نسخه چاپی
ابراهیم رئیسی
در آیین آغاز رسمی سال تحصیلی ۱۴۰۱- ۱۴۰۰ مدارس کشور، با بیان اینکه هزینه
کردن در آموزش و پرورش بزرگترین سرمایه گذاری است و پیشرفت کشور در پرتو
آموزش و پرورش و مهارت آموزی است، گفت: همه دستگاه ها و نهادها باید به
آموزش و پرورش کمک کنند و در خدمت آن باشند.
رئیسی در ادامه، عدالت آموزشی را بسیار مهم خواند و اظهار داشت: هیچکس نباید به علت فقر از آموزش باز بماند.
رئیس
جمهور با گرامیداشت یاد ایثارگران به مناسبت هفته دفاع مقدس گفت: یاد دانش
آموز عزیز ایذهای «علی لندی» را گرامی میدارم که با مسئولیتپذیری و
ایثار علاوه بر نجات جان دو هموطن نشان داد که دانش آموخته مکتب ایثار و
شهادت است.
رئیسی در ادامه با بیان اینکه هدف اول و اصلی خلقت رشد و
کمال است، گفت: خانواده و مدرسه دو نهاد مکمل هستند که جایگاه ویژهای در
زندگی بشر دارند. مدرسه مکمل خانواده است و البته معلم ستون و محور مدرسه
است.
رئیس جمهور گفت: با توجه به جایگاه محوری معلم در نظام آموزش و
پرورش حفظ و ارتقای شأن و منزلت و معیشت معلمان بسیار مهم است و طرح
رتبهبندی معلمان ناظر به تحقق همه این اهداف است و صرفا جنبه معیشتی و
مالی ندارد.
رئیسی در ادامه سخنان خود مدرسه را ستون همبستگی اجتماعی
دانست و گفت: همه ما در دوران کرونا قدر مدرسه را بهتر دانستیم و متوجه
شدیم مدرسه به عنوان نقطه ارتباط خانه با لایههای دیگر اجتماع چقدر اهمیت
دارد.
رئیس جمهور افزود: همچنین باید از همه زنان و مادران جامعه که در
روزهای تعطیلی آموزش حضوری، نقش معلم را در خانهها برای فرزندان این
سرزمین ایفا کردند صمیمانه قدردانی کنم. این تجربه نشان داد که خانواده و
مادر چه ظرفیتهای مهمی دارند که باید به آنها توجه شود و در مسیر رشد
جامعه ارتقا یابند.
رئیسی ادامه داد: جایگاه محوری و نقش اساسی مدارس
اقتضا میکند که همه نهادهای کشور در عرصههای مختلف رسانه، اقتصاد، فرهنگ و
غیره به آموزش و پرورش کمک کنند و همه دستگاهها موظف هستند در خدمت مدرسه
باشند.
رئیس جمهور افزود: صرف کردن منابع در امر آموزش و پرورش نه
هزینه بلکه بزرگترین و پرثمرترین سرمایهگذاری است که میتواند آینده کشور
را تضمین کند. پیشرفت کشور در گرو توسعه آموزش و پرورش و توسعه
مهارتآموزی بوده و اینجاست که عدالت آموزشی اهمیت واقعی خود را نشان
میدهد.
رئیسی با تاکید بر اینکه هیچ کس نباید به علت فقر از آموزش باز
بماند، گفت: باید با شناخت دقیق، گامهای اساسی برای تحول آموزش و پرورش
براساس سند تحول مصوب به عنوان سند بالادستی برداشته شود.
رئیسی با
بیان اینکه اگر سند تحول اجرا نشود مدارس و آموزش و پرورش کشور متحول
نمیشود، اضافه کرد: مدرسه باید تحولگرا باشد و تحول مدرسه در گرو آن است
که کار در دست چهرههای تحولگرا باشد. کسی که انگیزه تحول ندارد نمیتواند
سند تحول را اجرا کند.
رئیس جمهور گفت: گزارش نحوه و میزان اجرای سند
تحول آموزش و پرورش باید به طور مرتب ارائه و مشخص شود بخش های باقیمانده
سند به چه دلیل اجرا نشده است. همه باید بدانند که سند تحول آموزش و پرورش
مستند همه تحولات این نهاد است.
رئیسی در ادامه با طرح پرسش مهر که
«ایران قوی دارای چه ویژگیهایی است و نقش دانش آموزان در شکل گیری ایران
قوی چیست؟» اظهار داشت: جا دارد از همه مسئولان آموزش و پرورش و معلمان و
همه کسانی که مقدمات بازگشایی مدارس را فراهم میکنند، صمیمانه قدردانی
کنم. تلاش زیادی شده است که آموزش در هر جایی که امکان آن فراهم است حضوری
باشد اما به هر صورت صیانت از سلامت و جان فرزندان و معلمان اولویت اصلی
دولت است.
رئیسی تصریح کرد: بر اساس برنامه ریزیهای انجام شده به زودی
به هدف واکسیناسیون ۷۰ درصدی در جامعه میرسیم و درخواست من از مسئولان
آموزش و پرورش این است که به سمت گسترش آموزش حضوری با رعایت دقیق اصول
بهداشتی حرکت کنند.
همتچنین علیرضا کاظمی سرپرست وزارت آموزش و پرورش
نیز پیش از سخنان رئیس جمهور از تلاش همه دست اندرکاران آموزش در کشور که
با وجود سختیهای فراوان در دوران شیوع کرونا اجازه ندادند آموزش تعطیل
شود، قدردانی کرد.
کاظمی گفت: علاوه بر تلاشهایی که برای روشن نگاه
داشتن چراغ آموزش در عرصه فضای مجازی صورت گرفته، شمار قابل توجهی از
همکاران ما در مناطق محروم با تردد از مسیرهای سختگذر اجازه ندادند تعلیم و
تربیت فرزندان این سرزمین متوقف شود و برخی حتی جان خود را در این راه
تقدیم کردند.
سرپرست وزارت آموزش و پرورش همچنین از پیگیریهای انجام
شده برای به نتیجه رسیدن طرح رتبهبندی معلمان قدردانی کرد و آن را نشانه
دغدغهمندی آیتالله رئیسی برای عزت، منزلت و معیشت معلمان و باعث امیدبخشی
به جامعه آموزش و پرورش کشور دانست.
رئیس جمهور پس از ایراد سخنان خود
در آیین گشایش سال تحصیلی جدید در یکی از کلاسهای درس این مدرسه حضور
یافت و دقایقی با دانش آموزان گفتگو کرد.
رئیسی در جمع اولیای دانش
آموزان و جمعی از اهالی منطقه که در حیاط مدرسه اجتماع کرده بودند حضور
یافت و با شنیدن سخنان و درد دلهای آنان، دستوراتی به مسئولان محلی برای
حل مشکلات مطرح شده داد.