کد خبر: ۳۴۰۵
تاریخ انتشار: ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۰۹:۵۵
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
اشاره یک نماینده مجلس درباره پرداخت 27 میلیارد تومان غرامت به بریتانیا به دلیل حمله سال 1390 برخی عناصر به سفارت این کشور در تهران و پاسخ وزیر خارجه کشورمان که گفته هنوز موضوع غرامت در روند مذاکرات است.

اشاره یک نماینده مجلس درباره پرداخت 27 میلیارد تومان غرامت به بریتانیا به دلیل حمله سال 1390 برخی عناصر به سفارت این کشور در تهران و پاسخ وزیر خارجه کشورمان که گفته هنوز موضوع غرامت در روند مذاکرات است بار دیگر موضوع مهم لزوم توجه به قوانین بین المللی و حفاظت از سفارت خانه‌هارا به گروه های سیاسی در ایران گوشزد می‌کند. آنچه در حمله مذکور رخ داد یا در موارد دیگری همچون حمله به سفارت و کنسولگری عربستان تکرار شد پیش از
هر چیز به اعتبار ایران لطمه می‌زند و این درحالی است که باید تلاش شود برای مملکت اعاده حیثیت شود. چنین اقداماتی دون از شان ملت و تاریخ ایران است و کسانی که آن را انجام دادند نه مسئولیتی می‌پذیرند ونه حتی‌گاه دارای حداقلی از درک امور هستند! ما در آن حادثه فارغ از تخریب از سوی برخی شاهد غارت هم بودیم، کسانی که به اندرونی‌ترین بخش‌های سفارت هم رفتند.
آثار گرانبهایی در این حمله آسیب دید که نه تنها برای بریتانیا بلکه برای تاریخ فرهنگی ایران نیز اهمیت داشت از جمله تابلو بزرگ فتحعلی شاه با حدود 200 سال قدمت!
اینکه وزیر خارجه گفته موضوع غرامت درحال مذاکره است یعنی احتمالا مکاتبات و صورت حساب هایی
رد و بدل خواهد شد. به هرحال باید توجه کرد که هر صورت حسابی را بریتانیا می‌توانددر این زمینه نقد کند چرا که بسیاری از دارایی های مالی ایران در این کشور بلوکه است.
با توجه به اینکه سفارت هرکشوری خاک آن کشور محسوب می‌شود در صورت اختلاف دادگاه‌های بریتانیا خود صلاحیت رسیدگی به پرونده را دارند. البته بعید است کار به آنجا بکشد و احتمالا مشکل با مذاکره و پرداخت ایران حل می‌شود اما موضوع مهمتر این است که با مجرمین و کسانی که آن تعدی را رقم زدند چه برخوردی می‌شود و آنها چقدر در پرداخت جریمه مجازات می‌شوند!
در یک موضوع عادی هرکسی اگر با اتومبیل به یک درخت بزند بلافاصله با شکایت شهرداری کار به دادگاه می‌کشد و در نهایت نیز باید چند میلیون تومان جریمه پرداخت کند اما حالا در این خسارت هنگفت با خاطیان چه برخوردی می‌شود!
بار اول هم نیست پیش از این نیز چنین رفتارهایی شده و غرامات را پرداخت کردیم. امیدواریم که دیگر چنین وضعیتی تکرار نشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: