کد خبر: ۴۱۲۱
تاریخ انتشار: ۱۱ شهريور ۱۳۹۹ - ۰۹:۳۵
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
ادامه روند افزایش قیمت مسکن وضعیت این بازار را طی ماه‌های اخیر بیش از گذشته دچار چالش کرده است. به اعتقاد بسیاری از کارشناسان حوزه مسکن در شرایط تلاطم فعلی بازار ملک و املاک، تولید انبوه را می‌توان یکی از راه‌های کنترل بازار دانست.

  ادامه روند افزایش قیمت مسکن وضعیت این بازار را طی ماه‌های اخیر بیش از گذشته دچار چالش کرده است. به اعتقاد بسیاری از کارشناسان حوزه مسکن در شرایط تلاطم فعلی بازار ملک و املاک، تولید انبوه را می‌توان یکی از راه‌های کنترل بازار دانست. در واقع با توجه به اینکه رونق در حوزه مسکن می‌تواند منجر به تحول در تولید و بسیاری از اشتغال‌ها به صورت مستقیم و غیرمستقیم شود، سامان‌دهی این مجموعه نیازمند بررسی و حمایت بیشتری از جانب دولت است. به عبارت دقیق‌تر شروع ساخت‌وساز سبب روشن شدن موتور محرک اقتصاد می‌شود. این در حالی است که با توجه به قیمت‌های فعلی، تقاضا در حوزه مسکن با اما ‌و اگرهای بسیاری همراه است. در واقع بسیاری از مردم به‌خصوص قشر پایین‌تر جامعه به لحاظ مالی با وجود نرخ‌های سنگین قید خرید و اجاره را می‌زنند. از سوی دیگر تابستان گذشته بود که وزیر راه و شهرسازی  با اعلام اینکه قیمت مسکن حباب دارد، به مردم توصیه کرد برای کنترل بازار و با هدف کاهش قیمت‌ها از خرید خانه خودداری کنند. همچنین، به‌رغم آنکه اینگونه توصیه‌ها برای بهبود اوضاع چندان موثر واقع نشد، این مقام دولتی برای سومین بار نسبت به نخریدن خانه و املاک تاکید کرد.
 تاکید مجدد وزیر برای نخریدن خانه
وزیر راه برای سومین بار اعلام کرد به منظور بهبود و سروسامان دادن به حوزه مذکور مردم برای خرید خانه عجله نکنند. به اعتقاد او، قیمت مسکن حباب دارد و افزایش نرخ فعلی واقعی نیست. از سوی دیگر یکی از راهکارهای مورد توجه مسئولان حوزه مسکن برای کنترل اوضاع اعلام نکردن پشت‌سر هم قیمت‌ها در کلانشهرهاست، که به‌زعم آنها این عامل منجر می‌شود تا نرخ خانه در شهرستان‌ها هم متاثر از این امر دچار افزایش شود. این در حالی است که بسیاری از کارشناسان نسبت به چنین اقداماتی مواضع مخالفی دارند و آنها را راهکار مناسبی برای بهبود شرایط نابسامان بازار مسکن نمی‌دانند. به اعتقاد فعالان اقتصادی شاید با کاهش معاملات بتوان در کوتاه‌مدت وضعیت مناسبی را بر بازار مسکن حاکم کرد، اما این امر در بلندمدت ثمربخش نخواهد بود و وضعیت پیش‌رو به مراتب چالش برانگیرتر از گذشته پیگیری خواهد شد. لازم به ذکر است تحریم خرید در بازار مسکن در شرایط فعلی مناسب نیست، چراکه در میان معامله‌گران، قشر دلالان و سوداگرانی هستند که به منظور کسب سود در بازارهای مختلف، سرمایه‌گذاری می‌کنند و از سوی دیگر می‌توان سرمایه‌گذارانی را در نظر گرفت که با تمام شرایط پرتلاطم فعلی در بازار مسکن حضور دائمی دارند. این در حالی است که تیر ماه گذشته، همزمان با اولین توصیه وزیر مبنی بر نخریدن خانه، میانگین قیمت هر متر مربع مسکن در شهر تهران بیش از 13 میلیون  تومان بود که در اوایل تابستان امسال این رقم به حدود 21 میلیون تومان رسید. لازم به ذکر است طبق آخرین اعلام بانک مرکزی قیمت مسکن در تهران در مرداد ماه نیز نسبت به دوره مشابه سال گذشته با افزایش 175 درصدی به ازای هر متر، به مبلغ 23 میلیون تومان رسید.در چنین شرایطی دغدغه اصلی کارشناسان مساله تحریک تقاضا و اشباع بازار است. مسکن مهر در زمان خود با توجه به اینکه توانسته بود به تقاضای بسیاری از افراد جواب مثبت بدهد، توانست موضوع تورم در بازار مسکن را تا حدود زیادی کنترل کند،‌ هرچند که در ادامه مشکلاتی را برای این بخش به وجود آورد، اما این نسخه که تنها با عدم خرید مردم، افزایش قیمت در بازار مسکن فروکش کند، راهگشای این حوزه نیست و قطعا بیشتر مردم در عدم خرید خانه و کاهش ارزش پولشان دچار مشکل خواهند شد.
  قیمت‌ها در بازار کنترل می‌شود؟
محمداسلامی، وزیر راه و شهرسازی با اعلام اینکه نتیجه اقدامات دولت و مجلس برای کنترل قیمت مسکن آغاز شده است، افزود: ان‌شاءا... در همین فصل تابستان نخستین سری خانه‌های «طرح اقدام ملی مسکن» را در استان‌های پیشتاز به مردم تحویل داده می‌شود. اسلامی اظهار کرد: در جریان اجرای طرح مذکور در برخی از استان‎ها مردم زمین تحویل می‌گیرند و تعدادی نیز به پروژه‌ها متصل می‌شوند، در واقع جریان سازی فعالی را در بحث مسکن پایه گذاری‌کرده‌ایم. به اعتقاد کارشناسان حوزه مذکور و همانگونه که پیش‌تر اشاره شد، تولید در بازار می‌تواند زمینه بهبودی و  افزایش تقاضا را فراهم آورد، اینکه طرح‌های فوق تا چه اندازه می‌تواند شرایط فعلی معاملات ملک را بهبود بخشد نیازمند بحث و بررسی است.
 قیمت مسکن اعلام شود یا نشود؟
به اعتقاد فعالان حوزه املاک چنین اقدامی (حذف قیمت‌های پیشنهادی از آگهی‌های خرید، فروش و اجاره مسکن) نه تنها راه‌حل مفیدی نیست، بلکه می‌تواند منجر به ایجاد چالش‌های جدی در این حوزه شود. به عبارت دقیق‌تر در چنین شرایطی بسیاری از فروشنده‌ها به‌دلیل عدم اطلاع از قیمت واحدهای مسکونی خود، پای میز معامله حاضر نمی‌شوند و این مهم زمینه‌ای را فراهم می‌کند تا سودجویان با سوءاستفاده از آن اقدام به انتشار قیمت‌های نجومی کنند. اما نکته اصلی و قابل توجه عدم اطلاع مشتریان و متقاضیان از وضعیت قیمت‌ها خواهد بود در واقع حذف و عدم اطلاع‌رسانی نرخ در این حوزه منجر می‌شود تا بسیاری از اقشار نیازمند جامعه که متصدی خرید یا اجاره هستند با قیمت‌های سنگین مواجه شوند.
نام:
ایمیل:
* نظر: