نسخه چاپی
به گزارش ایسنا، ابراهیم رئیسی در
جمع سران و مقام های شرکت کننده در بیست و یکمین اجلاس سران سازمان همکاری
شانگهای، گفت:توسعه فرهنگی، دستور کار اول همکاری بین کشورهای صاحب تمدن
است. بخش عمده خزانه فرهنگ و معنویت جهان در آسیا قرار دارد. آسیا مهد تمدن
بشری است و قلب تپنده آن در چین، هند، تاجیکستان و ایران فرهنگساز بوده
است. فرهنگ و تمدن آسیایی همیشه با همگنی (Harmony)، صبر، ادب، احترام
متقابل و خیرخواهی و در یک کلام، حکمت و عدالت همراه بوده است. بزرگترین
ادیان ابراهیمی در آسیا بودهاند.
وی افزود: معنویت، نیاز همیشگی بشریت و
گمشده انسان امروز است. بحران معنویت زیرساخت همه بحرانهای جهان است.
انحصارگرایی، خشونت و نقض حقوق بشر جلوههایی از پیامدهای دوری از معنویت
است؛ ایران میتواند نقش مهمی در توسعه منطقهگرایی فرهنگی ایفا کند.
رییس
جمهوری گفت: جهان وارد دوران جدیدی شده است. سلطهطلبی و یکجانبهگرایی رو
به زوال است. نظام بینالملل به سوی چند قطبی شدن و بازتوزیع قدرت به سود
کشورهای مستقل، در حال تغییر است. در شرایط کنونی صلح و امنیت جهانی از
ناحیه سلطه طلبی و چالشهایی همچون تروریسم، افراطگرایی و جداییطلبی در
معرض تهدید قرار دارد؛ تهدیدهایی که طیف وسیعی از کشورهای جهان و بویژه
اعضا و شرکای سازمان همکاری شانگهای را هدف قرار داده است.
وی افزود:
آسیا همچون گذشتههای نه چندان دور در کانون تغییرات جهانی قرار دارد. حفظ و
تقویت صلح در این پهنه گسترده، نه یک انتخاب بلکه یک ضرورت است. سازمان
همکاری شانگهای و "روح حاکم بر آن" یعنی اعتماد متقابل، منافع مشترک،
برابری، رایزنی مشترک، احترام به تنوع فرهنگی و توسعه مشترک، ابزار کلیدی
در راستای حفظ صلح در قرن ۲۱ است.
رییسی گفت: ایران حلقه وصل سه طرح
زیرساختی فوق است. ایران میتواند از طریق کریدور شمال - جنوب حلقه وصل
جنوب و شمال اورسیا باشد و آسیای مرکزی و روسیه را به هند پیوند دهد.
کریدور شمال-جنوب میتواند زیرساخت سخت همگرایی در قالب "اوراسیای بزرگ" را
تقویت نماید. ایران در مسیر یکی از کریدورهای ابتکار کمربند و راه، یعنی
کریدور چین آسیای مرکزی غرب آسیا قرار دارد و میتواند پیوند دهنده شرق و
غرب اوراسیا باشد. همچنین بندر بزرگ چابهار ایران ظرفیت تبدیل شدن به مرکز
تبادلات چندین کشور عضو و همسایه را به نحو ویژه دارد که با همت اعضا
میتواند به نمادی از همکاری همه اعضای سازمان شانگهای باشد.
وی با
تاکید بر اینکه امروز نظام بینالملل با چالشها و مشکلات متعددی رو به
روست که حل آنها توسط یک دولت به تنهایی امکانپذیر نیست گفت: چالش اول،
همه گیری کرونا است که نه تنها سلامت ملتهای جهان را هدف قرار داده بلکه
پیامدهای اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و امنیتی قابل توجهی نیز در بر داشته
است. هرگونه اختلال در روند کمک به سلامت انسانها از طریق واکسیناسیون
جهانی به بهانه تحریم، ضد حقوق بشر و جنایت علیه بشریت است. حل این مشکل،
شدیدا نیازمند همکاری بینالمللی است و اعضای پیمان شانگهای پتانسیل
فراوانی را در این زمینه دارند و جمهوری اسلامی ایران حاضر است در این
زمینه فعالانه همکاری کند.
رییس جمهوری افزود: تحریم یا تروریسم
اقتصادی، چالش دیگری است که به مهمترین ابزار سلطه طلبان برای تحمیل اراده
به دیگران بدل شده است. تحریم یا تروریسم اقتصادی از موانع کلیدی پیشبرد
همگرایی منطقهای محسوب میشود. سازمان همکاری شانگهای به طراحی ساختارها و
مکانیسمهای مقابله جمعی با تحریم نیاز دارد. تحریمهای یکجانبه تنها علیه
یک کشور نیست بلکه همانگونه که در سالهای اخیر روشن شده تعداد بیشتری از
کشورهای مستقل بویژه اعضای سازمان را در بر میگیرد. طراحی مکانیسمهای
مقابله جمعی با تحریمهای یکجانبه در قالب این سازمان اهمیت و ضرورت دارد.
وی
گفتَ: ناامنی مخل توسعه و پیشرفت و تروریسم مانع رشد اقتصادی پایدار است.
جمهوری اسلامی ایران با سابقه بیش از ۴۰ سال تقابل و مبارزه بیامان با
تروریسم و افراطگرایی، خدمات شایستهای برای تحقق صلح و عدالت در منطقه
غرب آسیا انجام داده است. ما هم پیمان عراق و سوریه در تقابل با داعش و
سایر جریانهای تروریستی بودهایم. شراکت راهبردی ایران و روسیه در مبارزه
با تروریسم و افراطگرایی در سوریه، تجربهای ارزشمند و الگویی موفق برای
همکاری با سایر شرکای منطقهای و فرامنطقهای در آینده است. اینجانب دست
همکاری برای تحقق صلح و هم پیمانی برای مبارزه با تروریسم و افراط گرایی به
سوی همه دولتهای مشارکتکننده در این اجلاس دراز میکنم. ما نیازمند اقدام
جمعی برای تامین امنیت و عدالت به عنوان زیرساختهای اصلی توسعه و پیشرفت
هستیم.
رییس جمهوری گفت:مسئولیت وضعیت ایجاد شده در افغانستان، تماما
بر عهدهی آمریکا و کشورهای همکار او در این مدت است. اما ما کشورهای منطقه
بایستی شرایطی را فراهم کنیم تا مردم افغانستان بتوانند بر مشکلات خود
چیره شوند و مسیری را برای آیندهای مطمئن ترسیم کنند. از نظر جمهوری
اسلامی، این مهم تنها از طریق کمک کشورهای منطقه به مشارکت مؤثر همهی
اقوام در حاکمیت آینده افغانستان محقق خواهد شد. طبیعتا کشورهای منطقه صرفا
نقش تسهیلگری دارند. دخالت خارجی در افغانستان بر مشکلات میافزاید و در
نهایت، بر بیثباتی در آن کشور دامن میزند.
وی افزود: تامین حقوق ملت
ایران در حوزه برنامه صلحآمیز هستهای، تضمین منافع مشترک کشورهای در حال
توسعه است. هیچ موضوعی نمیتواند فعالیتهای صلحآمیز هستهای ایران را که
در چارچوب مقررات بینالمللی انجام میشود، دچار توقف نماید. دیپلماسی یکی
از ابزارهای تامین منافع ملی کشورهاست، ولی دیپلماسی زمانی کارآمد است که
همه طرفها در عمل به آن پایبند باشند. تهدید و فشار، پای دیپلماسی را سست
میکند و دست آن را میبندد. متاسفانه برخی طرفها با استفاده از ابزار
تهدید و فشار تصور میکنند میتوانند دیپلماسی را به نفع خود رقم بزنند، در
حالی که با این ترفند عملا دیپلماسی را از میدان به در میکنند و آن را از
کارایی میاندازند.
رییسی گفت:جمهوری اسلامی ایران رفع تحریمها را حق
تردیدناپذیر ملت ایران میداند و هر فرایندی که خلاف این حق باشد را در
راستای منافع ملت ایران نمیداند. جمهوری اسلامی ایران ضمن احترام به رفتار
مستقل کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای و به رسمیت نشناختن تحریمهای
ظالمانه یکجانبه آمریکا و عدم پیروی از سیاستهای تحریمی غیرقانونی این
کشور، تقویت همکاریهای دوجانبه را به ویژه در عرصه اقتصادی عامل مهمی در
ارتقای نقش راهبردی سازمان همکاری شانگهای در اقتصاد جهانی میداند.
وی
افزود: لازم میدانم توجه اعضای سازمان را به ضرورت همکاری در موضوعات محیط
زیستی در موضوعاتی مثل رشد فناوری، همکاریهای پساکرونا، امنیت سایبری،
دیپلماسی مردمی و ارتباط قوی با مردم و برخورد سازمان یافته با جرایم
سازمان یافته با مواد مخدر و تروریسم اعلام نمایم.
رییس جمهوری گفتَ:
اعضای سازمان شانگهای با اعتماد به پیشینه ریشه دار تمدنی خود میتوانند
روشهای موجود برای دستیابی و گسترش صلح و امنیت را بر مبنای دیپلماسی و
تعامل همه جانبه مبتنی بر عدالت و معنویت استوار نمایند.