کد خبر: ۶۸۱۷
تاریخ انتشار: ۰۹ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۸:۴۲
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
مدتی است یاس و ناامیدی به اشکال گوناگون در بخشهای مختلف مطرح می شود اما در آستانه انتخابات ریاست جمهوری این رویکرد به ویژه از سوی نامزدهای ریاست جمهوری شدت گرفته و اظهارات تمامی نامزدها بیانگر فضای شکننده اقتصادی است.




آنچه از سوی نامزدهای انتخاباتی مطرح می شود به اندازه سیاه است که گویی در بدترین فضا زندگی می کنیم، اما همین نامزدها شعارهایی می دهند که گویا اگر قرار است سکان اداره دستگاه قضا را بدست بگیرند، در مدت کوتاهی همه چیز گل و بلبل خواهد شد. این انتقادها به اندازه ای سیاه نمایی است که سندرم یاس و بدبینی در بین مردم به ویژه کارافرینان و سرمایه گذاری شکل گرفته است. این در حالی است که نامزدهای انتخاباتی نباید بدین اندازه سیاه نمایی کنند زیرا ساخت یک ویرانه در مدت کوتاه به هیچ وجه امکان پذیر نخواهد بود. یک فعال اقتصادی بخوبی می داند تغییرات اقتصادی به هیچ وجه در مدت کوتاه رخ نمی دهد و اگر هم رخ بدهد پایدار نخواهد بود. بنابر این بهتر است به جای یاس از شرایط موجود، امیدواری به جامعه تزریق شود تا بتوان نسبت به شکوفا کردن روزنه های امید، وعده داد، مگر آنکه وعده ها شعاری باشد و قابلیت اجرایی نداشته باشد.

تاثیر رفع تحریم بر اقتصاد
در این رابطه عضو شورای عمومی فدراسیون جهانی اتاق‌ها گفت: آثار لغو تحریم‌ها در دو بخش دسته‌بندی می شود. بخشی از تحریم‌ها حوزه تجارت را تحت تاثیر قرار دادند و آثار گسترده در تجارت کشور داشته و دارند که شامل تحریم‌های بانکی، بنادر، کشتیرانی، حمل و نقل و صنایعی مانند صنایع فلزی، نفتی و پتروشیمی می‌شوند اما دسته دیگر تحریم نفت است. پدرام سلطانی در گفت‌وگو با ایلنا افزود: برداشته شدن بخش اول تحریم‌ها می‌تواند فشاری را که در سه سال گذشته به اقتصاد وارد شده کاهش دهد. با برداشته شدن این گروه از تحریم‌ها، فرصتی فراهم می‌آید که اقتصاد در این حوزه‌ها با هزینه کمتری در صحنه بین‌المللی کار کند یعنی در صادرات و واردات، کارمزد و حق کمیسیون کمتری داده شود و پول کمتری خرج دلالان ارزی، پولی و بانکی می‌شود که کالا به واسطه آنها با اسامی مختلف، به مبادی متعدد می‌رود و خرید و فروش می‌شود.عضو شورای فدراسیون جهانی اتاق‌ها گفت: لغو تحریم‌ها شرایطی را فراهم می‌کند که بتوانیم بازارهای بسته شده را به روی اقتصادمان به ویژه بازار اروپا مجددا بازیابی کنیم و فعالیت‌های اقتصادی و تجاری را در بستر بانکی گسترش دهیم البته به شرط اینکه از لیست سیاه FATF خارج شده باشیم.

ایران درگیر چالشهای پایان ناپذیر
این کارشناس اقتصادی با تاکید بر اینکه با فرض برداشته شدن تحریم‌ها، چالش ایران با نظام بین‌المللی به پایان نمی‌رسد گفت: درصدی از این تحریم‌ها به دلیل تغییر دولت در آمریکا، تغییر دولت در ایران، تشدید رقابت‌ها و تنازعات منطقه‌ای با کشورهای خلیج فارس، امریکا، اسراییل و دیگر کشورهایی که در عراق و سوریه حضور دارند، برمی‌گردد. وی افزود: به دلیل چالش با نظام بین‌المللی، کشورهای غربی و سرمایه‌گذاران بزرگ مانند شرکت‌های چند ملیتی نه فقط در غرب حتی در چین هم به سرمایه‌گذاری و تعامل با ایران نگاه بلند مدت نخواهند داشت چراکه پیش‌بینی آنها احتمال برگشت تحریم‌هاست.

بی توجهی ارز به رفع تحریم
سلطانی با اشاره به لغو تحریم‌ها در حوزه نفت گفت: در این صورت فروش نفت افزایش پیدا می‌کند و درآمد دولت بالا می‌رود که می‌تواند موجب رشد اقتصاد ایران در بخش نفتی و در بخش پیمانکاری و خدمات وابسته به این حوزه شود اما افزایش درآمد دولت از محل فروش نفت موجب تزریق دلارهای نفتی به بازار می‌شود که نرخ ارز از واقعیت اقتصاد ما فاصله می‌گیرد. با این روند نرخ دلار به بازه‌های پایین‌تری سوق پیدا می‌کند اما بعید می‌دانم تا پایان سال نرخ ارز به کمتر از 24 هزار تومان برسد. اگرچه بعد از قطعی شدن توافق نرخ ارز مدتی کاهش می‌یابد اما باز به قیمت‌های ابتدای سال برمی‌گردد. وی با بیان اینکه این روند اقتصاد کشور را در بخش تولید و بخش صادرات تحت فشار قرار می‌دهد، گفت: متاسفانه در سال‌های آینده شاهد ابتلای اقتصاد به بیماری هلندی خواهیم بود.

سیاست خارجی دست دولت نیست


سلطانی با اشاره شرایط اقتصاد کشور با توجه به اینکه چه کسی رییس‌جمهور شود گفت: دولت‌های اصلاح‌طلب ادبیات جهان پسندتری دارند اما در عمل شاید تفاوت این ادبیات حدود 15 تا 20 درصد در تعاملات ما با دنیا موثر باشد و دنیا را به همکاری و تعامل با ایران خوشبین یا بدبین کند. چراکه همه دنیا می‌دانند فارغ از اینکه چه دولتی بر سرکار آید، سیاست خارجی کشور و راهبردی منطقه‌ای و بین‌المللی در اختیار دولت نیست.این فعال اقتصادی تاکید کرد: در حرف‌ها و شعارهای اقتصادی نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری هم تفاوتی را نمی‌بینیم و بدون آنکه بدانیم برنامه‌ها متعلق به کدام کاندیدا است، اگر آنها را کنار هم بگذاریم، تفاوتی در آنها نمی‌بینیم.

تاثیر تورم بر رشد اقتصادی
عضو شورای فدراسیون جهانی اتاق‌ها گفت: در همه کشورها اگر سیاست و هدف، رشد پایدار صادرات باشد باید واقعیت تورمی آن اقتصاد در ارزش پولی ملی انعکاس داشته باشد. همین اتفاق در کشورهای دیگر هم موجب کاهش صادرات می‌شود یعنی با تقویت ارزش پول ملی، صادرات کاهش می‌یابد و تضعیف ارزش پول ملی باعث رشد صادرات می‌شود. البته تفاوت ما با سایر کشورها این است که در آن کشورها ثبات اقتصادی وجود دارد و در این کشورها جریان تقویت ارزش پول ملی یا تضعیف پول ملی بسیار تدریجی رخ می‌دهد.

بخش خصوصی واقعی زیان بین اصلی
وی با تاکید بر اینکه سرعت تضعیف و تقویت، نه در زمان تضعیف کمکی به صادرات می‌کند و نه در زمان تقویت انعکاس درستی در وضعیت اقتصاد دارد گفت: به همین دلیل صادرکنندگان نگران هستند.سلطانی تاکید کرد: علی‌رغم اینکه شاید نرخ ارز امسال به صورت مقطعی کاهش پیدا کند اما صادرات پتروشیمی، فراورده‌های نفتی میعانات گازی و معدنی افزایش می‌یابد چراکه ساختار هزینه‌ای آنها به گونه‌ای است که حاشیه سود بالایی دارند و می‌توانند صادرات خود را حفظ کند. بنابراین گروهی که آسیب می‌بینند، بخش خصوصی واقعی هستند که به این معنابع رانتی ارزی و خوراک ارزی متصل نیستند اما معتقدم در مجموع تا پایان امسال صادرات کشور 15 تا 20 درصد افزایش پیدا خواهد کرد.

فرار سرمایه گذار
عضو شورای فدراسیون جهانی اتاق‌ها در مورد آماری مهاجرت کارآفرینان و سرمایه‌گذاران درچند سال گفت: در کشورمان مکانیزمی وجود ندارد که بتواند مهاجرت سرمایه‌گذاران را احصا کند یا تفکیکی از مهاجرت صنوف مختلف داشته باشد. موضوع این است که سرمایه‌گذاران معمولا مهاجرت رسمی ندارند بلکه می‌توانند سرمایه‌گذاری‌ها در ایران را کاهش دهند و در کشور دیگری اقدام به سرمایه‌گذاری کنند.

بی اعتمادی به آینده
سلطانی با تاکید بر اینکه سرمایه گذاران و کارآفرینان نسبت به آینده اقتصاد و اساسا آینده ایران خوش‌بین نیستند گفت: میزان خوش‌بینی به آینده دور ایران کمتر شده البته خوش‌بینی مقطعی مانند خوش‌بینی در روند مذاکرات وین وجود دارد اما خوشبینی بلند مدت به ایران کمتر شده‌ است. این فعال اقتصادی گفت: معمولا فرزندان سرمایه‌گذاران در کشورهای کانادا، اروپا و امریکا ادامه تحصیل می‌دهند و تحصیل موجب آشنایی آنها با آن جامعه می‌شود و پس از اتمام دوره تحصیل، کسب و کار و سرمایه‌گذاری پدر را در آن کشور مدیریت می‌کنند و توسعه می‌دهند و این به یک جریان تبدیل شده‌است.وی افزود: اگر آینده ایران در هاله ابهام باشد این جریان بیشتر تقویت می‌شود و نسل دوم‌های بیشتری مهاجرت می‌کنند و نسل آینده طبیعتا می‌توانند در آن مستقر و ماندگار شوند و به دنبال آن میزان بیشتری از سرمایه‌گذاری پدران به سایر کشورها سوق پیدا می‌کند و این روند کاملا مشهود است و متاسفانه شاید بیش از 70 درصد کارافرینان در این روند قرار گرفتند.

نام:
ایمیل:
* نظر: