کد خبر: ۵۷۶۲
تاریخ انتشار: ۱۰ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۱:۰۹
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
وزیر راه دولت سازندگی با انتقاد از تفکر مصرف گرایی گفت: هنگامی که درآمدهای نفتی بالا رفت، بازرگانی دستاوردهای صنعتی را نابود کرد.




چون ارز ارزان را دادیم برای واردات همان کالاهایی که داخل تولید میشد. وقتی ارز ارزان تغذیه میکنیم که برخی میگویند بیماری هلندی، واردات کالای خارجی باعث سرکوب تولید داخلی میشود که این تا ۵۷ بوده.

اکبر ترکان در گفت و گو با انتخاب گفت: شاید در دوران جنگ ما همچنان توسعه بازرگانیمان بر توسعه صنعتیمان چربیده. آن دوره ۱۰ تا مرکز تهیه توزیع فلزات، چوب و کاغذ، لاستیک، پلاستیک، ماشینآلات، آهنآلات درست شد که باعث شدند همه چیز به بازرگانی خارجی متکی شود با دلار هفت تومانی. بنابراین دوره سرکوب تولید داخلی با واردات است.

وی با اعلام اینکه دوره احمدینژاد پردرآمدترین دوران تاریخ ایران است که ۸۰۰ میلیارد دلار درآمد نفتی داشتیم گفت: متأسفانه بد خرج کردیم. یعنی صرف واردات کالاهایی کردیم که میتوانستیم داخل بسازیم. نتیجهاش این شده که کارنامهای نداریم بگوییم این پنج هزار کیلومتر راهآهن را دوره ۸۰۰ میلیارد دلاری ساختیم.

ترکان گفت: آنچه موجب شکست فرایند صنعتی شدن ایران شده، در مقاطع مختلف ارزانفروشی ارز است. نه اینکه گرانفروشیاش بد است، درست است بد است، ارزانفروشیاش بدتر است. ارزانفروشی ارز از ۵۲ تا ۵۷ باعث شد دستاوردهای توسعه صنعتی ۴۱-۵۱ از بین برود. ارزانفروشی ارز در دوران ارز هفت تومانی پنیر و کره از بلغارستان میآوردیم؟ چرا؟ وقتی قیمت پنیر آزاد شد، دیگر پنیر با دلار هفت تومانی نداشتیم، الان ما صادرکننده پنیر و لبنیات هستیم. بنابراین ارزانفروشی ارز سرکوب توسعه صنعتی است. هرجا ارزانفروشی ارز کردیم نتیجهاش این شده که توسعه صنعتیمان معطل مانده، و کارخانهها تعطیل میشود. در نتیجه بیکاری و فقر زیاد میشود. درآمد خانوارها از بین میرود. همین الان به دلیل تحریمها میبینید رشد صنعت ما در این شرایط بسیار بد مثبت است. چرا؟ چون به دلیل تحریمها ارز برای واردات برخی کالاها نداریم در نتیجه مجبوریم همانها را بسازیم.

وی در مورد ماجرای ارز ۴۲۰۰ تومانی گفت: یک موقعی تصمیم گرفتند ارز را ثابت نگهدارند لذا کوشش میکردند ارز باید ۳۴۵۰ تومان باشد در حالی که تورمها قیمتها را تغییر داده بود. وقتی تورم ۲۰ درصد داریم یعنی ۱۰۰ تومانی که در جیب من است الان معادل ۸۰ تومان سال گذشته قدرت خرید دارد. رویش ۱۰۰ تومان نوشته ولی ۸۰ تومان قدرت خرید دارد چون ۲۰ درصد تورم خورده. حالا وقتی ارز را ثابت نگه میداریم نتیجه چه میشود؟

ترکان گفت: نتیجه این میشود که قیمت کالاهای خارجی ارزان میماند و قیمت کالاهای داخلی بالا میرود. روی این کار بیدلیل اصرارکردند. تا موقعی که تحریمهای آمریکا با آمدن ترامپ تشدید شد. سال ۹۷ ابتدای دولت بود که دولت تصمیم گرفت اجازه دهد قدری ارز بالا برود ولی نه مقداری که کشش بازار است.

وی افزود: فکر کردند از ۳۴۰۰ بیاییم روی ۴۲۰۰. بعد هم اعلام کنیم به همه هر مقداری که ارز بخواهند میدهیم. این تصور واقعی نبود.

دبیر مناطق ازاد گفت: آقای سیف واقعا میگفت این عدد غلط است. ارز قیمت واقعیاش بالاتر از این است و این جواب نمیدهد. نتیجه این شد که ارز زیادی را که ۱۸ میلیارد دلار است به مصارف مختلفی دادند. این مصارف مختلف کسانی که گرفتند الان به نظرم هنوز هم نمیدانند به چه کسی دادهاند.

وی افزود: ۱۸ میلیارد دلار ارز را به متقاضیانی دادند که بعضیهایشان هویت تجاری شناخته شدهای ندارند. من نمیدانم این حرف چقدر درست است که میگویند آن پیرزن پورشه آورده اما اگر درست نباشد. نمیدانند چه کسی آورده و چند فروخته. بعد ببینید آنها چه کیفی کرده و چقدر به ما خندیدهاند. این دلارهای ۴۲۰۰ تومانی را گرفتند و کیف کردند. این چقدر بد است. اینها نشاندهنده این است که ارز ارزان میدهید و بعد تولید را نابود میکنید.

مشاور پیشین روحانی با اعلام اینکه تصور ما این بود که آقای روحانی یک هاشمی است با یک فاصله اندک گفت: بعد که فهمیدیم دیدیم نه، فاصله بیشتر از اندکی است که ما فکر میکنیم.

اکبر ترکان درمورد اظهاراتی مبنی رفتار اعلیحضرتگونه حسن روحانی گفت: یه کمی هست ولی زیادهرویاش اضافی است. از نگاه، سطح صحبت کردن و راه رفتن آقای روحانی کمی چنین استنتاجهایی برمیآید. این نیست که قصد دارد این کار را بکند، اصلا رفتار، راه رفتن، حرف زدن و نشستنش در خصوصیات خلقیاش است. آن زمان که نماینده مجلس بود هم همینطور بود.

وی با تاکید بر اینکه روحانی به وزیر خودش وقت میدهد اما کم وقت میدهد گفت: آقای هاشمی بعضی وقتها روی یک موضوع واقعا خودش وقت میگذاشت تا فیها خالدون موضوع را بفهمد. یعنی حوصله میکرد خودش بفهمد اگر میخواهند کار بزرگی انجام دهند طوری عمل میکرد که اول خودش به طور کامل قانع شود و خودش قانع میشد. آقای روحانی این کارهای کارشناسی را نمیکند.

وزیر دفاع دولت سازندگی در مورد فشارهایی که پیرامون انتصابات در مناطق ازاد صورت می گرفت گفت: در انتصابات وزرا و کسانی که با رئیسجمهور کار میکنند این طور بود که مثلا من معاونی که میخواستم نصب کنم پیشنهاد میکردم، آقای هاشمی تأیید میکردند بعد زمان آقای روحانی هم همینطور بود. کسانی که ما پیشنهاد میکنیم، رئیسجمهور بررسی میکند، میگوید آره یا نه.

ترکان گفت: رئیسجمهور برای بررسی این موضوعات به یکی از اطرافیانش میدهد و آن موقعها آقای فریدون نقش مهمی در کنار رئیسجمهور داشت. در واقع آقای رئیسجمهور در اوایل سه معاون اول داشت. یک معاون اولش جهانگیری بود. یک معاون اولش نهاوندیان بود و یک نفر هم حسین فریدون. با سه معاون اول میراند. بعدا یکسری تغییرات اتفاق افتاد.

وی با تاکید بر اینکه مجلس شغلش مداخله است گفت: چون نحوه انتخاب نمایندگان طوری است که یک نماینده مجلس برای اینکه انتخاب شود کارهای تبلیغاتی میکند. فکر میکنید کارهای تبلیغاتی یک نماینده چقدر خرج دارد؟ هر عددی در ذهنتان فکر کنید بیش از حقوق چهار سال نمایندگی است.

وزیر راه دولت سازندگی گفت: حقوق چهار سال نمایندگی را ضرب کنید ۶۰ ماه در حقوق نمایندهها ببینید چه عددی درمیآید. گاهی اوقات تبلیغات مجلس از حقوق چهار سال نمایندگی بیشتر است.

ترکان افزود: باقی را از کجا میآورند؟ ممکن است کسی از ارث مرحوم پدرش خرج کند به عنوان اینکه کار ثواب میکند. ما با آنها کاری نداریم. ولی عدهای هستند که اینها را از دیگران میگیرند. دیگرانی که پول میدهند چطور هستند؟ آنها به همه کاندیداها پول میدهند. فکر نکنید ریسک میکنند به این کاندیدا میپول میدهند به دیگری نمیدهند. بعد اگر آن رای آورد این را اذیت میکند.

وی با اشاره به اینکه دور قبل شورای نگهبان ۹۰ نفر نماینده مجلس را رد کرد که برای اولین بار در تاریخ ایران بود گفت: البته آن ردکردن هم قاطی دارد. علی مطهری را هم رد کرد. نمایندهها فهمیدند نامههایی که میدهند، انتصابهایی که فشار میآرند، مداخلاتی که در امور بازرگانی و دادوستد میکنند یک جا ثبت میشود.

وی در پاسخ به اینکه این کار باجگیری علنی نیست گفت: اسمش باجگیری نیست. اسمش رشوهخواری دولتی است.

رییس مناطق آزاد در پاسخ به اینکه اگر به شما پیشنهادی میدادند و قبول نمیکردید چه میکردند گفت: از فردا بداخلاقی میکردند. یعنی شما میشوید آدم بده.

وی با انتقاد از مصوبه بازنشستگی گفت: آقای روحانی ۱۱۵۰ مدیر ارشد را با این لایحه از دست داد.

ترکان در مورد جذب نیروهای حزب اعتدال و توسعه در هیات مدیره گفت: اگر کسی از تیر بالا رفت و پوستر چسباند، پاداشش این نیست که در پست دولتی بگذاریمش. انتخابات دادوستد نیست. که هرکس در انتخابات کمکی کرد باید در مقابلش قدردانی کنیم و پست تقدیمش کنیم. ما به عنوان تصیمگیرنده برای انتصاب باید دنبال بهترینها برویم.

وی با تاکید بر اینکه در ایران هیچ حزبی را نمیتوانیم بگوییم که در قوارههایی است که در جاهای دیگر دنیا وجود دارد گفت: حزبهای ما با انتخابات متولد میشوند، بعد از انتخابات هم به کما میروند. تا انتخابات بعدی از کما درمیآیند، دوباره تکاپو میکنند و دوباره به کما میروند. این مدل که جای دیگر دنیا مدل مشابه ندارد.

نام:
ایمیل:
* نظر: