کد خبر: ۶۲۰۸
تاریخ انتشار: ۲۱ فروردين ۱۴۰۰ - ۰۹:۰۳
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
رئیس جمهور تقویت چند جانبه گرایی را از اولویتهای مهم سیاست خارجی ایران دانست و تاکید کرد: ایران همواره از تلاش های جمعی کشورهای همسو برای تحقق یک نظام اقتصادی بین المللی عادلانه و غیر تبعیض آمیز حمایت نموده است.




به گزارش ایسنا، حسن روحانی در دهمین اجلاس سران سازمان همکاری اقتصادی دی ۸ با تاکید بر اینکه در کنار کرونا؛ یکجانبهگرایی و تروریسم اقتصادی و نحوه مواجهه با آن چهره جامعه جهانی را لکه دار کرده افزود: این اقدامات نه تنها دولتهای حاکم و ملتهای مستقل را بطور غیرقانونی و نامشروع، هدف قرار داده بلکه تهدیدی جدی علیه دستاوردهای جامعه جهانی است. وی تقویت چندجانبهگرایی را از اولویتهای مهم سیاست خارجی ایران دانست و گفت: در زمینة توسعه اقتصادی نیز همواره از تلاشهای جمعی کشورهای همسو برای تحقق یک نظام اقتصادی بینالمللی عادلانه، و غیرتبعیضآمیز حمایت کردهایم. وی گفت: در حوزه همگرایی و تعاملات تجاری در حال پیریزی بنیانهای منطقهای تجارت آزاد با کشورهای همسایه هستیم و بزودی اولین منطقه تجارت آزاد را با کشورهای حوزه اورآسیا، شکل خواهیم داد.

رییس جمهور گفت: اقداماتِ غیرقانونی یکجانبهگرایانه ایالات متحده آمریکا برای به زانو درآوردن ملت بزرگ ایران، کاملا ناکام مانده و علیرغم تحمیل فشارهای سنگینِ اقتصادی، با تکیه بر اراده و توان داخلی خود توانستهایم به موفقیتهای چشمگیر و دستاوردهای بزرگی در حوزههای مختلف از جمله در زمینه مقابله با کووید ۱۹ و آثار و تبعات آن دست یابیم. شاهد گویای شکست آمریکا در جنگ اقتصادی علیه ملت ایران، این واقعیت درخشان است که در سالی که اقتصاد جهانی، کاهش رشد ۵/۳ ٪ را تجربه کرد و بسیاری از کشورها رشد منفی ۵- تا ۱۰- را داشتند، اقتصاد ایران علیرغم تحریمها و کرونا، به رشد اقتصادی مثبت بیش از ۲٪ دست یافته است. روحانی افزود: در چهار سال اخیر، جامعه بینالمللی شاهد تشدیدِ جنگ اقتصادی دولت آمریکا علیه ایران بوده است. این تحریم ظالمانه، خسارات فراوانی را بر کشور ما وارد نموده است.

نام:
ایمیل:
* نظر: