نسخه چاپی
منصور کبگانیان، دبیر ستاد راهبری نقشه جامع علمی کشور، گفت: «سیاست اول برای ساماندهی کنکور جداشدن فرآیند سنجش از پذیرش در کنکور است. در این طرح داوطلب بعد از برگزاری کنکور پذیرش و نمره و رتبه فرد هم مشخص میشود.»
او افزود: «جدابودن سنجش از پذیرش یعنی سطح و رتبه علمی فرد جدا میشود و براساس یک پیشنهاد، این رتبه تا یک بازه زمانی مثلا دوساله معتبر است تا فرد بتواند با آزادی عمل بیشتری برای انتخاب رشته و دانشگاه اقدام کند. همچنین برای پرهیز از جنگ روانی که در دوران کنکور رخ میدهد، بر برگزاری بیش از یکبار آزمون در سال تأکید شد؛ البته علاقه داریم تعداد بیشتری امتحان برگزار شود، اما حداقل دوبار در سال پیشنهاد شد.» قائممقام ستاد علم و فناوری شورایعالی انقلاب فرهنگی بیان کرد: «در جلسه شورایعالی انقلاب فرهنگی روی این امر بحث شد که سیاست سنجش تکبعدی و مسابقهای در کنکور کنار گذاشته شود و سنجش به سمت سطوح بالای شناختی پیش برود و از محفوظات فاصله پیدا کنیم و حفظ محوری اصلاح شود، تا بتوانیم خلاقیت و عمق یادگیری را بررسی کنیم.»
سیاست دو: تأثیر سوابق تحصیلی سال آخر دانشآموزان در کنکور ۶۰درصد میشود
عضو شورایعالی انقلاب فرهنگی در اینباره گفت: «سیاست پیشنهادی در مورد پذیرش و جداشدن آن از سنجش بود که در این خصوص در جلسه شورایعالی انقلاب فرهنگی بحث شد، بر استفاده از سابقه تحصیلی به مقدار کافی تأکید شد و عددی که برای سابقه تحصیلی پیشنهاد شد ۶۰درصد بود. علاوه بر این سوالات باید استاندارد باشد. اگر امسال دانشآموزی رتبه و معدلی کسب کرد، باید بتواند دو تا سهسال از آن استفاده کند. نتیجه کنکور باید تا یک مدتی قابل اتکا باشد.»او ادامه داد: «در سیاست دوم ساماندهی کنکور تصویب شد حداقل ۶۰درصد به سابقه تحصیلی و عمق یادگیری این امر تخصیص داده میشود. آزمون تخصصی که همان آزمون سراسری کنکور است نیز، ۴۰درصد نقش خواهد داشت. بخشی هم به ارزشیابی و اندازهگیری استعداد، هوش و شخصیتشناسی اختصاص داده شد. در مجموع سیاست دوم به این صورت جمعبندی شد که، ملاک پذیرش داوطلبان مشتمل بر نتایج سابقه تحصیلی یادگیری، مطالب دروس و عمق یادگیری، آزمون سنجش تکمیلی تخصصی (کنکور سابق) و آزمون هوش و استعداد با ویژگیهای زیر خواهد بود. سوابق تحصیلی سال آخر دانشآموزان به میزان حداقل ۶۰درصد از معیار پذیرش و آزمون تخصصی تکمیلی به میزان حداکثر ۴۰درصد معیار پذیرش خواهد بود.»
سیاست سه: پذیرش دانشجویان دوره کاردانی براساس سوابق تحصیلی
بر اساس سیاست شماره سه، پذیرش تمام دانشجویان در دورههای کاردانی پیوسته دانشگاهها صرفا از طریق سوابق تحصیلی انجام خواهد شد. متقاضیان تحصیل در دوره کاردانی در مواردی با مشکلاتی روبهرو شده بودند و علاوه بر اینکه در هنرستانهایی تحصیل کرده بودند، در کنکور هم باید شرکت میکردند و چند دانشگاه مثل دانشگاه آزاد اسلامی و دانشگاه فنی و حرفهای برای ورود این افراد به کاردانی پیوسته، شرط شرکت در کنکور را گذاشته بودند. بر این اساس، تصویب کردیم که پذیرش این دانشجویان فقط براساس سوابق تحصیلی انجام شود. این به معنای رهاشدن سوابق نیست، بلکه سوابق تحصیلی جایگاه مهم خود را دارد، اما از کنکور مستثنی شد.
سیاست چهار: جلوگیری از تبلیغات بیحد و حصر موسسات کنکوری
دبیر ستاد نقشه جامع علمی کشور در اینباره گفت: «سیاست شماره ۴ آسیب بسیار مهمی بود که این مسأله چندینبار پیش از این از سوی رئیس محترم مجلس به مقام معظم رهبری گزارش شده بود. ممنوعیت و جلوگیری از تبلیغات بیحد و حصر شرکتها و موسسات و آموزشکدههای کنکور بدون مجوز از سوی رسانهها باید متوقف شود.»کبگانیان تصریح کرد: «به منظور برقراری محیط مناسب تحصیلی و جلوگیری از سوءاستفاده از محیط مدارس، دانشگاهها و احساسات خانوادهها برای کسب درآمدهای سودجویانه، لازم است کلیه امور تبلیغاتی مربوط به فعالیتهای آموزشی و کمک آموزشی این موسسات به صورت حضوری، مکتوب و مجازی در رسانههای عمومی دارای مجوز از وزارت آموزش و پرورش باشد.»
سیاست پنجم: پذیرش پزشکی از لیسانس در رشتههای پزشکی
سیاست بعدی در رابطه با رشتههای پزشکی تصویب شد. با توجه به توزیع نامتعارف داوطلبان در رشتههای مختلف و استعدادهای مختلف داوطلبان، انواع مختلف هوشها در رشتههای مختلف نیاز است. در حال حاضر خانوادهها اطلاعات کمی از هدایت تحصیلی و رشتهها دارند که خود آسیب جدی وارد کرده است. در این جلسه سیاست پیشنهادی مبنی بر اینکه درصدی از کل پذیرش رشتههای پزشکی با اولویت دانشگاههای برتر از مقطع کارشناسی وارد رشتههای پزشکی شوند، به تصویب رسید؛ که بر این اساس متقاضیان میتوانند از دوره کارشناسی یکی از رشتههای علوم پایه، علوم پزشکی یا مهندسی وارد دکتری حرفهای پزشکی شوند.