کد خبر: ۵۵۵۱
تاریخ انتشار: ۲۵ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۰:۰۹
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
اعتراض به مشکلات حق مردم است اما همه چیز شرایط خودش را دارد.




اینکه در جشن چه کنیم و در عزاداری چه رفتاری داشته باشیم، هر کدام ابزار خودش را دارد. قرار بوده راهپیمایی ۲۲ بهمن روز همبستگی ملی باشد و علیه استکبار همصدا شویم اما گویا عده ای درک درستی از این قضایا ندارند. در اینکه عملکرد دولت جای انتقاد دارد، شکی نیست اما نحوه اعتراض و برخورد باید منطق داشته باشد. اما دیدیم عده ای در ۲۲ بهمن با وجود تاکیدات رهبر انقلاب مبنی بر لزوم پرهیز از بی ادبی و هتاکی علیه رییس جمهوری شعار دادند. رفتاری که هم حاکی از بی اعتنایی این افراد به توصیههای رهبر انقلاب و الزامات وحدت و انسجام در جامعه است. البته این رفتار نابخردانه با واکنشهای جدی از سوی برخی شخصیتهای سیاسی و سکوت ناشی از ذوق زدگی برخی دیگر مواجه شد.

لزوم برخورد قاطعانه

در این رابطه جهانگیری معاون اول رئیس جمهوری در نامهای به رییسی رئیس قوه قضاییه نوشت: در مراسم کمنظیر و متفاوت بزرگداشت سراسری سالگرد پیروزی انقلاب عده ای موتورسوار، با سردادن شعارهای مخرب و غیراخلاقی نسبت به رییس محترم جمهوری سعی کردند با رفتارهای موهن خود، اصل بزرگداشت این مراسم ملی و ضرورت وحدت و اقتدار یکپارچگی نظام و ملت را در برابر دشمنان این ملک و ملت تحتالشعاع قرار دهند.وی افزود: از آنجا که پیشگیری از اینگونه اعمال مجرمانه در سایه اجرای قانون میسر است و اینگونه رفتارهای مجرمانه در روز روشن نسبت به منتخب ملت ریشه در تعلیق تبعیضآمیز اجرای مجازات در موارد مشابهی داشته است، خواهشمند است با دستور اقدام و پیگیری قاطع موضوع، زمینه اشاعه مفاسد اجتماعی و سیاسی آن و سوء استفاده مخالفان ایران اسلامی و نظام مرتفع گردد.

حمایت از هتاکی

از سوی دیگر سیدعباس صالحی وزیر ارشاد در توییتر نوشت: «موتورسواران یک شهرستان در سالگرد انقلاب اسلامی، با وجود تاکید رهبر انقلاب بر حفظ حرمتها و پرهیز از بدزبانی، به فحاشی به رییس جمهوری منتخب پرداختند. ستاد امر به معروف آن شهرستان که در دوچرخهسواری بانوان موضعی فعال دارد، در موضوع موتورسواران فحاش نمیخواهد اعلام موضع کند؟»

اقدامی ضدملی و مجرمانه

در همین رابطه محمود واعظی رییس دفتر رییس جمهوری در واکنش به این رفتار ضد ملی گفت: ایجاد انشقاق در صفوف بهمپیوسته راهپیمایان، طرح شعارهای انحرافی و توهین به رئیسجمهوری منتخب ملت در مراسمی که نماد وحدت ملی و یکپارچگی ایرانیان در مواجهه با ناظران فراملی است،
اقدامی به غایت غیرمسئولانه، ضدملی، تفرقهافکن و البته مجرمانه است.

تضعیف جمهوریت

همچنین معاون حقوقی رییس جمهوری در تشریح ابعاد حقوقی توهین به روحانی گفت: این رفتارها علاوه بر ابعاد حقوقی، ابعاد فرهنگی به ویژه فرهنگ سیاسی نیز دارند که به مراتب مهمتر است. لعیا جنیدی گفت: توهین به این نماد در روزی که به طور نمادین به عنوان روز حاکمیت اراده جمهور پاس داشته میشود علاوه بر این که به طور مضاعف نکوهیده و مذموم است هشدار آمیز و تامل برانگیز هم هست.وی گفت: رفتارهای مورد ارتکاب براساس مواد متعددی از قانون مجازات اسلامی از جمله مواد ۶۰۸ ، ۶۰۹ و ۶۱۸ جرم و در خور مجازاتند. مطابق این مواد و باتوجه به نوع رفتار شکل گرفته از سوی آن افراد ، جرم های توهین، تهدید و هیاهو و اخلال در نظم و آسایش و آرامش عمومی به وقوع پیوسته که شماری از آن ها نیازمند شکایت و شماری دیگر به موجب قوانین کیفری گذشت ناپذیر و دارای جنبه غالب عمومی است.جنیدی افزود: آشکار است که، براساس ماده۱۱قانون آیین دادرسی کیفری تعقیب آن دسته از رفتارهای مجرمانه که جنبه عمومی دارند، برعهده دادستان گذاشته شده است. در هر دو فرض، ضابطان دادگستری نیز وظیفه دارند که در آغاز رسیدگی کیفری گزارش این وقایع را به مراجع صالح ارایه کنند.

آتشبازی با احساسات عمومی

و اما مشاور رئیسجمهوری در واکنش به توهین به روحانی در توییتر هشدار داد تجربه نشان دادهاست از راهاندازی جریانات خودجوش! و شعارهای سازمانیافته علیه دولت تا سوء استفاده دشمنان و شکلگیری اغتشاش علیه نظام راهی نیست. حسامالدین آشنا افزود: در سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی و شرایط حساس سیاست خارجی، آتشبازی با احساسات عمومی عواقب دردناکیدارد.

هتاکیها اتفاقی و خودسرانه نیست

از سوی دیگر معاون ارتباطات دفتر رئیس جمهوری گفت: این تسلسل هتاکیها از تریبونها و تلویزیون تا موتورسواران راهپیمایی ۲۲ بهمن، اتفاقی و خودسرانه به نظر نمیرسد. این تکرار هتاکی با وجود تذکرات روشن، علنی و چندباره مقام معظم رهبری، نشان از ارادهای عیان در جریانی مدعی! دارد که اینک «سرپیچی و سرکشی» را به عنوان یک «کنش» برگزیده است. علیرضا معزی اضافه کرد: نفوذ را باید اینجا جست؛ در ستیز آشکار با نماد اراده ملی و با نافرمانی از دستور «ولی»، آنهم در روز ملی انقلابی که شعارش جمهوری اسلامی بود. این سریال هتاکیها به رییسجمهور، عناد با اصولی است که انقلاب ۵۷ را آفریده، عنادی که به تهی شدن نظام از جمهوریت و جوهره دینی آن میانجامدوی با بیان اینکه این تصویر زشت و شرمآور، سزاوار ۲۲ بهمن نبود، تحمل این جفا به جمهوری اسلامی، به ارزشهای مردم سالاری اش و به درونمایههای اخلاقیاش در هر روزی جز ۲۲ بهمن، سهلتر از این بود. رخداد امروز هشدار بزرگی است که انتقام از صندوق، نه فقط انتقام از یک فرد یا جریان، که انتقام از آینده است.

ظهور پدیده چند دولتی

در همین رابطه وزیر پیشین راه و شهرسازی نوشت: شعار زشت مرگ بر رییس جمهور روحانی نشان پدیده چند دولتی است و از کنار آن نباید بهسادگی گذشت. چنانچه خلیفهکشی باب شود، این راه را پایانی نیست. عباس آخوندی خواستار محکومیت این رفتار از سوی روحانیت و جریانهای سیاسی و نمایندگان مجلس بهویژه نمایندگان اصفهان شد و اظهار کرد: همه در برابر این اقدام که به نماد حاکمیت ارادهی ملی توهین میکند، باید بایستیم. این یک شعار ارتجاعی و بازگشت به استبداد است.

توهین خودسرانه نبود

سخنگوی کارگزاران نیز گفت: وقتی یک سازمان مرتبط با نهادهای حاکمیتی راهپیمایی را هماهنگ میکند، نمیتوان رفتار نیروی میدانی آن سازمان را "حرکت و اقدام خودسرانه" نامید.حسین مرعشی با بیان اینکه حرمت شکنی در روز ۲۲ بهمن که روز وحدت ملی است، تنها مربوط به شخص رییس جمهوری ایران نبود، بلکه بی حرمتی به قاطبه ملت ایران بود، افزود: به افرادی که به ظاهر خود را متعهد به انقلاب معرفی میکنند هشدار میدهم که این اهانتها تنها به حسن روحانی نبود بلکه اهانت به ملت ایران بود، از طرفی وقتی شخصی که ۵۷ درصد پشتوانه رای ملت را دارد، مورد این توهین قرار رسمی قرار میگیرد، بقیه نهادهای حاکمیتی هم از این رفتار مصون نخواهند ماند.

کوتاهی در برخورد

همچنین عطاالله مهاجرانی وزیر پیشین ارشاد نوشت: اگر آن روزی که طلبه ای پلاکارد دستش گرفت و نوشته بود: استخر فرح در انتظار است! و عملا پیام داد که هاشمی رفسنجانی به قتل رسیده است اگر برخورد می شد. در روز ٢٢ بهمن ماه که روز وحدت ملی و بزرگداشت سالروز انقلاب اسلامی است، موتور سواران که در کلانتری آشنا دارند، شعار مرگ بر روحانی سر نمی دادند.

توهین سازمانیافته

در همین رابطه نماینده ادوار مجلس توهین به رییسجمهوری در روز ملی ایران را سازمانیافته توصیف کرد و گفت: مخالف انتقاد نیستیم اما نه انتقادی که به یک عده خاص اختصاص دارد و به شکل توهین، فحاشی ساختارشکنانه مطرح میشود.غلامعلی جعفرزاده اعتراض به دولتها و حاکمیت در دنیا را یک عرف توصیف کرد و افزود: ظاهرا در کشور ما اعتراض، مختص یک عده خاص است که بهشکل انحصاری اجازه دارند هر توهینی بکنند و هر کس دیگری منتقد همین گروهها باشد، باید سکوت کند و لب خود را بدوزد و هر انتقادی از آنها تشویش اذهان عمومی تلقی میشود.جعفرزاده تاکید کرد: در پی نفوذیها در هیچ جایی نگردید به ضرس قاطع میگویم که این افراد همان نفوذیها هستند. وقتی فردی در روز جشن ملی چنین رفتار زشت، سخیف و بسیار بداخلاقانه و غیراسلامی و غیرآموزههای دینی و حتی آموزههای سیاسی و اجتماعی انجام میدهد، عده ای با این رفتار، کام پیروزی انقلاب را در چهل و دومین سال، بهرغم همه تهدیدات آمریکاییها تلخ میکند اینها رفتاری است که نفوذیها برای تخریب وجهه انقلاب انجام میدهند.

نام:
ایمیل:
* نظر: