نسخه چاپی
استفاده از ظرفیت صدا و سیما و مناظره ها در اولویت قرار گرفت. البته استفاده از فضای مجازی برای نامزدها فرصتی است که شکل گرفته و به دلیل شیوع کرونا، شیوه های سنتی تبلیغاتی همچون برگزاری اجتماعات، سخنرانیها، چاپ پوستر و ویژه نامه در شرایط کنونی به عنوان رویه سنتی تبلیغات انتخاباتی مطرح نیست. در این شرایط که مردم توان استفاده از ظرفیتهای سنتی را ندارند، انتظار میرفت صدا و سیما مناظره ها را با کیفیت مطلوب و جذابتر تهیه کند تا خلا ناشی از شیوع کرونا پر شود، اما آنچه مشاهده میشود، بی رغبتی مردم به مناظره های انتخاباتی است.
مناظره های سرد
بررسی های میدانی روزنامه تجارت از دیدگاههای جامعه نشان می دهد که مردم رغبتی به تماشای مناظرهها ندارند و بیش از آنکه این مناظره ها با استقبال مردم روبرو شود، با انتقادهای شدید روبرو شده است. نکته ای که بسیار اهمیت دارد این است که در شرایط کنونی بسیاری از مردم بنای حضور در انتخابات را نداشتند و برای حضور در انتخابات، در یک تردید و دودلی به سر می بردند. بسیاری از مردم انتخاب را منوط به مناظره ها کرده و انتظار داشتند مطالبی را در مناظره ها بشنوند که بتوانند بر اساس آن، به یکی از نامزدها رای بدهند. اما با کمال تاسف دیدگاه هایی که از سوی نامزدها در مناظره ها مطرح شد و نحوه برگزاری دو نوبت مناظره نشان داد که این روش کارآمدی لازم را نداشته و نتوانسته مردم را برای رای دادن به یکی از نامزدهای انتخاباتی اقناع کند.
مناظره یا مسابقه هوش
انتقاد نامزدهای ریاست جمهوری به مناظره ها بسیار جدی است، به نوعی که یکی از نامزدها با انتقاد از نحوه برگزاری مناظره آن را به مسابقه هوش تشبیه می کند. این روش طرح سوال تصادفی بسیار روش اشتباهی است، زیرا نامزد را با یک سوال تصادفی روبرو می کند و آن نامزد می بایست به آن سوال پاسخ دهد و البته حضور ذهن لازم را داشته باشد، در صورتی که نامزد ریاست جمهوری باید برنامه محور بوده و برنامه لازم را برای هر یک از موارد داشته باشد نه آن که در قبال یک سوال هیجانی قرار بگیرد و تراوشات ذهنی اش را بگوید. اینکه برنامه ریزان صدا و سیما انتظار داشته باشند یک نامزد ریاست جمهوری برای یک سوال هیجانی، پاسخ بی ربط پاسخ داشته باشد یا سرهم بندی کند، توقعی بیجاست. کشور درگیر بیکاری، گرانی تورم و بسیاری مشکلات دیگر است که می بایست برای آن برنامه ریزی های کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت داشت، اینکه انتظار داشته باشیم یک نامزد ریاست جمهوری با شنیدن یک سوال به سرعت پاسخی در ذهن خود ترسیم کند، رفتاری کودکان است.
پاسخگویی ابتر به دلیل فرصت اندک
انتخابات ریاست جمهوری رویداد بسیار بزرگی است که قرار است شخص دوم مملکت را مردم انتخاب کنند.بنابراین انتظار میرود نامزد ریاست جمهوری از توانمندی های قابل توجهی برخوردار باشد و در برابر مشکلات پاسخ های دقیق ارائه کند. اما متاسفانه مناظرهها آبرویی از نامزدهای ریاست جمهوری برده که در اذهان مردم از نامزدهای ریاست جمهوری افرادی سطحی نگر توصیف می کند. اینکه مجری یک سوالی را انتخاب می کند و چهار دقیقه به نامزد ریاستجمهوری فرصت می دهد تا برای آن پاسخ بدهد، رفتار بسیار زشت و زننده ای است. این که برای هفت نامزد ریاست جمهوری یک ساعت و نیم وقت تعیین کنند و این نامزدها ناچار باشند پاسخ قانع کننده ای را در این مدت ارائه کنند، نه تنها پاسخ به این سوالات قانع کننده نخواهد بود، بلکه نامزد ریاست جمهوری برای آنکه بتواند از کوتاه ترین فرصت نهایت استفاده را ببرد، ناچار می شود پاسخ ها را به صورت فشرده ارائه دهد که شنونده را سردرگم می کند. مهمتر اینکه مردم نمی توانند ظرف چهار دقیقه دیدگاه نامزدها را درک کنند زیرا پاسخ ها به صورت کلی گویی است. از سوی دیگر معلوم نمی شود کدام یک از نامزدها ضعیف تر و کدام قوی تر است، زیرا پاسخها کارشناسی نیست و همه نامزدها سعی می کنند به صورت فشرده در مدت کوتاه پاسخ بدهند. برای این مهم می توانستند مناظره ها را به صورت دو نفره تنظیم کنند تا نامزدها در مباحث چالشی دیدگاههای خود را مطرح کنند و هم ضعف طرف مقابل را عیان کنند.
مجری یا مبصر