کد خبر: ۶۷۲۹
تاریخ انتشار: ۰۱ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۸:۵۴
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
امروزه سیطره اینترنت و فضای سایبری تمام شئون زندگی جامعه را در بر گرفته و از کوچکترین واحد جامعه یعنی خانواده تا بزرگترین واحد آن یعنی کشور و حتی جهان متاثر از فضای هوشمند است.




تمام ارتباطات انسانی از فرهنگی، اقتصادی، سیاسی، ورزشی، آموزشی و... بدون فضای هوشمند نمی تواند به حیات خود ادامه دهد یا با چالش رو به رو می شود. یکی از موارد بسیار متاثر از فضای مجازی، اقتصاد است. امروزه به اندازه‌ای عصر دیجیتال بر اقتصاد تاثیر گذاشته که دیگر نمی توانیم از اقتصاد با رویکردهای سنتی سخن بگوییم. عرصه مدیریت در تمامی عرصه ها به فضای مجازی کوچ کرده و عرصه دیجیتال به حدی اهمیت دارد که درآمدهای دولت بدون توجه به آن تا حد بسیار زیادی ریزش خواهد داشت. بسیاری از امکانات کشور در فضای مجازی حرکت می کند و چنانچه با کوچکترین چالشی روبرو شود، بسیاری از منابع کشور دچار مشکل می شود و هزاران عرصه را زمین گیر می کند.

اقتصاد هوشمند و مالیات
هنگامی که اقتصاد هوشمند می شود، تمامی نقل و انتقالات مالی به سادگی قابل رصد است. در آن صورت می توان هر حرکت اقتصادی را بررسی کرد و بر اساس قانون، درآمدهای لازم را از آن عرصه دریافت کرد. امروزه فرار مالیاتی بین40 تا ۱۰۰ هزار میلیارد تومان است، در صورتی که بنا بر اعلام کارشناسان، با پیگیری تراکنش های مالی بسیاری از فعالان فعالان اقتصادی، می توان از فرارهای مالیاتی جلوگیری کرد.

عرصه اجتماعی زیر نظر هوشمندی
امروزه بخش قابل توجهی از درآمدهای دولت از کنار تخلفات روزمره مردم به دست می آید که ساده ترین آن ها تخلفات و جرایم رانندگی است. سراسر شهرها و جاده ها زیر نظر دوربین های هوشمند است که باعث میشود هر راننده ای که از چراغ قرمز عبور کرد یا از سرعت مجاز تخطی کرد یا هر تخلف دیگری را مرتکب شد، پلاک خودرو در سامانه ثبت و همزمان پیامک اعلام تخلف و میزان جریمه برای راننده ارسال شود. آمارهایی که از میزان درآمد دولت ها از جرائم رانندگی اعلام می‌شود، ارقام بسیار جالب توجهی است که نشان می‌دهد در این زمینه نیز هوشمندی به کمک اقتصاد می آید.

چابک سازی دولت
یکی از بزرگترین مشکلاتی که سالهاست با آن دست به گریبان هستیم، تعداد زیاد کارکنان دولت و بازدهی پایین است. بیش از سه و نیم میلیون کارمند در دستگاههای دولتی بخش قابل توجهی از درآمدهای بودجه را می بلعند، در صورتی که اگر بسیاری از امور را به دست نظام هوشمند بسپاریم، نه تنها اعداد ارقام و بررسی‌ها دقیق تر صورت می گیرد و از میزان اشتباهات کاسته می شود، بلکه بازدهی افزایش پیدا می‌کند و در کنار این قضایا، می توان از نیروهای انسانی کارآمد در بخش خصوصی استفاده کرد و از اصرار در اشتغال در بخش دولتی فاصله گرفت.

دستیابی به شفافیت


نکته ای که همه دولت ها به دنبال آن هستند و اقتصاد از نبود آن ضربه های سنگینی خورده، رانت و سوء استفاده است که این مهم نیز به دلیل نبود شفافیت و نظام دولت الکترونیک است. هنگامی که سیستم‌های هوشمند شود، هر حرکتی را به سادگی می توان پیگیری کرد و در هر بخشی که چالش، انحراف، تخلف یا فسادی صورت بگیرد، می توان شناسایی و با متخلف برخورد کرد.

کاهش فساد
یکی از جدی ترین معضلاتی که کشور با آن دست به گریبان است، پرونده‌های بسیار زیاد فساد در دستگاه قضاست. هنگامی که بسیاری از این پرونده ها بررسی می شود، رد پای مخفی کاری به شدت آزار می دهد. اما هنگامی که نظام اقتصادی و مدیریت کشور مبتنی بر هوشمندی باشد، به جرأت می توان جلوی بسیاری از فسادها را گرفت.

ساماندهی کسب و کارها
مساله مهمی که مدت‌هاست مطرح می شود، ایجاد اشتغال در فضای مجازی است. با شیوع کرونا شاهد هستیم که بسیاری از مشاغل در فضای مجازی رونق گرفته و مردم از این فضای مجازی استقبال می کنند. هنگامی که کسب و کار در فضای مجازی صورت می‌گیرد، شناسایی و قانونمند کردن آن بسیار ساده تر است. به سادگی می توان میزان درآمد آن را به صورت خودکار شناسایی و به خزانه دولت واریز کرد.

عقب ماندگی از اقتصاد هوشمند
با وجود همه این مزایا، هنوز نتوانسته ایم در این زمینه موفقیت لازم را داشته باشیم به نوعی که وزیر اقتصاد گفت: سرعت اقتصاد هوشمند در وزارت اقتصاد و کشور قابل قبول نیست. باید عمیق‌تر و سبک‌بال‌تر جلو برویم و امیدواریم در برنامه هفتم و چشم‌انداز دوم مورد توجه قرار گیرد. فرهاد دژپسند در همایش اقتصاد هوشمند ادامه داد: ابزارهای مدرن برای افزایش توانمندی انسان و بهره‌برداری از عوامل طبیعی، تولید و پیرامونی به کار گرفته خواهد شد. در این مدل به آنچه داریم اکتفا نمی‌شود و در مقام خلق هستیم.

ظرفیت رمزارزها
دژپسند با اشاره به موضوعات جدید در اقتصاد دنیا از جمله رمز ارزها گفت: رمزارزها فقط دیوارهای اتوریته بانک مرکزی را هدف قرار نداده، بلکه رابطه دولت و مردم با حکمرانی را هم تحت تاثیر قرار داده است. وی گفت: امروز شاید مقاومت کنیم اما فردا نمی‌توانیم. مسیر تحول با سرعت طی مسیر می‌کند. بیم معنی ندارد، بلکه برنامه ریزی و مدیریت موضوعیت دارد؛ ‌مثلا استفاده از اقتصاد هوشمند در تجارت خارجی ایستایی و مانع نخواهد بود که بدانیم در یک کانتینر و تریلی چه کالایی وجود دارد، یا اینکه فردی دست در جیبش کرد یا نه. مرزبانی اقتصادی مفهومش تغییر می‌کند، همین موضوع را برای خزانه‌داری نیز می‌توان متصور شد. در حال حاضر خزانه‌داری ذی حسابان زیادی در دستگاه‌ها و در سراسر کشور دارد که باید طبق قانون منابع و مصارف را کنترل کنند. اگر ابزارها باشد، می‌توان به صورت متمرکز و با چند مدیر آن را دنبال کرد.

تحقق منابع
وی ادامه داد : اقتصاد هوشمند مورد توجه است چراکه در مسیر موثرتر تحقق منابع قرار می گیرد.وزیر اقتصاد با تأکید بر استفاده از ابزارهای هوشمند گفت: 13 درصد از حامل انرژی را برق تشکیل می‌دهد اگر 43 درصد بشود چه اتفاقی می‌افتد؟ رابطه تکامل ابزار و انسان رابطه تکاثری است. خوشبختانه در نقطه‌ای قرار داریم که از نظر ذخایر معدنی ویژگی‌های تکاثری وجود دارد.وزیر اقتصاد با اشاره به مبحث ذره ای بودن اقتصاد اظهارداشت : اگر روزی از بازار طلای تهران صحبت می کردیم امروز از بازار طلا حرف می‌زنیم چراکه چرا دیگر موضوع منطقه از ذهن خارج شده است و پول ملی به تدریج معنای خود را از دست می دهد همچنین دیگر بانک مرکزی چرتکه نمی اندازد که چقدر باید اسکناس چاپ کند.دژپسند به استفاده از ابزارهای هوشمند در مالیات‌ستانی اشاره کرد و گفت: مؤدی مالیاتی در مقام اینکه مالیات بدهم یا ندهم، قرار نمی‌گیرد، در صورتی که ابزارهای درست وجود داشته باشد؛ یعنی ابزار شرایطی را فراهم کرده که وقتی خرید می‌کنید سهم مالیات جدا شده و پرداخت می‌شود. ابزار فضا را بسته که امکان نپرداختن وجود ندارد.

نام:
ایمیل:
* نظر: