انشاءالله که نمایشی نیست.دستور عزل رحمانی وزیر سابق صمت را میگویم.اینکه این وزیر سابق، توانمند نبود شکی نیست اما درد بازار خودرو بعید است با چنین جا به جاییهایی تسکین یاید.
انشاءالله که نمایشی نیست.دستور عزل رحمانی وزیر سابق صمت را میگویم.اینکه این وزیر سابق، توانمند نبود شکی نیست اما درد بازار خودرو بعید است با چنین جا
به جاییهایی تسکین یاید.درد جای دیگری است که همه میدانند کجاست و با
آمدن و رفتن وزرا تغییری در اصل ماجرا رخ نمیدهد.بنده خوش بین نیستم زیرا
قبل از ماجرای عزل ،آن اتفاقی که خودروسازان منتظرش بودند رخ داد.
قبل
از عزل رحمانی، رییس شورای رقابت اعلام کرد بر اساس فرمول قیمتگذاری جدید،
خودروهای گروه صنعتی ایران خودرو ۱۰ درصد و گروه صنعتی سایپا ۲۳ درصد
افزایش قیمت خواهند یافت.
در همین حال وزیر سابق صنعت، معدن و تجارت
(صمت) نیز در حاشیه جلسه بررسی وضعیت بازار که با حضور جمعی از صاحبنظران،
دانشگاهیان و انجمنهای مرتبط برگزار شد اعلام کرد: «به سازمان حمایت،
شورای رقابت و ستاد تنظیم بازار تکلیف شده ظرف ۲۴ ساعت آینده در
اقدامیمشترک بازار خودرو را ساماندهی کنند و جلوی آشفتگیهای موجود گرفته
شود.»
ترفند مسئولان برای افزایش رسمیقیمت خودروها قابل پیش بینی و حدس بود.چرا که پیش از این هم بارها رخ داده بود.
در
واقع ابتدا بازار آزاد متلاطم میشود و قیمتها سر به فلک میزند و سپس
مسئولان همانند یک سوپرمن وارد میشوند از کنترل قیمتها سخن گفته و در
نهایت قیمتهای رسمیافزایش مییابد تا به اصطلاح تب بازار فروبخوابد.سیستم
جالبی است بهرحال ؛نام این سیستم ،گول زدن مردم است.
اکنون با توجه به
تصمیم جدید هم قیمت خودروها به صورت رسمیافزایش پیدا کرده است و هم بازار
متلاطم باقی مانده.چرا که هیچ وقت بازار آزاد براساس قیمت رسمیمحصولات
حرکت نمیکند زیرا عرضه نسبت به تقاضا پایین است بنابراین قیمتهای آزاد با
رسمیتفاوتهای بسیاری دارد.به نظر میرسد حال با توجه به اینکه قیمتهای
رسمیافزایش پیدا کرده و به نوعی مسئولان به هدف خود که همان افزایش
رسمیقیمتها بوده رسیدند دیگر مسئولی نیز در مورد آشفته بازار خودرو
اظهارنظر نکند.بنا به تجربه به نظر نمیرسد اولتیماتوم وزیر سابق صمت نیز
چندان محلی از اعراب داشت.بهرحال در این وزارتخانهها معمولا یک تیم مشاور
رسانه ای هر روز دور هم جمع میشوند و تصمیم میگیرند چگونه رسانهها را
دست به سر کنیم و در نهایت چطور به مردم آدرس غلط دهیم.
ساده اندیشی است
اگر تصور شود با یک قیمت گذاری رسمیو ثبت نام مدت دار خودرو بتوان این
بازار را کنترل کرد.وزیری دیگر هم بیاید پراید کوتاه نمیآید و
میتازد.شاید قدری و لختی عقب بنشیند ولی با قدرت بیشتری به جلو
میرود.قبلا گفتم بازهم میگویم، ساختار باید تغییر کند.دست مافیا باید رو
شود.حتی اگر لازم است مدتی دو کارخانه را تعطیل باید کرد.از یارانه پنهان
سوخت به کارگران بیکار شده حقوق بدهید اما در عوض فکری اساسی برای این
مصیبت کنید.