کد خبر: ۲۹۳۵
تاریخ انتشار: ۰۶ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۰:۰۴
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
«ابتکار» از روند مدیریت مسئولان مربوطه در شرایط اضطرار گزارش می‌دهد
این روزها کشور در شرایط بسیار ملتهب و نگران‌کننده‌ای قرار دارد و مردم با یک شرایط روانی خاص به دلیل ویروس کرونا‌ به سر می‌برند. در این میان آنچه بیش از همه به چشم می‌آید گسترش بی‌اعتمادی مردم نسبت به مسئولان و مدیران مربوطه است.

الهام برخوردار
این روزها کشور در شرایط بسیار ملتهب و نگران‌کننده‌ای قرار دارد و مردم با یک شرایط روانی خاص به دلیل ویروس کرونا‌ به سر می‌برند. در این میان آنچه بیش از همه به چشم می‌آید گسترش بی‌اعتمادی مردم نسبت به مسئولان و مدیران مربوطه است. درواقع بی‌اعتمادی که پیش از این بین مسئولان و مردم به وجود آمده بود در این روزها شدیدتر و عمیق‌تر شده است. در همین راستا عملکرد مسئولان نیز بر این بی‌اعتمادی افزوده است و حتی مبارزه با کروناویروس نیز به یک دستاویز برای دعواهای سیاسی و جناحی بین آنها تبدیل شده است به گونه‌ای که گویی اصلا اراده‌ای برای حل آن و راهکارهای موجود در شرایط بحرانی وجود ندارد. روز گذشته مجلس بالاخره در حالی بعد از سه هفته تعطیلی برای برگزاری تبلیغات انتخاباتی جلساتش را آغاز کرد که بهارستان تحت تاثیر شیوع کرونا قرار داشت. پس از جلسه غیر علنی مجلس با حضور وزیر بهداشت، احمد امیرآبادی نماینده مردم قم از اوضاع نگران‌کننده قم گفت و آمار اعلام شده از سوی وزارت بهداشت درباره میزان فوتی‌ها را غیرواقعی خواند. این ادعای او بلافاصله از سوی رئیس مرکز اطلاع‌رسانی و روابط عمومی وزارت بهداشت تکذیب شد و تاکید کرد که اگر ادعای نماینده قم درست باشد، استعفا می‌دهد.
جدال کرونایی در مجلس
دیروز نمایندگان در حالی وارد صحن می‌شدند که دمای بدن آنها، کارکنان و خبرنگاران در مبادی ورودی کنترل می‌شد.به صورتی که نیروهای مجهز به ماسک و کاور در این مبادی حضور داشته و با دستگاه‌های تب‌سنج حرارتی دمای بدن افرادی که وارد مجلس شورای اسلامی می‌شدند را کنترل می‌کردند. مجلس شورای اسلامی ابتدا در جلسه غیرعلنی با حضور وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی موضوع اقدامات انجام شده در رابطه با اقدامات ویروس کرونا را مورد بررسی قرار داد که در این باره اسدالله عباسی سخنگوی هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی توضیح داد که طبق اعلام وزیر بهداشت ۴۷ نفر در کشور مبتلا به این ویروس شده و ۱۲ نفر هم جان خود را از دست داده‌اند. تعداد دیگری از افراد بستری شده به آنفلوآنزا مبتلا هستند.
در همین رابطه علی لاریجانی، رئیس مجلس در نطق آغازین خود خواستار رعایت دستورالعمل‌های ستاد ملی مبارزه با کرونا شد و از کمیسیون بهداشت خواست که مستمرا موضوع را مورد پیگیری قرار دهند.
احمد امیرآبادی فراهانی، نماینده مردم قم در حاشیه جسله علنی روز گذشته مجلس با حضور در جایگاه خبرنگاران با بیان اینکه قم از نظر شیوع ویروس کرونا وضعیت خوبی ندارد، گفت: عملکرد دولت در کنترل این ویروس ناموفق بوده است. در حال حاضر پرستاران لباس مناسب قرنطینه ندارند و با ترس و دلهره به بیماران رسیدگی می‌کنند.
امیرآبادی فراهانی با بیان اینکه متاسفانه دولت به مقدار کافی احساس نگرانی و بحران نمی‌کند، ادامه داد: درست است که باید آرامش را حفظ کنیم، اما نباید ابعاد بحران را به گونه‌ای تحت نظر قرار دهیم که گویی هیچ اتفاقی رخ نداده است.
نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه روزانه ۱۰ نفر در قم از بین می‌روند، گفت: تا دیشب حدود ۵۰ نفر به دلیل ابتلا به ویروس کرونا فوت کرده‌اند. وزیر بهداشت در این قضیه مقصر است. چرا که متاسفانه سه هفته است کرونا به قم آمده و این موضوع دیر اعلام شده است.
امیرآبادی فراهانی با بیان اینکه در طول این مدت ۳۲ نفر در محل قرنطینه ویروس کرونا فوت شده‌اند، گفت: آنهایی که در بیمارستان کامکار و فرقانی قم از دنیا رفته‌اند، عمدتاً به دلیل ابتلا به ویروس کرونا بوده است. با این حال تاکنون هیچ اقدام ویژه‌ای از سوی دولت برای مقابله با کرونا ندیده‌ام.
نماینده مردم قم در مجلس همچنین درخصوص تعطیلی حرم حضرت معصومه(س) و مخالفت مراجع تقلید گفت: هیچ یک از مراجع عظام تقلید مخالفتی با تعطیلی حرم نداشتند، زیرا موضوع جان مردم است. این سخنان نمایده قم با واکنش دکتر حریرچی، معاون وزیر بهداشت، روبه رو شد و در پاسخ به سخنان نماینده قمُ اظهار کرد: اگر حرف آقای امیرآبادی، نماینده قم درست بود من استعفا می‌دهم اما اگر درست نبود صادقانه استعفا بدهد
حریرچی معاون کل وزارت بهداشت در پاسخ به ادعای امیرآبادی نماینده مردم قم مبنی بر ارائه لیست 50 نفر از متوفیان بر اثر بیماری کرونا گفت: افرادی که فوت آنها از سوی وزارت بهداشت و درمان به دلیل ابتلا به کرونا اعلام شده است، همگی داری پرونده پزشکی مشخص هستند و همگی آنها تست مثبت کرونا داشته اند.
وی افزود: آقای امیرآبادی باید ثابت کنند که افراد معرفی شده دارای این ویژگی‌ها هستند. اگر اینگونه بود من با صداقت کامل از سمت خود استعفا می‌دهم ولی اگر اینگونه نبود ایشان هم همینقدر صداقت داشته باشند و با اعتراف به اشتباه خود از نمایدگی مردم شریف قم استعفا دهند.
این جنجال بر سر تعداد کشته‌شدگان کرونا خاتمه نیافت و نماینده قم در پاسخ به معاون کل وزارت بهداشت، گفت: اسامی ۴۰ نفر از فوتی‌ها را به معاون وزیر بهداشت داده‌ام، منتظر استعفای حریرچی هستم.
درواقع ما می‌بینیم حتی درست زمانی که کشور در یک شرایط خاص قرار دارد و مردم بیش از همیشه به اظهارات مسئولان توجه دارند، اما باز شاهد جدال‌هایی هستیم که نه تنها از وخامت و بحرانی بودن شرایط نمی‌کاهد بلکه با ادامه چنین تسویه‌حساب‌های سیاسی بر التهاب آن می‌افزایند.
در این روزها که جامعه به خاطر عدم اطلاع‌رسانی درست از سوی مسئولان مربوطه در یک فضای نگران کننده و ملتهب به سر می‌برند دعواها و تسویه حساب‌های سیاسی بر این فضای ملتهب افزوده است و بی‌اعتمادی را در بین مردم نیز گسترش داده است. ورود کرونا به ایران از همان روزهای اول در نظر مسئولان قطعی بود و مدیران وزارت بهداشت هم در دو، سه هفته گذشته بارها در گفت‌وگوها و مصاحبه‌های خود از چنین احتمال قریب‌به‌یقینی سخن گفته بودند، اما وضعیت کنونی نشان می‌دهد که آنها چندان هم شرایط را برای مقابله به درستی مدیریت نکردند. حالا هم به جای پاسخگویی و ارائه راهکار و مدیریت در شرایط بحرانی با دامن زدن به دعواهای درونی بر نگرانی و بی‌اعتمادی مردم به خود می‌افزایند. در شرایطی که جامعه به آرامش روانی احتیاج دارد مدیران مربوطه نه تنها تا به حال حاضر به پاسخگویی درست در این زمینه نبوده‌اند بلکه حتی با فعال شدن در شبکه‌های اجتماعی به جای پاسخگویی در رسانه‌ها بر شرایط نگران‌کننده و پراسترس جامعه نیز دامن زده‌اند.
این نوع مدیریت بحران نه تنها جامعه را به سمت تنش و بی‌اعتمادی بیشتر سوق می‌دهد بلکه حتی درست عکس درخواست کارشناسان عمل می‌کنند. باید توجه داشت ادامه چنین روندی نه تنها بحران ویروس کرونا بلکه هر بحران دیگری که پیش‌روی کشور قرار بگیرد قابل مدیریت و کنترل نیست.
نام:
ایمیل:
* نظر: