کد خبر: ۷۵۹۰
تاریخ انتشار: ۱۰ شهريور ۱۴۰۰ - ۰۱:۳۶
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
سخنگوی قوه قضاییه از انتظار برای اصلاح قانون در مجلس خبرداد
نباید تخلف چند سرباز وظیفه یا کارمند متخلف سازمان زندان‌ها را به پای همه کارکنان زحمتکش سازمان زندان‌ها بنویسیم.

سخنگوی قوه قضاییه گفت: نباید تخلف چند سرباز وظیفه یا کارمند متخلف سازمان زندان‌ها را به پای همه کارکنان زحمتکش سازمان زندان‌ها بنویسیم.

به گزارش ایسنا، ذبیح الله خداییان در اولین نشست خبری به عنوان سخنگوی قوه قضاییه گفت: قوه قضاییه حافظ جان و مال و آبروی مردم است و حسن نظارت بر اجرای قانون را برعهده دارد. انتظار از قوه قضاییه این است که بیش از سایر قوا ملزم به قانون باشد.
وی در مورد رفتارهای غیرقانونی تصاویر زندان‌ اوین گفت: صحنه هایی که در فیلم های منتشره مشاهده می شود مغایر قانون بود و به هیچ وجه قابل قبول و قابل توجیه نیست. قوه قضاییه اصرار بر برخورد با متخلفین دارد و ریاست قوه قضاییه در ابتدای امر دادستان کل کشور را مسئول و مامور کرد که موضوع را پیگیری و نسبت به شناسایی مباشرین و مقصرین اقدام کند. ایشان اکیپی را مامور کرد و سه روز در اوین بود و بر همین اساس ۶ نفر شناسایی و ۴ نفر به دادسرای نظامی و ۲ نفر به دادسرای انقلاب معرفی شدند و برخی بازداشت هستند و برای دو نفر دیگر دستور احضار صادر شده است و با برخی از متخلفین در زمان خودش برخورد شده است.
وی افزود: صحنه‌هایی مشاهده می شود که برخی مرتبط با تخلفات کارکنان زندان‌ها است که جرم و قابل تعقیب است و برخی مربوط به درگیری زندانیان و خودزنی است که در این موارد نمی توان مامورین را مقصر دانست. در هر حال زندان افراد را از نظر روحی تحت تاثیر قرار می دهد و عصبانی می کند و برخی افرادی که در زندان هستند یک نفرشان را یک شب کسی تحمل نمی کند و عربده کش و چاقو کش و قاچاقچی موادمخدرند البته در بین زندانیانی که افراد شرافتمندی هستند چنین افرادی هم هست. در تمام زندان های جهان چنین صحنه هایی هستند.
خداییان تصریح کرد: این فیلم‌ها را می‌بینیم پشت سر هم تخلفاتی را کارمندی یا خودزنی متهمان انجام داده و اینکه گفته می شود در زندان هر روز نقض حقوق زندان را داریم، خیر. کسانی که آن را منتشر کردند مونتاژ کردند و کنار هم گذاشتند و ممکن است برای ماه ها و سال‌های قبل باشد و نباید تصور شود که هر روز در زندان چنین چیزهایی را داریم.
وی افزود: کسی که محکوم به زندان می شود فقط باید حبس تحمل کند و کسی حق ندارد حقی از زندانیان تضییع کند و با مرتکبین برخورد خواهد شد. وی درباره بازداشت ۶ مدیر آبفای اهواز به دلیل فسادهای مالی گفت: حدود ۸ نفر به اتهام تشکیل شبکه اختلاس و ارتشا و کلاهبرداری تحت تعقیب قرار گرفتند و سواستفاده‌هایی در ارتباط با قراردادهایی که شرکت آبفا با پیمانکار داشته صورت گرفته و پروژه خرید تجهیزات سخت افزاری و نرم افزاری شرکت آبفا و پروژه مناقصه احداث تصفیه خانه برای شهرهای آبادان و خرمشهر و ماهشهر و شادگان و بندر امام از جمله این موارد بوده اند. در این پرونده حدود ۴۶ میلیون دلار در سال ۹۴ اختصاص برای احداث تصفیه خانه ها داده شد ولی با وجود اینکه اعتبار تخصیص یافته، اما سواستفاده‌هایی صورت گرفته است. خدائیان در خصوص پرونده انتشار فایل صوتی ظریف و بررسی نقش آشنا در این پرونده گفت: در این خصوص پرونده‌ای در دادسرای انقلاب تهران تشکیل شده و در جمع‌آوری دلایل تعداد زیادی از افرادی که به طور مستقیم و غیر مستقیم که به این فایل دسترسی داشتند، بیش از ۲۰ نفر به عنوان مطلع احضار شدند و دلایل و مدارکی جمع‌آوری شده و پرونده برای احضار متهم یا متهمان است که در روزهای آتی نسبت به احضار این متهمان اقدام خواهد شد. خداییان درباره آخرین وضعیت پرونده درگیری نماینده مجلس با سرباز راهور گفت: در مورد ایراد ضرب بدون آثار، حکم محکومیت در مرحله بدوی صادر شد که با اعتراض طرفین پرونده به مرجع تجدید نظر ارجاع شد. شاکی نسبت به شکایتش اعلام گذشت کرده و پرونده همچنان در مرجع تجدید نظر است.
وی درباره آخرین وضعیت پرونده وکلای بازداشتی گفت: با گزارش ضابطان، پرونده ای در دادسرای تهران تشکیل شده و حدود ۹ نفر در این ارتباط به مرجع قضایی معرفی شدند و ۴ نفر همان روز اول آزاد شدند. ۵ نفر با قرار تامین بازداشت شدند و دو نفر از آنها تاکنون با پذیرش قرار تامین آزاد شدند. اتهامات آنها اخلال در نظم و برخی از جرایم علیه امنیت بود و پرونده در مرحله تحقیقات مقدماتی است و اگر تحقیقات کامل شد اطلاع رسانی صورت می گیرد. خداییان با اعلام اینکه قوه قضائیه با همکاری نمایندگان طرح اصلاح قانون مبارزه با اخلالگران در نظام اقتصادی را به مجلس تقدیم کرده که در کمیسیون قضایی مجلس در حال رسیدگی است افزود: اگر ریاست کمیسیون ترتیبی اتخاذ کنند تا سریعتر به این طرح رسیدگی شود و در دستور کار مجلس قرار بگیرد؛ ممکن است ما بتوانیم در این فرصت باقی مانده با استفاده از قانون ادامه کار دادگاه‌ها را داشته باشیم وگرنه باز نیاز است از مقام معظم رهبری اذن ادامه این کار را داشته باشیم. و درباره پرونده واکسن‌های تقلبی گفت: در ارتباط با واکسن‌های تقلبی در دادسرای تهران سه پرونده تشکیل شده است. در یک پرونده دو نفر تحت تعقیب قرار گرفتند و اعتراف کردند با تهیه و توزیع واکسن های تقلبی به حدود ۳۰ نفر تزریق انجام دادند. در یک پرونده دیگر دو نفر تحت تعقیب قرار گرفتند و در پرونده سوم یک نفر تحت تعقیب است. در دادسرای البرز نیز پرونده ای در این زمینه تشکیل شده است که ۴۹ شاکی دارد که حدود ۴۷۰ میلیون تومان از طریق تزریق واکسن تقلبی از مردم اخذ کرده‌اند و هم اکنون پرونده‌ها در حال تحقیقات مقدماتی هستند.
سخنگوی قوه قضائیه درباره رسیدگی به پرونده بدهکاران مهریه گفت: برای این مسئله طرحی داده شده که فردی به دلیل عدم توان مالی در پرداخت مهریه بازداشت نشود و برخی از این طرح‌ها دلالت بر این امر دارند که آن تعداد سکه‌ای که در قانون حمایت خانواده ذکر شده تعدادش کمتر شود و اگر در طول زمان قیمت‌ها افزایش پیدا کردند، برای تبدیل اقساط نیازی به تشکیل پرونده نباشد و ریاست قوه قضائیه دستور تعدیل در این زمینه را داده اما هنوز این طرح‌ها در حال رسیدگی هستند.
سخنگوی قوه قضائیه با تاکید بر اینکه یکی از محورهای طرح تحول قوه قضائیه، کاهش اطاله دادرسی است گفت: از جمله عوامل اطاله دادرسی، افزایش پرونده به دستگاه قضائی است که راهکارهایی برای آن داده است مثل اقدام به صلح و سازش و استفاده از نهاد داوری و میانجیگری و امثال آن.
خداییان درباره افشاگری‌های سریال تلویزیونی گاندو درباره فسادهای انجام شده توسط برخی رجال سیاسی گفت: به صرف تهیه یک سریال تلویزیونی نمی‌توان افراد را تحت تعقیب قرار داد و حتماً باید از طریق ضابطین دلایل و مدارک به دستگاه قضا ارجاع شود. درباره برخی از اشخاص که در این فیلم به صورت غیر مستقیم اشاره شده، پرونده تشکیل داده‌ایم و یکی از آن‌هایی که فساد مالی داشته به حبس، انفصال از خدمت و پرداخت جزای نقدی محکوم شده یا شخص دیگری به اتهام جاسوسی به ۵ سال حبس محکوم شده است. پرونده برخی از افراد به اتهام فساد مالی در مرجع قضایی در دست رسیدگی است و هنوز به نتیجه نرسیده است. اگر از طریق ضابطان دلایل و مدارکی علیه کسانی که هنوز محکوم نشده به دستگاه قضا ارجاع شود، رسیدگی‌ها انجام می‌شوند.

نام:
ایمیل:
* نظر: