کمتر از دو ماه به انتخابات مجلس یازدهم زمان باقی است، اما هیچ اثری از انتخابات در برنامههای صداوسیما نمیبینیم.
محمدعلی وکیلی
کمتر از دو ماه به
انتخابات مجلس یازدهم زمان باقی است، اما هیچ اثری از انتخابات در
برنامههای صداوسیما نمیبینیم. همیشه استراتژی نظام در انتخاباتها،
زمینهسازی برای مشارکت بالا بوده است. در این مقطع حساس و خاص، نظام بیش
از هر زمان به مشارکت بالا نیاز دارد. قانون نیز صداوسیما را مکلف کرده است
که برنامههای مرتبط با انتخابات جهت بالا بردن آگاهی و مشارکت مردم را در
دستورکار خود قرار دهد. با این همه، انگار ارادهای در این سازمان در کار
است تا این انتخابات پرشور برگزار نشود.
با وجود تکالیف صریح صداوسیما
پیرامون انتخابات، اما این سازمان تبلیغات دوغ و ماست را به انتخابات ترجیح
میدهد. اگر کسی این روزها پای تلویزیون بنشیند تصور میکند راهبرد نظام
از مشارکت حداکثری تغییر کرده است. در واقع، در این برنامهها، تنها چیزی
که اهمیت ندارد انتخابات است.
آدمی تصور میکند واقعاً شاید ارادهای در کار است تا مشارکت در این انتخابات پایین بیاید.
سالهاست
مشهور است که عدهای به دنبال انتخابات نامطلوب هستند تا بتوانند نتیجه
مطلوب خود را بگیرند. در واقع، نتیجه مطلوبِ خود را در انتخاباتِ نامطلوب
پیگیری میکنند. متاسفانه جریانی در این کشور وجود دارد که خود را پیروز
صندوقهای خالی میداند. آنان معتقدند در مشارکت بالا، امکان توفیق کمتری
دارند؛ به همین سبب مطلوبِ آنان این است که مشارکت در انتخابات پایین باشد.
این در حالی است که اقتدار کشور، در انتخابات با مشارکت بالا تامین
میشود.
خاصه این روزها بیش از هر زمانی، مشارکت بالا برای نظام ارزش
راهبردی دارد. لذا مطلوبترین انتخابات برای نظام، پرمشارکتترین انتخابات
است. اما متاسفانه نتیجه مطلوب برای یکی از جریانهای کشور، در انتخابات با
مشارکت پایین حاصل میشود. از همین روی، به دنبال انتخابات نامطلوب برای
رسیدن به نتیجه مطلوب خود هستند. انتظار این است که صداوسیما به عنوان
نهادی ملی و در قامت نظام، راهبردهای واقعی نظام که مشارکت بالا است را
دنبال کند. برنامههای این روزهای صداوسیما این گمانه را تقویت میکند که
اراده همان جریانی که به دنبال انتخابات نامطلوب است در صداوسیما حاکم است.