سعید موتمنی در گفتوگو با ایسنا، با بیان اینکه بررسی قیمتها نسبت به ۲۸ و ۲۹ اسفند ماه نشان میدهد که افزایش حدود ۱۰ درصدی ایجاد شده است اظهار کرد: برخی از نمایندگان شرکتهای خودروساز از حدودا هفت یا هشت روز گذشته، کار خود را آغاز کردهاند.
سعید موتمنی در
گفتوگو با ایسنا، با بیان اینکه بررسی قیمتها نسبت به ۲۸ و ۲۹ اسفند ماه
نشان میدهد که افزایش حدود ۱۰ درصدی ایجاد شده است اظهار کرد: برخی از
نمایندگان شرکتهای خودروساز از حدودا هفت یا هشت روز گذشته، کار خود را
آغاز کردهاند. این نمایندگان تعدادی از خودروهای ویرایشی (کارتکس) را برای
افرادی که بیش از ۱۸ ماه است که ثبتنام خودرو نداشتند، با قیمت بالا عرضه
کردهاند. وی افزود: زمانی که فروشندگان خودرو میبینند که نمایندگان رسمی
خودروسازان به طور مثال خودروی ۲۰۶ ای را پیش از سال جدید، ویرایشی ۹۵
میلیون تومان عرضه میکرده است، اکنون در حدود ۱۱۶ میلیون تومان می فروشد،
قیمتهای خود را بالا میبرند.
رئیس اتحادیه نمایشگاهداران و فروشندگان
خودرو تهران، ضمن تاکید بر اینکه همیشه قیمت خودروهای ویرایشی (کارتکسی)
برای مشتریان بازار، پایه قیمتی به حساب میآید، گفت: هر زمان که به طور
مثال خودروی ویرایشی،۹۰ میلیون تومان باشد، در بازار آزاد حدود پنج میلیون
تومان بالاتر به فروش میرسد؛ چراکه در حقیقت نمایندگیهای شرکت خودروساز
تریبون آن شرکت هستند و مصوبات شرکت را اجرا میکنند. بنابراین این قیمتها
مبنا و پایه قیمتی خودروها در بازار آزاد قرار میگیرد. این فروشهای
کارتکسی بر التهابات بازار افزوده سبب رشد قیمتها در بازار شده است.
موتمنی
افزود: از سوی دیگر، دلیل دیگر این افزایش قیمتها این است که فعلا
محصولات خودروسازان ایران خودرو و پارس خودرو، شمارهگذاری و پلاک
نمیشوند. در حقیقت بخش شمارهگذاری این دو خودروساز تعطیل بوده و ماشینها
پلاک ندارند، نمایندگان هم که خودروهای پلاک نشده را خریداری را نمیکنند.
در حال حاضر خودروهایی که در بازار موجود هستند و شمارهگذاری شدهاند،
پیش از سال جاری تحویل گرفته شدهاند.
وی در رابطه با وضعیت معاملات در
بازار خودرو، اعلام کرد: همچنان در بازار تقاضایی وجود ندارد، خریداری در
بازار نیست و معاملات راکد است اما طی روزهای آینده با شروع رسمی معاملات،
بازار به حال عادی بازمیگردد که به دنبال آن کاهش قیمتها رخ میدهد.