نقاشیهای زندهیاد عباس کیارستمی قرار است برای اولین بار در گالری گلستان به نمایش گذاشته شود؛ نقاشیهایی که به گفته لیلی گلستان زمانی برای گذران زندگی این هنرمند به فروش گذاشته شده بودند، اما حالا از روی دیوارهای خانههای مختلف جمعآوری شدهاند تا برای مدت دو هفته بعد دیگری از عباس کیارستمیِ فیلمساز و عکاس به نمایش گذاشته شود.
نقاشیهای زندهیاد عباس
کیارستمی قرار است برای اولین بار در گالری گلستان به نمایش گذاشته شود؛
نقاشیهایی که به گفته لیلی گلستان زمانی برای گذران زندگی این هنرمند به
فروش گذاشته شده بودند، اما حالا از روی دیوارهای خانههای مختلف جمعآوری
شدهاند تا برای مدت دو هفته بعد دیگری از عباس کیارستمیِ فیلمساز و عکاس
به نمایش گذاشته شود.
به گزارش ایسنا، نشست رسانهای نمایشگاه
نقاشیهای زندهیاد عباس کیارستمی در گالری گلستان، صبح روز یکشنبه (۱۲
آبان ماه) با حضور لیلی گلستان (مدیر گالری) و محمود بهمنپور (مدیر نشر
نظر) برگزار شد.
در این نشست اطاعاتی درباره نخستین نمایشگاه
نقاشیهای زندهیاد عباس کیارستمی و کتاب «مداد عباس» که به همراه این
نمایشگاه منتشر شده است، ارائه شد.
در ابتدا لیلی گلستان،
مجموعهدار و مدیر گالری «گلستان» از اهمیت نقاشیهای کیارستمی سخن گفت و
یادآور شد: آقای کیارستمی از دوستان قدیمی و خوب من بودند و همیشه به من
افتخار میدادند و نمایشگاه عکسهایشان را در گالری گلستان به نمایش
میگذاشتند. در آن سالها همیشه به ایشان میگفتم حیف است که نمایشگاه
نقاشی نمیگذاری و او همیشه جواب میداد که باید وقت بگذارم و کارهای جدید
را هم اضافه کنم که متاسفانه این اتفاق نیفتاد.
او ادامه داد: بعد از
فوت ایشان باز هم به این فکر بودم که برای آقای کیارستمی نمایشگاه نقاشی
برگزار کنم و در همین راستا با پسرهایشان نیز صحبت کردم تا کارهای او را
جمعآوری کنیم. حدود ۱۲ اثر در خانه خودشان بود و سایر کارها را هم با
پرسوجو پیدا کردیم. در حال حاضر ۳۳ اثر در نمایشگاه ارائه خواهد شد که
البته ممکن است با پیدا شدن کارهای جدید همچنان بر این تعداد افزوده شود.
در کتاب «مداد عباس» نیز ۳۲ تثر موجود است و یکی از آثار نمایشگاه در آن
موجود نیست؛ چراکه همین روز گذشته فردی تماس گرفت و گفت اثری از کیارستمی
دارد.
گلستان همچنین دربارهی آثار نقاشی زندهیاد کیارستمی، اظهار
کرد: همه کارها مدادرنگی است به غیر از یک اثر که با آبرنگ کار شده است. سه
اثر را نیز در خارج از کشور پیدا کردیم که نتوانستند بفرستند و عکس با
کیفیت از آثار را ارسال کردند و ما هم چاپ کردیم و در کنار سایر آثار
گذاشتیم. همچنین تمامی آثار امانی هستند و برای فروش نیستند.
او
جایگاه آثار نقاشی کیارستمی را در میان آثار خوب حوزه مدادرنگی و آبرنگ
مطلوب برشمرد و خاطرنشان کرد: آثار نقاشی او از جایگاه خوبی برخوردار است و
حتی در مقایسه با آثار هنرمندان خوب حوزه آبرنگ هیچ چیز کمی ندارد. اگر
اسم کیارستمی روی این نقاشیها نبود باز هم به نظرم نقاشیهای بسیار خوبی
هستند که میتوان برای آنها نمایشگاه برگزار کرد.
مدیر گالری گاستان
همچنین با تاکید بر اینکه آثار نقاشی زندهیاد کیارستمی برای اولین بار به
نمایش گذاشته میشوند، اظهار کرد: فکر میکنم این نمایشگاه نیز همانند
نمایشگاه افتتاحیه گالری گلستان با ارائه آثاری از سهراب سپهری به
اندازهای شلوغ شود که خیابانهای آن محدوده بسته شود. در ادامه محمود
بهمنپور، مدیر نشر نظر نیز در سخنانی درباره برگزاری نمایشگاه نقاشیهای
عباس کیارستمی، اظهار کرد: این مجموعه نشاندهنده تداوم همان کسی است که در
تمام آثارش از فیلم گرفته تا شعر و عکس به عشق طبیعت دامن میزند. روش کار
آقای کیارستمی اینچنین بود که عکاسی میکرد و مدتی بعد آن عکسها را به
نقاشی تبدیل میکرده است. او در مصاحبهای که پیشتر انجام داده بود و قرار
است بهزودی منتشر شود، از عشق خود به طبیعت و نقاشی کردن بسیار سخن گفته
است. او در بخشی از خاطراتش اشاره میکند که گاهی آنچنان در گندمزارها
مبهوت میشده است که در همان جا خوابش میبرد. این عشق به طبیعت که به نوعی
سلوک دائمی آقای کیارستمی بود، در نقاشیهایش نیز دیده میشود.
او
همچنین یادآور شد که اسم کتاب یعنی «مداد عباس» توسط بهمن کیارستمی، فرزند
زندهیاد عباس کیارستمی پیشنهاد شد و یادآور کتابی از اوست که با موضوع
مداد قرمز که در دهه ۶۰ و در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان منتشر شده
بود.
مدیر نشر نظر با اشاره به فرآیند پیدا کردن آثار نقاشی عباس
کیارستمی، گفت: در مراحل جمعآوری کتاب داستانهای جالبی پیش آمد. به عنوان
مثال متوجه شدیم که خانمی چون از قاب یک نقاشی خوشش آمده بود، اثری را
خرید و بعد متوجه شد که آن اثر برای عباس کیارستمی بوده است. خانم دیگری
نیز یک نقاشی به ما دادند و دو نقاشی پس گرفتند؛ ما وقتی نقاشی را گرفتیم و
باز کردیم متوجه شدیم که یک پرترهای از خود آقای کیارستمی (که توسط فرد
دیگری کشیده شده بود) نیز پشت نقاشی وجود داشت. بهمنپور خاطرنشان کرد:
آقای کیارستمی به نقاشی عشق داشتند و هیچگاه ادعایی هم در این زمینه
نداشتند. تمرکز اصلی او روی نقاشی در سالهای نخست بعد از انقلاب بود که
اجازه فعالیت چندانی نداشتند و به همین خاطر هم روی نقاشی متمرکز شدند.
زندهیاد کیارستمی گاهی به این موضوع اشاره کرده بودند که هدف از کشیدن این
نقاشیها امرار معاش بوده است. او حتی روی بشقاب هم نقاشی میکرد و آنها
را میفروخت. در واقع بازگشت به نقاشی به دلیل شرایط سخت زندگی در آن دوران
بوده است. اگرچه آن زمان آثار قیمت چندانی نداشتند، ولی فروش آنها به
گذران زندگی این هنرمند کمک میکرده است.
گلستان نیز در ادامه این
صحبتها، بیان کرد: او اوایل انقلاب به خاطر امرار معاش نقاشی میکرد و حتی
زمانی هم با چوب کار و صندوق درست میکرد که خیلی هم کارهای خوب و حرفهای
بودند. با این وجود آقای کیارستمی او هر کاری که انجام میداد به آن
علاقهمند بود.
بهمنپور نیز در بخش دیگری از سخنان خود از مشکلات و
دغدغههای انتشار کتابهای هنری سخن گفت و یادآور شد که در ۲۰ سال اخیر هنر
از تفنن اجتماعی به یک موضوع محوری تبدیل شده است و به شکل حرفهایتری به
این مقوله نگاه میشود و در محصولات این بخش نیز در این سالها راحتتر
مخاطبان خودشان را پیدا میکنند.
نمایشگاه نقاشیهای زندهیاد عباس کیارستمی از ۱۷ تا ۲۹ آبان ماه در گالری گلستان برگزار است.