کد خبر: ۵۱۸۶
تاریخ انتشار: ۰۱ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۲:۳۰
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
سخنگوی دولت با اشاره به پایان دولت دونالد ترامپ گفت: فردا دولت شرور ترامپ به پایان میرسد و دولت جدید این کشور بر سر کار میآید و این دولت نباید میراث و لکه ننگی که دولت پیش برجای گذاشته است به صورت گزینشی آن را اجرا کند.


به گزارش ایلنا، علی ربیعی در نشست خبری تاکید کرد: آمریکا به زودی فرصت تازهای خواهد داشت تا با نیت و عمل صادقانه بی قید و شرط به قطع نامه ۲۲۳۱ بازگردد. رئیس جمهوری که فرصت دارد تا نماینده ای برای صدای بلند مردم آمریکا برای تغییر رویههایی باشد که حداقل در چهار سال گذشته موجب تحقیر، آشفتگی و انزوای آمریکا شدند.

دستیار اجتماعی رئیس جمهور گفت: آمریکا بزودی فرصت تازهای خواهد داشت که به جای عمل به وسوسههایی که حاصل آن نقض گسترده حقوق بین الملل و جنایت علیه بشریت به شیوه هایی ظاهراً متمدنانه به بهای به خطر انداختن صلح و امنیت جهانی و منافع مردم ایران و آمریکاست، با افق های جدیدی را پیش روی مناسبات خود با ایران و جامعه جهانی ترسیم کند.

ربیعی خاطر نشان کرد: اما در هر حال، این واقعیت تغییر نخواهد کرد که سیاست فشار حداکثری بر مردم ایران به رسوایی ماندگاری در تاریخ تبدیل شد؛ نه تنها برای آنهایی که متوهمانه درد و رنج بی سابقه ای را به مردم معصوم و بیگناه ما تحمیل کردند بلکه برای آنهایی در رسانه های فارسی و غیرفارسی زبان در خارج از کشور که بی شرمانه با دمیدن به این توحش مدرن، در تحمیل این درد و رنج سهیم شدند.

وی افزود: مردم عاملان و همدستان این جنایت سازمان یافته اقتصادی را نه فراموش می کنند و نه میبخشند اما متاسفیم که کسانی نیز در داخل بودند که به نام انتقاد از دولت و با چشم بستن به رفتارهای مجرمانه آمریکا و پیامدهای ویرانگر آن بر زندگی مردم، دولت را در خط مقدم این مبارزه بی امان تخریب کردند در حالیکه با حداقلی از انصاف می توانستند ببینند که نه تنها این دولت در سال های قبل از آوار شدن تحریم ها بر سر مردم ما، یکی از درخشان ترین دوره های رشد اقتصادی را مدیریت کرد بلکه حتی در همین دوره نیز در شرایطی که بسیاری انتظار ابرتورم را برای سال جاری داشتند، مانع از تحقق آن شد و این مدیریت اقتصادی درست در زمانی اتفاق افتاد که بحران غیرمنتظره ویروس کرونا بار مضاعفی بر گرده دولت تحمیل کرده بود.مردم ما امروز و فردا می توانند منصفانه قضاوت کنند و سره را از ناسره سوا کنند. سخنگوی دولت با اشاره به بیماری کرونا گفت: اگر پروتکل ها رعایت نشود ما دوباره با موج جدیدی از شیوع رو به رو خواهیم شد. ما تعطیلات بهمن و نوروز را پیش رو داریم و این امر نگرانی را در بین کادر درمان در خصوص هجوم مسافران به استان هایی که امروز در خطر قرمزی مجدد هستند، به وجود آورده است. ربیعی با اشاره به لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ بیان کرد: دولت همه تلاش خود را برای تدوین لایحه بودجه ای واقعی و کارشناسی به کار بست و با وقوف کامل به آثار تورم و فشار اقتصادی به مردم و دهک های پایینی و نیز نیاز به افزایش سطح تولید و اشتغال جدید و با نگاهی به تلاش برای عقب راندن تحریم و کسب حقوق از دست رفته ملت ایران و ضرورت حضور اقتصاد ایران در بازارهای جهانی لایحه بودجه را تدوین کرده است. ربیعی در خصوص تغییر دولت آمریکا و موضع ایران برای بازگشت آمریکا به برجام و آمادگی برای ورود به مذاکرات بعدی، اظهار کرد: تمرکز ما برای احیای کامل برجام از سوی همه کشورهای عضو برجام است. موضع ایران درباره بازگشت آمریکا به برجام از سوی مقامات باها اعلام شده است، دولت آمریکا باید تعهدات خود را انجام دهد و این تنها مسیر پیش روی دولت ایالت متحده است. وی اضافه کرد: ما هیچ پیامی هم از طرف تیم بایدن دریافت نکردهایم و تا زمانی که آمریکا تعهدات خود را اجرا نکند، مذاکره اساساً بیمعناست.

سخنگوی دولت درباره کاهش قیمت دلار در بازار پس از اظهارات رئیسجمهور گفت: افکار عمومی از کاهش نرخ ارز خوشحال است. دلایل افزایش قیمت ارز بسیار مشخص بود؛ حتی افرادی که در بازار فعال هستند نیز میتوانند محاسبه کنند. این حرفها، حرف برخی از سیاسیون است که از تغییرات بینالملل نگران بودند و امروز با عینک بدبینانه و سیاه دیدن موضوعات این چنینی را مطرح میکنند که دولت ارز وارد میکند روند نرخ ارز، براساس مبانی بنیادی بازار شکل می گیرد. لذا براساس آنچه طی دو سال و نیم گذشته شاهد آن بودیم، فشار ناشی از تحریم ها عدم امکان انتقال ارز به دلایل توامان تحریم و به هم خوردن عرضه و تقاضای ارز خصوصا تشدید انتظارات، در افزایش قیمت ارز موثر و تعیین کننده بوده است. بنابراین انتظار می رود در مرحله اول خروج از شوک با فروکش کردن انتظارات، نرخ ارز نیز به سمت تعادل و ارزش اقتصادی آن حرکت کند.

دستیار اجتماعی رئیس جمهور ادامه داد: در مرحله بعدی با دسترسی بهتر بانک مرکزی به منابع مسدودی خود و نیز شرایط پیش رو امکان مدیریت موثرتر در بازار ارز، و کاسته شدن از تقاضا و پاسخ به نیازهای واقعی فراهم میشود. از طرفی برای فهم شرایط این روزهای بازار ارز نیاز به دانش تخصصی اقتصاد و بودجه ریزی سنجیده نیست. هر فردی در کف بازار نیز متوجه می شود که با نبودن ترامپ، شکست فشار حداکثری و فرو ریختن تحریم ها، قیمت شکننده و کاذب ارز و سکه به سمت تعادل و قیمت اصلی خود نزدیک خواهد شد.

وی در پاسخ به اینکه آیا ارادهای از سوی دولت بایدن برای تغییر سیاستهای ترامپ وجود دارد گفت: آقای بایدن و تیمشان در زمان انتخابات مطالبی را درباره بازگشت به برجام بیان کردند اما این موضوع تا زمانی که با لغو تحریمها همراه نشوند از نظر ما فاقد ارزش هستند. ربیعی با بیان اینکه سیاست فشار بر ایران شکست خورده افزود: هیچ راه عاقلانهای جز کنار گذاشتن این روش پرهزینه برای آمریکا و مخاطره آمیز برای صلح و امنیت وجود ندارد. سخنگوی دولت دوازدهم بیان کرد: وزیر خارجه آمریکا در آخرین روزهای دولت ترامپ در حال تلاش برای سنگ اندازی بر سر راه اصلاح سیاستهای ورشکسته چهار سال اخیر است اما ما نگران این موضوع نیستیم چون اگر دولت بعدی آمریکا ارادهای واقعی را برای تصحیح این اشتباهات داشته باشد، میتواند از افتادن به این تلههای کودکانه امتناع کند و کاری را که برای منافع مردم آمریکا و منطقه درست است، انجام بدهد.

وی با اشاره به تلاش کشورمان برای تهیه و ساخت واکسن تولید داخل گفت: تهیه زیرساخت ها برای خرید واکسن و تولیدش در داخل هدف ما است. سه الی چهار دستگاه از بانک مرکزی و وزارت بهداشت تا بخش تولید مشغول تولید واکسن داخلی هستند . تهیه واکسن یکی از موضوعات اصلی ما است. از طریق چند مسیر برای تولید واکسن داخلی اقدام شده است؛ قاعدتا تا تابستان نتیجه میدهد . همان طور که شنیدید انستیتو پاستور از قدیمی ترین بخش های فنی ما است که در حوزه واکسن کارهای مهمی کردند و با کشور کوبا مذاکره داشته و برای تولید واکسن به توافق رسیدند.

ربیعی درباره افزایش مبلغ یارانه ها در لایحه بودجه اظهار داشت: دوستان ۸ میلیارد دلاری که ما به عنوان ارز ۴۲۰۰ تومانی اختصاص داده بودیم، ضرب در تفاضل ۴۲۰۰ تومان و ۱۷۵۰۰ تومان کردند. آثار تورمی این مساله باید محاسبه شود، ممکن است بتوانیم نفری ۱۵۰ تا ۲۰۰ هزار توامن بدهیم ولی باید به نحوی عمل کنیم که آثار تورمی آن کاهش یابد.

برچسب ها: روزنامه ، تجارت ، ارز ، دولت
نام:
ایمیل:
* نظر: