با افزایش قیمت بنزین و سهمیه بندی آن قاعدتاً در کوتاه مدت مصرف بنزین کاهش پیدا میکند اما این اتفاق دائمینخواهد بود چون ما باید مدیریت بهینه مصرف انرژی را در کشورمان پیاده سازی کنیم و از افراط گرایی خارج شویم. باید سامانههایی که از بنزین استفاده میکنند به روز رسانی شوند.
با افزایش قیمت بنزین و
سهمیه بندی آن قاعدتاً در کوتاه مدت مصرف بنزین کاهش پیدا میکند اما این
اتفاق دائمینخواهد بود چون ما باید مدیریت بهینه مصرف انرژی را در کشورمان
پیاده سازی کنیم و از افراط گرایی خارج شویم. باید سامانههایی که از
بنزین استفاده میکنند به روز رسانی شوند. در حال حاضر ما هم در توزیع و هم
در تولید و همچنین در مصرف مان، سامانهها را تعریف نکرده ایم.
در
نگاهی کیفی هم نیاز به مدیریت در مصرف داریم. این موضوع هم ناظر بر این است
که زیرساختهای حمل و نقل شهری توسعه پیدا کند و کامل شود. مسلما در چنین
شرایطی مردم علاقه مند هستند که ازوسایل حمل و نقل شهری استفاده کنند، در
حال حاضر با نقطه تکامل
حمل و نقل شهری خیلی فاصله داریم. شاید بتوان
گفت که اگر مدیریت بهینه مصرف را ایجاد کنیم آن وقت با یک سامانه روبهرو
هستیم که با گذشت زمان تبدیل به یک فرهنگ خواهد شد.
افزایش قیمت بنزین و سهمیه بندی آن در ابتدا یک شوک بزرگ به اقتصاد کشور و
بعد
از آن به جامعه وارد کرد اما به مرور زمان مثل تجارب گذشته این شوکها
فراموش خواهمد شد و مردم دوباره برای مصرف بنزین مثل قبل اقدام خواهند کرد.
پیش از این هم شاهد شوکهای اجتماعی و اقتصادی بوده ایم اما آن شوکها
باعث کم شدن مصرف انرژی نشد. ما باید این را به مردم بیاموزیم که انرژی چه
پایگاهی برای ما است، وقتی مردم بدانند که انرژی برای ما یک مزیت نسبی است و
با رعایت ضوابط وارد بازار رقابتی شود و کم کم تبدیل به ارزش افزوده
اقتصادی خواهد شد آن وقت مردم از بنزین درست مصرف خواهند کرد.
الان
وقتی سامانههای موتورهای بنزینی ما همان مدلهای قبلی را استفاده میکنند و
از مدلهای جدید به دور هستند، از طرف دیگر مصرف بنزین در کشور ما بیش از
دو برابر میانگین مصرف جهانی است در این شرایط نمیتوانیم بگوییم که مصرف
بنزین با افزایش قیمت آن در کشور ما کاهش پیدا خواهد کرد. ما با موضوع
دیگری هم روبه رو هستیم که نشان میدهد عارضههای اقتصادی تا چه اندازه در
افزایش استفاده از سوخت موثر است. وقتی قیمت مواد شیمیایی افزایش پیدا
میکند از جایگزینهایی مثل بنزین استفاده میکنند. من گزارشهایی را
خواندم که نشان میدهد از بنزین به عنوان حلال در صنعت استفاده میکنند، آن
وقت عدهای میگویند که بنزین قاچاق شده است، الان قاچاق بنزین تقریبا
مدیریت شده است چون در اکثر استانهای مرزی بنزین تنها با کارت عرضه میشود
آن میزان هم که قاچاق میشود به این صورت اتفاق میافتد که طرف برای
افزایش درآمد به جای استفاده از سهمیه بنزین در ماشینش آن را در بازار آزاد
میفروشد که این هم برمیگردد به ضریب بیکاری، تورم، ناکارآمدی اقتصاد و
خیلی پارامترهای دیگر. بنابراین نمیتوان این موارد را جدا از هم دیدید
بلکه باید در یک پکیج اقتصادی به آنها نگاه کرد چون نسبت به یکدیگر
همپوشانی دارند. بااین همه من فکر میکنم که کاهش مصرف بنزین در راستای
افزایش قیمت آن اگر هم اتفاق افتاده باشد ، کوتاه مدت خواهد بود.