کد خبر: ۵۵۲۹
تاریخ انتشار: ۲۱ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۱:۳۲
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
وسعت اقتصاد به اندازه ای است که می تواند بخشهای بسیاری را متاثر کند که یکی از این بخشها، بازار سرمایه است.



اما باید بدانیم که بازار سرمایه یک بخش کارشناسی است و رویکرد احساسی در این بازار به زیانهای کلانی منجر می شود و کسانی که از این مشکلات با خبر نباشند، تاوان ناآگاهی خود را با سرمایه از دست رفته می دهند. اما نکته مهم اینجاست که نمی توان افراد را از ورود به این بازار منصرف کرد، دور بورس خط قرمز کشید و آن را در انحصار افراد خاصی قرار داد. بی شک بورس نیز مانند دیگر بازارها دایم در تحول است. عده ای از این بازار خارج می شوند و افراد جدید باید جایگزین شوند، اما لازم است از طریق آموزش به اشکال گوناگون، توانمندی تازه واردها را بالا برد.

پالس منفی سیاست به بورس

در اینکه اقتصاد از جمله بورس به سیاست گره خورده،انکار ناپذیر است. در این رابطه وزیر اقتصاد گفت: تعیین قیمت و اعداد و ارقام صحبتها اقتصادی هستند و آنچه که پالس منفی به بازار میدهد، اظهارات سیاسی است و بحث اقتصادی هیچ اشکالی ندارد. فرهاد دژپسند با تاکید بر اینکه هیچ دینی بر من در نوسانات بورس و کاهش ارزش داراییهای مردم نیست، گفت: بارها گفتهام که سهامداران و مردم با مطالعه مشاوره و معامله وارد بازار شوند و بحث دقت را در اولویت قرار دهند و تمام پرتفوی خود را در یک جا متمرکز نکنند. وی با تاکید بر اینکه بورس یک سرمایهگذاری میان مدت و بلندمدت است، گفت: از ۲۰ مرداد شاخص پایین آمد و به یک میلیون و ۲۰۰ هزار واحد رسید و پس از آن تا یک میلیون و ۵۰۰ هزار واحد هم بالا رفت و این نوسانها طبیعی است.

ضعف سواد بورسی و سواستفاده دلالان

یکی از چالشهای بورس، سیگنال فروشی در فضای مجازی است که زیانهای بسیاری را ایجاد کرده است. در این رابطه سرپرست معاون دادستان خراسان رضوی با اشاره به تخلفات بورسی در فضای مجازی گفت: متاسفانه بالغ بر٩٠ درصد ادمینها که مدعی استادی و تحلیلگری هستند هیچ تخصص و تجربهای در این حوزه نداشتهاند و صرفا از ضعف مردم که آشنایی با بازار سرمایه ندارند، عناوین استادی را برای خودشان اتخاذ کردهاند و همچنان سو استفاده میکنند. حق دادی با اشاره به چند مورد از مصادیق پروندهها تصریح کرد: ادمین یک کانال وی آی پی شاطر نانوا بوده و در بازار سرمایه متضرر شده بود، با این وجود در قالب جذب اعضا، وجوهی را اخذ کرده و باعث ضررهای هنگفتی به مردم شده و سیگنال به مردم میداد. وی افزود: ادمین کانالی دیگر یک پسر١٢ساله بوده که کانالی راه اندازی کرده وجوهی اخذ کرده، به مردم مشاوره میداد و همه او را استاد قلمداد میکردند. فردی نیز تحصیلات ابتدایی اش هم ناقص بوده و در بازار آزاد شاغل بوده و ۴ تا ١٠میلیون تومان برای عضویت یک ماهه دریافت میکرد. این فرد طی یک تا پنج ماه، یک میلیارد و ۴٠٠میلیون تومان درآمد از کانال عضو گیری سیگنال دهی در بورس به درست آورده بود که طی تحقیقات ما او هیچ کد بورسی نداشته و سهامی هم در بازار سرمایه نداشته است.

کم سوادی و زیان چشم گیر سهامداران

بیشتر مالباختگان بورسی، افراد تازه وارد و ناآشنا هستند و در مقابل کسانی که از این آشفته بازار درآمدهای کلانی بدست آورده اند، افراد باتجربه و آشنا با ادبیات بورس هستند. آمارها نشان می دهد که فعالان واقعی بورس از همه چیز آگاهی دارند و می دانند چه موقع چه سهامی را به چه میزان و چه مبلغی بخرند و چه موقع با چه شرایطی بفروشند. در اصل سود افراد با تجربه از زیان افراد ناآگاه تامین می شود اتفاقی که در همه بخشها همچون دلار، طلا، خودرو، مسکن و... شاهد هستیم.

نقش پررنگ رسانه ملی در آموزش بورس

از آنجا که مردم برای ورود به هر بخش اقتصادی، باید از ظرفیتها، خطرات و عواقب آن باخبر باشند، نیاز است در این زمینه اطلاع رسانی درستی صورت بگیرد. متاسفانه فرهنگ فراگیری در بین مردم بسیار پایین است و میزان پایین سرانه مطاله این واقعیت تلخ را نشان می دهد. اما نباید فراموش کنیم که مباحث اقتصادی به اندازه ای در زندگی مردم تاثیر گذار است که چالش در آن، باعث بحران های امنیتی و سیاسی می شود. هنوز تجمع سپرده گذاران موسسات مالی اعتباری را فراموش نکرده ایم و بخاطر داریم چه شعارهای هنجارشکنانه ای دادند و چقدر به اموال عمومی آسیب زدند. بنابر این لازم است رسانه ها در این زمینه اطلاع رسانی درستی داشته باشند و رسانه ملی نقش برجسته ای در این زمینه دارد. از سوی دیگر می توان واحد اجباری یا اختیاری بورس برای دانشجویان تعریف کرد و حتی برای دانش آموزان دبیرستانی نیز مبانی بورس را آموزش داد. بی شک این رویکرد می تواند فرصتی باشد تا دانش آموزان یا دانشجویان از همان دوران تحصیل، فعالیت بورسی را به عنوان شغل انتخاب کنند و درآمدزایی بخشی از جامعه بیکار را تضمین کند.

نام:
ایمیل:
* نظر: