کد خبر: ۷۳۰۷
تاریخ انتشار: ۲۴ تير ۱۴۰۰ - ۰۲:۱۹
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
فرصت دستیابی به توافق را از دولت دوازدهم گرفتند
رئیس جمهور گفت: اگر اصل ۶۰ قانون اساسی مورد احترام بود و در اوایل آذر لطمه نمی خورد و اگر ۱۱ آذر را نداشتیم در اسفند ماه تحریم مردم برداشته شده بود و امروز مردم می دیدند چه شرایطی بر کشور حاکم بود و فروردین و اردیبهشت و خرداد و تیر دیگری را می دیدیم، به هر حال امروز یک سفره آماده است که باید در باز شود و مردم بیایند کنار این سفر بنشینند.

رئیس جمهور گفت: اگر اصل ۶۰ قانون اساسی مورد احترام بود و در اوایل آذر لطمه نمی خورد و اگر ۱۱ آذر را نداشتیم در اسفند ماه تحریم مردم برداشته شده بود و امروز مردم می دیدند چه شرایطی بر کشور حاکم بود و فروردین و اردیبهشت و خرداد و تیر دیگری را می دیدیم، به هر حال امروز یک سفره آماده است که باید در باز شود و مردم بیایند کنار این سفر بنشینند.

به گزارش ایسنا، حسن روحانی در جلسه هیات دولت با اشاره به مذاکرات برجام گفت: یک باور این بود که از طریق گفت وگو و تعامل سازنده می توان مسائل مهم و پیچیده ما با کشورهای بزرگ یا سازمان های بین المللی را حل و فصل کرد. یک فکر هم این بود که با مذاکره حل نمی شود و آخر باید زورآزمایی کنیم و با میز و حرف نه PMD حل می شود نه ایران به حق غنی سازی می رسد و نه تحریم برداشته می شود، ولی همه اینها شد.
رییس جمهوری در تشریح نتایج برجام گفت: در شش ماهه آخر سال ۹۴ هم تورم تک رقمی بود و در سال های ۹۵ و ۹۶ و حتی فصل اول سال ۹۷ باز هم تک رقمی بود. در یک دوران بزرگ این همه فصل تک رقمی بودن تورم در تاریخ از اول انقلاب سابقه نداشته که بتوانیم سه سال پشت سر هم تورم تک رقمی داشته باشیم. از آن طرف رشد اقتصادی را از سال ۹۳ تقریبا مثبت کردیم که از همان سه ماهه اول سال ۹۳ مثبت شد و در سال ۹۵ رشد اقتصادی ما در دنیا اول شد و با آن حرکت بزرگ رشد اقتصادی دو رقمی صورت گرفت. این حرکت بزرگ در سایه مذاکره ایجاد شد و هر کسی هر حرف دیگری بزند دروغ است؛ مذاکره بود که ما را به آن نقطه رساند.
روحانی با بیان اینکه بعضی ها می گویند دنیا ممکن است توافق را بشکند گفت: ممکن است آدم عهدی ببندد ولی طرف مقابل بی وفایی کند. منتهی توافق ما در سال های ۹۴ تا ۹۶ و چند ماهی هم در سال ۹۷ باقیماند تا اینکه یک آدم مجنون سیاسی در آمریکا سر کار آمد و تحت فشار اسرائیل، عربستان، تندروهای منطقه و آمریکا و مجاهدین که از اول هم با برجام مخالف بودند این آدم سفیه را پیدا کردند و دورش را گرفتند و به او گفتند اگر از توافق بیرون بیاید از برجام چیزی باقی نمی ماند.
وی ادامه داد: به او حالی کردند که تو باید ۲۴ ساعت تحمل کنی و اگر از برجام خارج شوی فردا صبح ایران از آن خارج می شود و دنیا می گوید که ایران خارج شد و فقط باید ۲۴ ساعت تحمل سیاسی کنید، اما این محاسبه آنها اشتباه درآمد و او اینجا فریب خورد و دید باید تمام سه سال را بایستد و هر روز تحت فشار بود و به هیچ یک از اهداف اصلی خود در این زمینه هم نرسید. هدف اصلی این بود که نظام بشکند و کشور به فروپاشی اقتصادی برسد.
روحانی تصریح کرد: در داخل و خارج تبلیغ می کردند که اینها با برجام صنعت هسته ای را فروختند و درست است که مشکل PMD و تحریم ها حل شده ولی صنعت هسته ای از بین رفته، اما دیدیم که صنعت هسته ای ما با قدرت باقی ماند و این موضوع در این ماه های اخیر بیشتر ظاهر شد و نشان داده شد که سازمان انرژی اتمی با چه توانمندی می تواند اورانیم ۲۰ و ۶۰ درصد غنی کند و حتی اگر نیاز باشد برای مقاصد صلح آمیز تا ۹۰ درصد هم مشکلی نداریم.
رئیس دولت تدبیر و امید عنوان کرد: همه اینها در سایه ایستادگی و مقاومت ملت باقی ماند. مذاکره یک پشتوانه می خواهد نمی شود مذاکره باشد اما در دورن دعوا باشد یا هدایت های مقام معظم رهبری نباشد یا مردم ایستادگی نکنند. آن مذاکرات به این ترتیب پیش نمی رود.
وی با اشاره به اینکه اداره کشور در این شرایط کار آسانی نیست، اظهار کرد: دولتی که در سال باید متوسط ۶۰ میلیارد دلار درآمد نفتی داشته باشد اما این درآمدش حذف شود و به جای آن فقط ۹ یا ۱۰ میلیارد دلار بیاید این کار آسانی نیست که به یکباره ۵۰ میلیارد دلار از درآمد دولت حذف شود بعد عده ای می گویند شما به خارج چه کار دارید؟ همه مشکلاتی که مردم می بینند برای همین واردات است که به موقع انجام نمی شود. اگر در مرغ و کالای اساسی مشکلی پیش بیاید بخاطر این واردات است و اگر به موقع واردات انجام نشود زندگی مردم متوقف می شود.
روحانی اضافه کرد: اگر در جو، ذرت، کنجاله، روغن و برنج خودکفا بودیم حق با شما بود اما حتی در دوران خشکسالی در گندم هم خودکفا نیستیم و با کارهایی که شده فقط در ترسالی در گندم خودکفاییم. اگر سرمایه گذاری و واردات نباشد با مشکل مواجه می شویم. پس شوخی نکنید و با مردم حرف راست و واقعی بزنید. شما وقتی در سال باید ۴۰ تا ۵۰ میلیارد دلار وارد کنید همین قدر هم باید درآمد داشته باشید. نقطه مطلوب و سرمایه گذاری لازم باید سالی ۵۰ تا ۱۰۰ میلیارد دلار باشد و در کشور سرمایه گذاری صورت گیرد وگرنه کار پیش نمی رود.
رئیس جمهور گفت: به هر حال ترامپ رفت و بایدن آمد که در دوران تبلیغات خود اعلام کرد اگر من پیروز شوم به برجام بر می گردم و در اولین اقدام نامه اسنپ بک ترامپ را پس گرفت و در همان ماه اول اعلام کرد که می خواهیم تحریم برداشته شود.
رئیس دولت دوازدهم تاکید کرد: اینکه ما چه کنیم موضوع دیگری است. ای کاش همه ما روی اصل ۶۰ قانون اساسی تاکید می کردیم و به اصل ۱۱۳ احترام می گذاشتیم. در آن صورت شرایطمان شرایط دیگری بود و در اسفند ماه مذاکره ماه تقریبا به همین نتیجه ای می رسید که اخیرا وزیر امور خارجه در گزارش خوبی که در ۴۴ صفحه درباره برجام و مذاکره و مقاومت ما تشریح کرده است.
روحانی تصریح کرد: چرا وقتی تیم ملی ما در مذاکرات پیروز می شود سخت مان است کف بزنیم و آفرین بگوییم و آنها را در برابر بازیگران صحنه بین الملل تشویق کنیم. در حالیکه باید این کار را انجام دهیم و این کار برای این خط و آن خط و این جناح و آن جناح نیست و این دولت و آن دولت ندارد.
وی بیان کرد: حالا فرصت دولت دوازدهم را از دستش گرفتند، اما امیدواریم دولت سیزدهم بتواند این کار را تکمیل کند. فرقی نمی کند که دولت دوازدهم یا دولت سیزدهم موفق باشند ولی برای اینکه شش ماه فرصت از دست رفته بسیار متاسفیم و امیدواریم بتوانیم تا لحظه آخری که سر کار هستیم به وعده های خود عمل کنیم. ما در زمینه تحریم اقداماتی که لازم بوده را انجام داده ایم.

نام:
ایمیل:
* نظر: