کد خبر: ۵۲۲۸
تاریخ انتشار: ۰۴ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۱:۰۶
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
این روزها جامعه در انتظار بازگشت آمریکا به برجام و متعاقب آن حضور مجدد ایران در چرخه تجارت نفت و فرآورده‌های آن و همچنین سایر گشایش‌های بانکی است.



در واقع از همین رو نیز دلار نرم نرم کاهش یافته و به مرز کانال 20 هزار تومان نزدیک شده و شاید فقط یک شوک توافقی جدید لازم است تا این رقم به مرز 15 هزار تومان نیز کاهش یابد. آرزویی که هر چقدر در دل مردم مانده اما برخی سودجویان هم تمایلی به این کاهش قیمت ندارند!
در این میان در مراسم افتتاحیه نمایشگاه بین‌المللی نفت در تهران موقعیت مناسبی دست داد تا وزیر نفت ایران در نخستین موضع پس از پایان دوران ترامپ در آمریکا اعلام کند: «نه تنها صادرات نفت ایران صفر نشده است، بلکه رکورد صادرات فرآورده‌‌های نفتی در دوران تحریم شکسته شده است»! بیژن زنگنه با چنان تعبیری این رکوردشکنی را مطرح کرد که در میانه جملاتش و در فازی احساسی هم به ترامپ باخته تاخت و گفت: «داغ صفر شدن صادرات نفت را به جگر ترامپ گذاشتیم.» اما چگونه چنین اتفاقی ممکن است!؟ تحریم سنگین بر نفت ایران و آن وقت شکست رکورد صادرات؛ تا حدودی متناقض و شگفت‌انگیز می‌نماید.
اما پیش از اینکه نظر یک کارشناس انرژی را در این خصوص جویا شویم، مرور بخش دیگری از اظهارات بیژن زنگنه خالی از لطف نیست. سخنانی که اشاره زنگنه در آن‌ها به سیاست فشار حداکثری دونالد ترامپ در قبال جمهوری اسلامی ایران طی 3سال اخیر است و هدف آن «صفر شدن» صادرات نفت ایران با ادعای تاثیرگذاری بر تغییر رفتار مسئولان کشورمان تعیین شده بود.
زنگنه می‌گوید: «آنها مردند و به زباله‌دان تاریخ پیوستند، اما ما با امید بیشتر برای زنده نگه‌داشتن و آبادانی کشور هستیم.» بنا به گفته وزیر نفت کشورمان صادرات نفت نه تنها کم نشده، بلکه «بالاترین رکوردهای صادرات فرآورده‌های نفتی را در دوران تحریم ثبت کردیم.»
نام:
ایمیل:
* نظر: