ش. ۸۲، ص.۴)!
۱) کنفدراسیون قبیله‌ای افغانستان
کشورگان یا کنفدراسیون اتحادیه‌ای مرکب از چند ایالت خودمختار یا کشور است که با حفظ حاکمیت خود برای نیل به اهداف مشترک، امور سیاست خارجی و دفاعی را دریکی از ایالت‌ها یا کشورها متمرکز می‌کنند. کنفدراسیون به‌طورمعمول از پیوند چند فدراسیون ایجاد می‌گردد. کنفدراسیون برخلاف فدراسیون، دارای یک قدرت مرکزی نیست که بر شهروندان همه دولت‌های متحد فرمانروا باشد، دولت‌های عضو، در سیاست داخلی و خارجی خود آزادند.
نام:
ایمیل:
* نظر: