کد خبر: ۵۸۱۳
تاریخ انتشار: ۱۳ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۱:۳۳
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
یکی از بدترین اتفاقاتی که میتواند چالش آفرین باشد و ناامیدی ایجاد کند، نادیده گرفتن ظرفیت های موجود است.




بدتر اینکه در انتخاب الگوها کج سلیقگی اتفاق بیفتد، به نوعی که چهره های برجسته داخلی را نادیده بگریم و دنبال چهره هایی در خارج از کشور باشیم تا به عنوان شاخص دنبال آنها برویم. این معضل در تمامی زمینه ها اتفاق افتاده و باعث شده با چالشهای بسیاری رو به رو باشیم. یکی از بخشهایی که مورد کم لطفی و بی مهری قرار گرفته، بخش خصوصی است، بخشی که بنابر تاکید قانون اساسی و ابلاغ سیاستهای اصل ۴۴ از سوی رهبری، می بایست نقش تعیین کننده ای در اقتصاد داشته و مشکلات را برطرف کند. آمار وحشتناک بنگاههای اقتصادی تعطیل شده، میزان بالای بیکاری، حجم سنگین واردات بی رویه، قاچاق کالای سازمان یافته و... بیانگر آن است که توجه لازم به بخش خصوصی صورت نمی گیرد، بدتر اینکه دولت به عنوان کارفرمایی بزرگ، مقابل بخش خصوصی ایستاده و امکان رقابت را از بین برده و گاهی علیه بخش خصوصی صف آرایی می کند که همین امر انگیزه را از کارفرمایان گرفته است. اما به نظر می رسد در برخی موارد حرکتهایی صورت می گیرد تا بخش خصوصی به عنوان بازوی اقتصاد کشور رونمایی شود. روز گذشته دو اتفاق رخ داد تا اثبات شود جایگاه بخش خصوصی در اقتصاد کشور چگونه است.

از یک سو لوح امین الضرب به کارآفرینان برتر اهدا شد و از سوی دیگر اورژانس کسب و کار راه اندازی شد تا کارآفرینان و کارفرمایانی که نیاز به حمایت دارند، مورد توجه قرار گیرند. اما در این دو مراسم مطالبی مطرح شد که بیانگر مشکلات نادیده گرفته شده در حوزه کارآفرینی بود.

۱۰ هزار واحد تولیدی مدفون شده

آنچه وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در مراسم راهاندازی مرکز مدیریت اورژانس کسب و کار کشور مطرح کرد، از چالش بزرگی خبر داد که گریبان صنعت و اقتصاد کشور را گرفته است. محمد شریعتمداری با اعلام اینکه مرکز مدیریت اورژانس کسب و کار کشور برای پایش و نظارت بر کسب و کارها و واحدهای تولیدی راهاندازی شده گفت: در حال حاضر ۵۰ هزار میلیارد تومان دارایی واحدهای تولیدی تعطیل شده و بر زمین مانده داریم که از آن استفاده نمیشود.

وی با اشاره به اینکه ۱۰ هزار واحد تولیدی مدفون شده در کشور داریم که حتی تابلوی آنها تبدیل به آهن قراضه شده گفت: با طرح اورژانس کسب و کار میخواهیم حداقل ۵۰درصد از این واحدهای تعطیل شده را نجات دهیم و از تعطیل شدن جلوگیری کنیم.وی از لزوم هماهنگی اورژانس کسب و کار با ستاد تسهیل و رفع موانع تولید کشور متصل شوند و مجموعه این اقدامات از تعطیل شدن کسب و کارها و اشتغال کشور جلوگیری کند.

از بین رفتن ٣٠٠ هزار شغل

برای آنکه به عمق سومدیریت در حمایت از بنگاههای اقتصادی پی ببریم، کافی است به آمارهایی توجه کنیم که در مراسم رونمایی از اورژانس کسب و کار ارایه شده است.

در این مراسم به صورت رسمی اعلام شد: سالانه ۳۰۰ هزار اشتغال در کشور از بین میرود که اگر
با اورژانس کسب و کار بتوانیم ۴۰ درصد از آن را جلوگیری کنیم و با فرض اینکه برای هر شغل ۱۵۰ میلیون تومان هزینه برداشته است
یعنی ۴۵ هزار میلیارد تومان برای کشور هزینه
داشته که اگر ۵۰ درصد از این هزینه را صرفهجویی کنیم یعنی سالانه تا ۲۱ هزار میلیارد تومان برای اقتصاد کشور منفعت ایجاد میکنیم.

