کد خبر: ۲۳۹
تاریخ انتشار: ۰۶ دی ۱۳۹۶ - ۱۶:۴۳
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
رئیس کل بیمه مرکزی اعلام کرد
رییس کل بیمه مرکزی اعلام کرد: از برآورد حدود ۱۷۰ میلیارد تومان تعهد شرکت های بیمه در زلزله کرمانشاه، تاکنون بیش از ۴۰ میلیارد تومان خسارت به زلزله زدگان پرداخت شد.

عبدالناصر همتی در حاشیه مراسم رونمایی از سامانه پاسخگویی بیمه مرکزی گفت: براساس آخرین گزارشات، تعهد شرکت های بیمه در مناطق زلزله زده کرمانشاه حدود ۱۷۰ میلیارد تومان برآورد می شود و تاکنون بیش از ۴۰ میلیارد تومان از این خسارات پرداخت شده است. وی با بیان اینکه تقریبا تمامی شرکت های بیمه به نوعی درگیر این موضوع هستند، ادامه داد: عمده بیمه نامه ها در مناطق زلزله زده مربوط به مرهونات بانکی است.

رییس شورای عالی بیمه در پاسخ به سوال دیگری درباره علت راه اندازی سامانه پاسخگویی و ارتباط آن با افزایش تقلبات بیمه ای اظهارداشت: این سامانه به دلیل افزایش تقلبات بیمه ای راه اندازی نشده است؛ دولت به تمامی دستگاه ها بخشنامه کرده تا براساس حقوق شهروندی میز خدمت الکترونیک ایجاد کنند تا مردم بتوانند به راحتی مسائل خود را با واحدهای در حال فعالیت در کشور مطرح کنند.

همتی با بیان اینکه این سامانه از مراکزی که پیشتر برای پاسخگویی به مردم در بیمه مرکزی وجود داشت، پیشرفته تر است، اظهارداشت: پیش از این نیز ما شکایات مردمی را پیگیری می کردیم ولی با سامانه ای که امروز رونمایی شد، این موضوع سیستماتیک می شود. وی خاطرنشان کرد: به هرحال میزان تقلبات نسبت به گذشته افزایش یافته و این سامانه به مردم کمک می کند تا درستی بیمه نامه های خود را پیگیری کرده و خسارات را پیگیری کنند؛ همچنین در این سامانه نظرسنجی وجود دارد و مردم می توانند نحوه پاسخگویی بیمه مرکزی را در بخش نظرسنجی منعکس کنند.

رییس کل بیمه مرکزی ادامه داد: گسترش شبکه نمایندگی بیمه باعث شده تا میزان نارضایتی های مردمی نیز به نسبت افزایش پیدا کند و افراد می توانند نارضایتی ها و شکایات خود را به سامانه پاسخگویی بیمه مرکزی منعکس کنند؛ البته این سامانه به طور هوشمند توسعه پیدا خواهد کرد و در آینده سوالات تکراری به طور سیستمی پاسخ داده خواهد شد. همتی گفت: ما اهداف متعددی برای راه اندازی این سامانه پیش بینی کرده ایم و امیدواریم بتدریج به این اهداف برسیم. همتی در پاسخ به سوالی درباره برنامه زمان بندی برای توسعه کد یکتا به سایر بیمه نامه ها گفت: از مهرماه سال جاری کد یکتا برای بیمه نامه های شخص ثالث راه اندازی کرده ایم و برنامه داریم تا اواسط سال آینده کد یکتا را برای بیمه نامه های باربری و آتش سوزی راه اندازی کنیم.

رئیس کل بیمه مرکزی درباره اینکه استفاده از کد یکتا تا چه اندازه از میزان تقلبات بیمه نامه های ثالث در استان ها کاهش یابد، گفت: هر فردی که بخواهد بیمه نامه شخص ثالث صادر کند باید وارد سیستم بیمه مرکزی شده و کد یکتا بگیرد و کد یکتا را بر روی بیمه نامه چاپ کند؛ در صورتی که هر مشکلی در این رابطه وجود داشته باشد، بیمه نامه صادر نمی شود. وی همچنین خاطرنشان کرد: ما به دنبال الکترونیکی کردن تمامی مسائل هستیم تا از این راه همه مسائل قابل پیگیری باشد؛ در حال حاضر ۶۵ میلیون بیمه نامه در سال صادر و ۳۵ میلیون خسارت پرداخت می شود و برای توسعه شبکه نظارت و کنترل، هم از نظر افزایش نیروی انسانی و هم بخش سخت افزاری آمادگی داریم.

همتی در عین حال در پاسخ به سوالی درباره لزوم داشتن بیمه نامه در حوادثی مانند زلزله گفت: بیمه مرکزی به دنبال تصویب لایحه صندوق حوادث طبیعی است که به دلیل برخی ایرادات شورای نگهبان هنوز به تصویب نرسیده است. رئیس شورای عالی بیمه ادامه داد: امیدوار هستیم که این لایحه در آینده نزدیک تصویب شود؛ در صورت ایجاد صندوق حوادث طبیعی بیمه سراسری و اجباری برای حوادث طبیعی مانند زلزله خواهیم داشت ولی تا آن زمان توصیه ما این است که مردم برای واحدهای مسکونی و تجاری خود بیمه نامه آتش سوزی تهیه کنند.

همتی همچنین در مراسم رونمایی از سامانه پاسخگویی بیمه مرکزی هدف از راه اندازی این سامانه را حمایت از حقوق بیمه گذاران و بیمه شدگان و در راستای اجرای «حقوق شهروندی در نظام اداری» دانست و گفت: بیمه مرکزی در کنار وظایف نظارتی خود، همواره به دنبال بهره گیری از بستر های الکترونیکی نوین برای بهبود روند پاسخگویی ارائه خدمات و رسیدگی به شکایات بیمه گذاران بوده و به همین منظور امروز شماره ۴ رقمی ۲۳۴۲ تحت عنوان سامانه پاسخگویی بیمه مرکزی راه اندازی شد. رییس کل بیمه مرکزی افزود: سال گذشته از سوی شبکه فروش صنعت بیمه، بیش از ۵۶ میلیون فقره بیمه نامه صادر شده و بیش از ۳۵ میلیون فقره خسارت از سوی شرکت های بیمه پرداخت شده و این آمار بیانگر بزرگتر شدن خانواده صنعت بیمه است.

همتی ادامه داد: با افزایش روزانه بیمه گذاران و بیمه شدگان و متعاقبا پاسخگویی به سوالات و شکایات آنها نیاز به یک سامانه جامع تر از تلفن گویا داشت تا بتوانیم با ارائه خدمات بهتر و سریع تر ضمن رعایت حقوق شهروندی آنها و بهبود مستمر نظام ارائه خدمت، تنوع بخشی به کانال های ارتباطی و افزایش رضایتمندی مردم، گامی موثر در گسترش فرهنگ بیمه و آگاهی مردم از خدمات بیمه برداریم. رییس شورای عالی بیمه، صف انتظار هوشمند، نظرسنجی از تماس گیرنده، صندوق صوتی، پرسش و پاسخ با اعلام کدرهگیری را از ویژگی های مهم این سامانه دانست و گفت: امیدوارم این سامانه نیز در کنار سایر بسترهای الکترونیکی بیمه مرکزی همچون سامانه رسیدگی به شکایات بیمه گذاران، سنهاب، شکایت نمایندگان از شرکت های بیمه و استعلام بیمه نامه بتواند از دغدغه های بیمه ای مردم بکاهد.

نام:
ایمیل:
* نظر: