کد خبر: ۷۰۹۵
تاریخ انتشار: ۰۳ تير ۱۴۰۰ - ۰۹:۱۸
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
فعالان در بازار سرمایه امید و آینده را معامله می‌کنند
شاخص کل بورس تهران در پایان معاملات روز چهارشنبه، دوم تیر ۱۴۰۰ با رشد ۲۶ هزار و ۹۴ واحدی به یک میلیون و ۲۱۳ هزار و ۱۵ واحد رسید.





همچنین شاخص کل هم وزن نیز ۳۶۸۶ واحد رشد کرد و به ۳۸۶ هزار و ۸۷۳ واحد رسید. با یک بررسی ساده می‌توان فهمید که پس از مدت‌ها، حال بازار سرمایه بهتر است.
معاملات بورس در آخرین ماه فصل بهار، تحت تاثیر انتخابات ریاست‌جمهوری ایران و مذاکرات برجام با نوسان همراه بود اما روند معاملات در اواخر خردادماه و با مشخص نتیجه انتخابات تغییر کرد و شاخص در مسیر صعود قرار گرفت به طوری که پس از مدت‌ها وارد کانال یک میلیون و 200 هزار واحد شد. اما باید دید که دلیل صعودی شدن شاخص چیست و آیا این مسیر ادامه خواهد داشت یا خیر؟ برخی از کارشناسان معتقدند مشخص شدن نتایج انتخابات توانست سیگنال مثبتی به بازار مخابره کند و اگر برجام نیز به نتیجه برسد شرایط بازار سرمایه بهتر از شرایط فعلی خواهد شد. اما از سوی دیگر برخی از فعالان و تحلیلگران بازار بر این باورند که بازار تحت تاثیر اخبار قرار گرفته است و نمی‌توان انتظار تداوم رشد را از شاخص داشت. به گفته آنها جو روانی تاثیرات کوتاه‌مدتی در هر بازاری داشته و نباید تغییرات را دائمی دانست. این در حالی است که عده‌ای دیگر از کارشناسان معتقدند اگر سیاست‌های دولت جدید در راستای بهبود بازار سرمایه باشد بازار وارد مسیر تازه‌ای شده و تا مشخص شدن کامل سیاست‌های دولت جدید نمی‌توان درخصوص بازار سرمایه پیش‌بینی داشت.
شکل‌گیری جریان مثبت در بازار سرمایه

همایون دارابی، کارشناس بازار سرمایه با اشاره به وضعیت شاخص طی روزها اخیر به «ابتکار» گفت: واقعیت این است که مشخص شدن نتایج انتخابات و پیروزی آقای رئیسی موجی از امیدواری برای اصلاح سیاست‌ها در حوزه پولی، بانکی و بازار سرمایه ایجاد کرده است. به بیانی دیگر این امیدواری هست که دولت جدید با توجه به برنامه‌هایی که اعلام کرده است به جهت حمایت از تولید، افزایش اشتغال و رشد اقتصادی سبب تغییراتی در بورس شود.
این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: ما می‌دانیم که بورس آینه و انعکاس از انتظارات واقعی اقتصاد است. فعلا یک جریان مثبت شکل گرفته و هدف بهره‌وری از سیاست‌های گفته شده است.
فعالان امید و آینده را معامله می‌کنند
دارابی با اشاره به صعودی شدن شاخص بورس طی روزهای اخیر ادامه داد: فعالان در بازار بورس آینده و امید را معامله می‌کنند و اکنون یک جو امید به آینده ایجاد شده و بازار را در مسیر صعودی قرار داده است.
وی در ادامه صحبت‌هایش با اشاره به ادامه‌دار بودن وضعیت فعلی گفت: اینکه بازار تا چه زمانی مثبت باشد من گمان می‌کنم تا هنگام تعیین کابینه وضعیت فعلی ادامه پیدا خواهد کرد. امیدوار هستم کابینه یک کابینه روشنی باشد تا شرایط همچنان ادامه یابد.
دولت فعلی چیزی در دست ندارد
دارابی همچنین در پاسخ به این پرسش که عده‌ای معتقدند دولت فعلی بازار سرمایه را تحت کنترل قرار داده تا بازار را با وضعیت مناسب‌تری به دولت جدید واگذار کند آیا این تصور می‌تواند درست باشد یا خیر؟ گفت: من گمان نمی‌کنم چنین تصوری صحت داشته باشد. به عبارتی دیگر ما چنین رگه‌هایی در بازار نمی‌بینیم و رشدهای چند روز گذشته به این علت بوده که افراد حقیقی با امیدواری بیشتری خرید می‌کنند.
این کارشناس بازار سرمایه اظهار کرد: دولت آقای روحانی هرچه داشت را در این 8 سال رو کرد و به نظر نمی‌رسد برای لحظه‌های آخر چیزی در دست داشته باشد که بتواند انجام دهند. بنابراین همانطور که قبلا اشاره کردم رشدهای اخیر به دلیل فضای امیدواری است که ایجاد شده است.
رشد شاخص نمی‌تواند پایدار باشد
اما غلامرضا سلامی، کارشناس بازار سرمایه در نظری متفاوت با دارابی معتقد است که نمی‌توان به رشد شاخص امیدوار بود. وی در گفت‌وگو با ابتکار در این خصوص گفت: من گمان نمی‌کنم بازار سرمایه شاهد رشدهای پایدار باشد. به هر حال هر بازاری در هر اقتصادی تحت تاثیر یک‌سری اخبار داخلی و خارجی قرار می‌گیرد و ممکن است واکنش‌هایی را نشان دهد اما نمی‌توان گفت که واکنش‌ها در آن شرایط پایدار خواهد بود. بازار سرمایه ایران نیز از این قاعده مستثنی نیست. سلامی در ادامه گفت‌وگو با اشاره به بی‌پشتوانه بودن بازار سرمایه افزود: اصولا چون بورس ایران پشتوانه‌ قوی ندارد من گمان نمی‌کنم که رشد پایداری داشته باشد.
سرمایه را در اختیار شرکت‌ها قرار دهید
این کارشناس بازار سرمایه در بخش دیگری از صحبت‌هایش به ضرورت جذب سرمایه‌ها به شرکت ها تاکید کرد و در این خصوص گفت: اگر دولت جدید تلاش کند سرمایه‌ها را جذب بازار اولیه (‌خود شرکت‌ها) کند نه اینکه در اختیار بازار ثانویه (فعالان بازار سرمایه) قرار دهد ما شاهد تغییرات مثبتی خواهیم بود. وی در پایان ادامه داد: سرمایه باید به سمت شرکت‌ها سوق داده شود چراکه تخصیص سرمایه به فعالان و رونق بخشیدن بازار سرمایه تاثیر قابل توجه‌ای در اقتصاد نخواهد داشت اما اگر بازار سرمایه بتواند پول را جذب شرکت‌ها کنند بدون شک وضعیت بازار بورس، سهامداران و اقتصاد کشور بهتر از اینها خواهد بود.
نام:
ایمیل:
* نظر: