نسخه چاپی
عطری به نام خود مهران مدیری- که نام او را به جمع سلبریتیهایی که در این صنعت- تجارت فعالیت دارند، افزوده است. هنرمندانی مانند لیلا حاتمی، هدیه تهرانی، نوید محمدزاده و بسیاری دیگر که بلندپروازانه گام به این مسیر نهادهاند، اما کمتر در این عرصه به موفقیت رسیدهاند.
عطر مهرانهمین یکی دو روز پیش بود که مهران مدیری از کلکسیون عطر اختصاصی خود رونمایی کرد. این مجموعه عطر که با قیمت هر ۱۰۰میلیلیتر ۶۵۵هزار تومان و به روایتی ۶۹۰هزار تومان عرضه شده است، شامل دو عطر زنانه و دو عطر مردانه است که تولیدکننده آنها را «ناب و باشکوه» نامیده است.
در توضیح این عطر آمده: «عطر مهران مدیری تعاملی است میان دو هنر برجسته؛ فیلم و عطر. دنیایی از احساسات در تصویر و رایحه، رابطهای میان چشم و بینی، جهانی از خاطرات که در هر لحظه با دیدن یک تصویر یا استشمام یک رایحه زنده میشود. فیلم و عطر هر دو لحظات را ثبت و ضبط میکنند و خاطرات و تجربیات گذشته را دوباره زنده میکنند. بماند به یادگار، لحظاتی شاد که با یک رایحه در ذهن ثبت میشود. بماند به یادگار، احساس شور و عشقی که با یک رایحه خوش همراه میشود. بماند به یادگار، رایحه خوش عطری که بر خاطرات نقش بسته است».
موج آگهیانتشار خبر تولید کلکسیون عطر مهران مدیری را میتوان گامی دیگر در راستای موج جدید فعالیت و حضور تبلیغاتی- تجاری سلبریتیها در فضای رسانهای ایران دانست. موجی که بعد از سختشدن شرایط فعالیت هنری در دوران شیوع کرونا ایجاد شد و پای اغلب چهرههای شناختهشده را به تلویزیون باز کرد. سیلی که با حضور چهرههایی مانند محمدرضا گلزار، امیرحسین آرمان، سحر ولدبیگی و همسرش نیما فلاح، سروش جمشیدی، پژمان جمشیدی، شبنم فرشادجو، بهنوش بختیاری، رویا تیموریان، میرطاهر مظلومی، امین حیایی، برزو ارجمند، آتیلا پسیانی، سیامک انصاری، محسن کیایی، آزاده صمدی و نوید محمدزاده جاری شد- که باعث شدند در سالجاری شاهد پررنگترین حضور سلبریتیها در دنیای تبلیغات تلویزیونی باشیم. حضوری که به قول شماری از رسانهها باعث شد مشخص شود افسانه قهربودن برخی ستارهها با تلویزیون سرابی بیش نیست و حتی برندههای سیمرغ بلورین و چهرههای معترض سینما را هم با پول میتوان به تلویزیون کشاند و راضیشان کرد که در آگهیهای تلویزیونی حضور یابند.
عطر ستارهالبته ماجرای مهران مدیری و ارایه کلکسیون عطرش (برخلاف حضور تبلیغاتی او برای یک فروشگاه زنجیرهای) کمی تا قسمتی با فعالیت تبلیغاتی دیگر سلبریتیهایی که امسال روی آنتن رفتند، تفاوت دارد. فعالیت مدیری در حقیقت نه فعالیت تبلیغاتی، که فعالیت تولیدی است. آنهم در حوزه عطر- که در دنیا جزو مهمترین حوزههای فعالیت تجاری- تبلیغاتی سلبریتیها به شمار میآید و چهرههای زیادی، از جانی دپ، جولیا رابرتز، آنتونیو باندراس، پنهلوپه کروز بازیگران هالیوودی تا بیانسه، ریحانا، جنیفر لوپز و آشر خوانندگان آمریکایی در عرصه تولید و تبلیغ عطر و دیگر لوازم آرایشی و بهداشتی فعالیت میکنند.