تخریب تصویر کارآفرینان

واقعیت تلخ بی توجهی به کارآفرینان زمانی می تواند تاثیرگذار باشد که از زبان نماینده این قشر مطرح می شود به نوعی که رییس اتاق بازرگانی تهران در پنجمین دوره اهدای نشان و تندیس کارآفرینی امینالضرب گفت: هر میزان که کارآفرینان آن سوی آب در ذهن مردم تبدیل به ستاره شدهاند، کارآفرینان داخلی مورد بیتوجهی قرار گرفتند.به گزارش ایلنا، مسعود خوانساری با ابراز تاسف از اینکه بخشی خصوصی به قدر فعالیتهای خود مورد توجه قرار نگرفته گفت: در ۲۰ سال اخیر این وضعیت با افزایش درآمدهای نفتی اوج گرفته و عرصه بر فعالین بخش خصوصی تنگتر شده است. وی گفت: در شرایط تحریم، بخش خصوصی به کسب و کار و معیشت مردم که اولویت امروز ما است کمک میکند. در این دوران پرآشوب بخش خصوصی ایستاده و اجازه افزایش بیکاری را نمیدهد. رئیس اتاق بازرگانی تهران گفت: در حالی که افرادی با فروش ارزهای دریافتی در آن سوی آبها ویلا و خانه خریدهاند، بخش خصوصی در داخل کشور ایستاده و به فعالیت خود ادامه میدهد. در میان لیستهایی که از فاسدین اقتصادی منتشر میشود نام فعالین متعهد کشور دیده نمیشود اما متاسفانه در پس ادبیات پوپولیستی همه را در یک صف قرار میدهند و تر و خشک را با هم میسوزانند.

کارآفرینان در زندان

در شرایطی که ایجاد اشتغال می بایست اهمیت ویژه ای داشته و کارآفرین به عنوان بازوی دولت در ایجاد اشتغال می بایست مورد تقدیر قرار گیرد، شاهد ورشکستگی، سکته، زندان و آبروریزی کارآفرینانی هستیم که به جای دلالی، به فکر سرمایه گذاری در تولید بوده اند. این اتفاقات به اندازه ای تاسف آور است که انگیزه را از سرمایه گذاران گرفته و برخی پروندهها و به تبع آن بازداشتها در یک دهه اخیر، تاثیر مستقیم بر محیط کسب و کار ایران گذاشته است. بازداشت کارآفرینانی که برای دهها، صدها و بعضا هزاران کارمند و کارگر اشتغال ایجاد کرده بودند و نقشی در تولید ناخالص ملی داشتند، همیشه سئوالات زیادی را برای افکار عمومی مطرح کرده و میکند. بازداشتهایی که اشتغالزایی در کشور را به اغما و فرصتهای زیادی را از میان برد.بدسلیقگی، بدخواهی و حسادت رقبا و نیز توهم توطئه از عواملی است که برای بسیاری از کارفرمایان پروندههای نسبتا سنگینی ساخته است. در این میان سوء استفاده برخی از کلّاشان که با جعلیات، خود و اقدامات ضداقتصادی خود را کارآفرینی نمود داده بودند، کار را مشکلتر کرد تا جایی که تشخیص سره از ناسره سخت و مشکل شد.

دولت رقیب بخش خصوصی

از سوی دیگر دبیرکل کانون عالی کارفرمایان گفت: وقتی رشد اقتصادی کشور منفی است و دولت هم به عنوان بزرگترین کارفرما مدیریت و بهره وری درستی ندارد چه انتظاری از بخش خصوصی داریم؟ حمیدرضا سیفی با اشاره به اینکه صنایع کوچک حدود ۹۲ درصد از صنعت ایران را تشکیل می دهند گفت: عدم تعیین حقوق بر اساس مناطق بیشترین ضربه را به همین صنایع کوچک زده بطوریکه هم اکنون قادر به پرداخت دستمزدها نیستند.سیفی ادامه داد: ما هم اکنون ظرفیت تعیین حقوقِ منطقه ای را داریم، اما ظرفیت اطلاعاتی برای حمایت از این موضوع را نداریم؛ دلیلش هم این است که هیچ همتی از سوی دولت درباره این قضیه وجود ندارد.دبیرکل کانون عالی کارفرمایان با اذعان به عدم همت دولتها در انجام کار تحقیقاتی درباره تعیین حقوق و دستمزدها گفت: بسیاری از فضاهای مدیریتی در ایران سیاست زده شده اند و مصداق بارز آن هم زمانی است که بحث کارگری مطرح می شود.

نام:
ایمیل:
* نظر: