مدیرکل آموزش و پرورش سیستان و بلوچستان با اشاره به آمار 141 هزار دانش آموز بازمانده و ترک تحصیلی در استان، کمبود نیروی انسانی، فضای آموزشی، مسائل فرهنگی، ازدواج و فقر را از عمدهترین دلایل ترک تحصیل اجباری دانشآموزان استان عنوان کرد.
حمیدرضا رخشانی در گفتوگو با ایلنا، اظهار داشت: طبق آمار در استان سیستان و بلوچستان 141 هزار بازمانده و ترک تحصیلی وجود دارد که این آمار از سال 92 مدام تکرار میشود. برای راستی آزمایی و بدست آوردن آمار دقیق شهرستان به شهرستان در حال بررسی هستیم و آماری که تاکنون بدست آمده نزدیک به 50 درصد از دانش آموزان استان بازمانده و ترک تحصیل کرده اند. قرار است بزودی از سوی اداره کل آموزش و پرورش به صورت دقیق این آمار جمع بندی و اعلام شود. باید بدانیم هرکدام از این دانش آموزان به چه دلیل ترک تحصیل کرده اند و برای هرکدام از آنها باید برنامه ای داشته باشیم که از تحصیل و آموزش بازنمانند. برای حل این مشکل مسئولان همگی باید پای کار بیایند.رخشانی ادامه داد: در استان سیستان و بلوچستان برای دانش آموزانی که گرایش بیشتری به رشته ریاضی دارند خیلی به لحاظ فضا مشکلی نداریم اما متاسفانه با کمبود نیروی متخصص این رشته روبه رو هستیم و به طور طبیعی افرادی که در این رشته تدریس میکنند نیمه مرتبط اند که این موضوع بدون شک تاثیر مستقیم در یادگیری دانش آموزان میگذارد. وی عنوان کرد: با توجه به شرایط خاصی که استان دارد در رشته فنی حرفه ای و کاردانش هم با کمبود معلم و فضا روبه رو هستیم و در سطح استان و در اکثر شهرستانها این رشتهها وجود نداشت؛ تقریبا از دو سال اخیر از 32 شهرستان ابتدا 18 و هم اکنون به 24 شهرستان این رشته افزایش یافته است.مدیرکل آموزش و پرورش استان سیستان وبلوچستان گفت: بیشترین شهرستانهایی که با کمبود رشته ریاضی فیزیک در مناطق مرزی مواجهاند عبارتند از بم پشت، سیب سوران، مهرگان، دشتیاری، سرباز، راسک و... که اکثرا به صورت محدود و در حد یکی دو کلاس برگزار میشوند که اگر این کلاسها را افزایش بدهیم با کمبود نیرو مواجه میشویم.
وی تصریح کرد: باتوجه به تهیه و تدوین سند توسعه نیروی انسانی در آموزش و پرورش استان سیستان و بلوچستان، پیشبینی ما برای برطرف کردن این مشکل تا سال 1404 است و مشخص کرده ایم چه تعداد نیرو در هر رشته با کمبود مواجهیم که در این چند سال آنها را جذب و پذیرش کنیم. همچنین با کمک دولت و وزیر آموزش و پرورش میتوانیم ظرف 3 الی 4 سال آینده از نظر نیروی انسانی به میانگین کشوری برسیم و این کمبود را در رشتههای تخصصی مثل ریاضی فیزیک در سطح استان برطرف کنیم.رخشانی در ادامه به علت ترک تحصیل دانشآموزان در استان سیستان و بلوچستان اشاره کرد و افزود: استان در شرایط متفاوتی با سایر مناطق کشور قرار دارد. در بسیاری از مناطق سیستان و بلوچستان مسائل فرهنگی باعث ترک تحصیل دانش آموزان میشود. وقتی دختران به سن قانونی میرسند موضوع ازدواج آنها به میان میآید که مجبور به ترک تحصیل میشوند.
بیشتر آنها در دوره متوسطه اول ترک تحصیل میکنند و در متوسطه دوم آمار ترک تحصیل این دانش آموزان افزایش مییابد. عده ای از دانش آموزان پسر نیز به دلیل فقر و کسب درآمد برای خانواده ناگزیر به ترک تحصیل میشوند. برخی خانوادهها نیز به خاطر کلاسهای مختلط و مسائل فرهنگی اجازه تحصیل به دختران را نمیدهند.وی اضافه کرد: بخش از ترک تحصیلها نیز به دلیل عدم حضور معلم زن در کلاسهای درس است. به همین دلیل دختران در کلاس درس حضور نمییابند. تعدادی نیز به دلیل انتخاب رشته ریاضی فیزیک ترک تحصیل میکنند چرا که دبیر تخصصی برای این رشته در برخی از مناطق استان وجود ندارد. به همین دلیل آن دسته از دانش آموزانی که علاقمند به رشته ریاضی فیزیک هستند و میخواهند در این رشته ادامه تحصیل دهند ترک تحصیل میکنند. آمار ترک تحصیلی مان به این دلیل در مناطق مرزی بالاتر است چرا که خدمات رفاهی در این مناطق کمتر بوده و اکثر معلمان برای استخدام این مناطق را انتخاب نمیکنند. حتی معلمان بومی نیز بعد از یکی دو سال خدمت متقاضی انتقال به شهرهای مرکزی میشوند.
مدیرکل آموزش و پرورش استان سیستان و بلوچستان بیان کرد: در تمامی استان در بحث فضای آموزشی و نیروی انسانی با مشکل مواجهیم و در بسیاری از مناطق مجبوریم کلاسها را مختلط برگزار کنیم و اینکه بخواهیم کلاسهای درسی جداگانه برای دانش آموزان دختر و پسرمان برگزار کنیم تقریبا غیر ممکن است. رخشانی افزود: در طی سالهای اخیر تلاشهای بسیاری برای بهبود مدارس شبانهروزی، نیروی انسانی، فضای آموزشی و راهاندازی رشته کاردانش در سطح استان صورت گرفته که باعث شده میزان آمار ترک تحصیل در بین دانشآموزان از 34 به 40 درصد کاهش یابد ولی با این وجود هنوز با میانگین کشور 30 درصد فاصله داریم. وی عنوان کرد: نیاز است 5 شاخص اصلی را در سطح استان که عبارتند از فضای آموزشی، نیروی انسانی، تقویت مدارس شبانه روزی در روستاهای مرکزی، تامین هزینه ایاب و ذهاب دانش آموزان و گسترش رشتههای مهارتی خصوصا کار و دانش را تقویت کنیم که با این اقدام مطمئن هستم ترک تحصیل در سطح استان به حداقل و نگهداشت دانش آموزان برای ادامه تحصیل به حداکثر میرسد.وی گفت: 71 درصد مدارس استان سیستان بلوچستان در روستاها و مناطق عشایری قرار دارند و تنها 29 درصد در مراکز شهری هستند.
بیماری کرونا به دلیل نوع آموزشی که دانش آموزان مناطق روستایی و عشایری دارند منتقل نمیشود چرا که اکثرا معلمان آنجا بومی هستند و آموزش به صورت فرد به فرد برگزار میشود.
رخشانی عنوان کرد: دانشآموزان داخل و حاشیه شهرها اکثرا اینترنت دارند و وضعیت مالی شان به گونهای است که میتوانند از تبلت و گوشی هوشمند برای آموزش درسی استفاده کنند. طبق آمارهایی که تاکنون بدست آمده حدود 400 هزار دانشآموز در سطح استان گوشی هوشمند و تبلت ندارند ولی این بدین معنا نیست که اینها آموزش ندیدهاند بلکه به صورت فرد به فرد با در اختیار داشتن درسنامه به معلمان بومی آنجا و راهبران آموزشی ما که در سطح استان 260 نفر هستند، آموزش میبینند. اما با این وجود نیاز است که از امکانات آموزشی بیشتری بهرهمند شوند و از طریق برنامه شاد از آموزشهای بیشتری بهره مند شوند.مدیرکل آموزش و پرورش استان سیستان و بلوچستان در پایان گفت: تاکنون 450 عدد تبلت و گوشی هوشمند از طریق خیرین و مجموعههای اداری در سطح استان بین دانشآموزان پایه دوازدهم بویژه در شهرهای مرزی توزیع شده و به زودی با حضور معاون اول رئیسجمهور و وزیر آموزش و پرورش تعداد دیگری بین دانش آموزان پایه دوازدهم که نیاز به گوشی و تبلت دارند توزیع خواهد شد.