این ماجرا البته در ایران تا همین اواخر چندان رواجی نداشت و تازه سه چهارسال است که سلبریتیهای وطنی متوجه این حیطه شدهاند.
ایرانیها در بازار عطرپیش از مهران مدیری سلبریتیهای ایرانی دیگری نیز عطرهایی با نام و رایحه مخصوص به بازار عرضه کردهاند. در این زمینه میتوان به لیلا حاتمی، هدیه تهرانی، بهاره رهنما، نوید محمدزاده، بهنوش بختیاری و لیلا اوتادی اشاره کرد.
شاید بتوان آخرین چهره پیش از مهران مدیری را- که نامش را بهعنوان برند عطر شنیدیم، بهاره رهنما دانست. بازیگری که همین یکی دوسال پیش، عطر فرانسوی خود را با همکاری کریستین دو سولویه (که یکی از سازندگان عطر دیور است) در ٦ رایحه برای سنین مختلف به بازار عرضه کرد. این عطر که در زمان خود با قیمتی منطقی و به صورت اینترنتی و البته مستقیم توزیع شد، چندان ماندگار نشد و حالا با گذشت تنها دوسال چندان نامی از آن در بازار عطر و ادوکلن باقی نمانده است.
نوید محمدزاده دیگر بازیگری است که همین یکی دو
سال پیش برند عطرهای زنانه و مردانه خود را به قیمت ۵۲۰هزار تومان روانه بازار کرد- که البته این امر با واکنشهای متفاوتی در فضای مجازی روبهرو شد.
اما شاید اولین تلاش در این حیطه را بتوان به هدیه تهرانی نسبت داد. سوپراستار دو دهه اخیر سینمای ایران که با عطر زنانه «هميشه عشق» (با نام هديه تهرانی) که تولید کمپانی Robertet فرانسه بود، در سال ٨٨ وارد این عرصه شد. عطر هدیه تهرانی که با قیمت مناسب 30هزار تومانی وارد بازار شده بود، بعد از گذشت 11سال هنوز کمتر از 100هزار تومان قیمت دارد و همین هم باعث ماندگاری آن در این عرصه شده است، بهخصوص که تولیدکننده این عطر به کارش وارد و در دنيا به توليد عطرهای مختلف با نام بازيگران مشهور است. عطر هدیه تهرانی البته بیشتر به صورت آنلاین عرضه میشود و به ندرت در فروشگاههای معتبر قابل دسترسی است.
لیلا اوتادی دیگر بازیگری است که به نامش عطر به بازار عرضه شده. اولبار در سال ٩٤ در روز تولد لیلا اوتادی بود که اعلام شد به زودی عطری با نام او روانه بازار میشود. او در اینستاگرام درباره روند تولید عطر لیلا اوتادی نوشته: «از طرف كمپانى «تمپتیشن» توليدكننده عطر در فرانسه و امارات با من تماس گرفتن و پس از مذاکراتی که با نماينده خاورميانه كمپانى داشتيم، پيشنهادشون براى توليد عطری به نام من رو پذيرفتم، عطری که قرار است در بازار امارات و سپس ايران و كشورهاى همسايه عرضه شود».
معتبرترین عطر تولیدشده به نام ستارههای ایرانی را اما میتوان متعلق به لیلا حاتمی دانست. عطر و ادکلنی با نام Teheran و برند لیلا حاتمی- که توسط شرکت عطر و ادکلنسازی پارفم Parfum تولید شده و با قیمتی نزدیک به ٤٠٠هزار تومان (که در سالهای اخیر به حدود یکمیلیون تومان رسیده) توزیع شده است.
بهرام رادان و بهنوش بختیاری اما دو بازیگری هستند که با اینکه عطری به نامشان تولید نشده، اما به واسطه تولید ویدیوهای تبلیغاتی درباره عطر مورد توجه قرار گرفتهاند. رادان با ویدیوی یکدقیقهای تبلیغ عطر «رویال وینتج»، خاصترين عطر مردانه برند فرانسوی ميكالف؛ و بهنوش بختیاری هم با ویدیویی که سیل عطر را در یک مغازه ادکلنفروشی نشان میداد- درحالی که بهنوش هم آن وسط در مغازه دراز کشیده بود!