کد خبر: ۱۵۹۵
تاریخ انتشار: ۱۳ مهر ۱۳۹۸ - ۰۹:۵۱
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
وزیر خارجه فرانسه با اشاره به ضرب‌الاجل ایران برای آغاز چهارمین گام کاهش تعهدات برجامی خود گفت: ایران و آمریکا یک ماه دیگر برای آمدن به میز مذاکره فرصت دارند. پرسش اینجاست که منظور فرانسه ازاین مهلت یک ماهه چیست و مگر قرار است بعد ازاین چه واکنشی را از سوی پاریس شاهد باشیم ؟

وزیر خارجه فرانسه با اشاره به ضرب‌الاجل ایران برای آغاز چهارمین گام کاهش تعهدات برجامی خود گفت: ایران و آمریکا یک ماه دیگر برای آمدن به میز مذاکره فرصت دارند. پرسش اینجاست که منظور فرانسه ازاین مهلت یک ماهه چیست و مگر قرار است بعد ازاین چه واکنشی را از سوی پاریس شاهد باشیم ؟
روندی که بعد از خروج ترامپ از برجام
پیش آمد مشکلات را روزبه روز پیچیده تر کرد، اعمال تحریم‌ها علیه ایران، باعث شد تا اروپا مسئولیت اقداماتی را برای حفظ برجام برعهده بگیرد اما بعد از ماه ها ، تلاش اروپا صرفا منتهی به طرح اینستکس شد، طرحی که نه تنها ایران را راضی نگه نداشت بلکه هرگز هم عملیاتی نشد. درحالیکه اروپایی ها طبق برجام متعهد به این بوده اند که نفت ما را بخرند، تحریم ها را بردارند، نه تنها خودشان بلکه مابقی کشورها را هم ترغیب به این کنند تا با ما مراوده داشته باشند . اما اروپا هم عملا در میدان آمریکا بازی کرد. نتیجه آنکه طبق بند 26 و 36 برجام، ایران بخشی از تعهداتی را که در برجام پذیرفته بود تعلیق کرد و هردوماه گام هایی را در راستای کاهش تعهداتش نسبت به توافق هسته ای برداشت. در گام اول ، میزان غنی‌سازی از 300 کیلورا افزایش داد، آب اراک را هم دیگر نفروخت، در گام دوم، درصد غنی سازی رااز 3.6 به 4.5 و بالاتر افزایش داد و در گام سوم، کارهای تحقیقاتی مربوط به امور هسته ای را ازسرگرفت، این وضعیت، اروپا را عصبانی کرد .
دراین مدت وزرای خارجه کشورهای اروپایی به ایران آمدند تا ایران را ازاین گام ها منصرف کنند . اما ایران به آن ها پاسخ داد که آمریکا از موضع تکبر از برجام خارج شده است اما چرا اروپا به تعهدات برجامی اش عمل نمی کند؟
اروپا وقتی دید که از زبان تهدید با ایران نمی شود سخن گفت، مکرون رئیس جمهور فرانسه را به عنوان میانجیگرمعرفی کرد، مکرون تلاش های زیادی دراین راستا انجام داد، حتی در سازمان ملل هم تلاش شد تا دیداری بین ترامپ و روحانی اتفاق بیافتد که این اتفاق نیافتاد .
اکنون فرانسوی ها با اعلام مهلت یک ماهه به ایران و آمریکا بدین موضوع اشاره دارند که اگر ایران تا یک ماه دیگر گام چهارم کاهش تعهدات برجامی را بردارد، ماهم از برجام خارج می شویم. چرا که اکنون یک ماه از گام سوم ایران می گذرد و یک ماه دیگر فاز چهارم کاهش تعهدات برجامی است. فرانسه امروز می گوید که اگر ایران وارد فاز چهارم شد اروپاهم ازبرجام خارج می شود .
اما نهایت خروج اروپا از برجام چیست؟ این است که اروپا هم ضد ایران تحریم وضع کند، مگر الان عملا چنین تحریمی وجود ندارد؟ بیشتر ازاین که علیه ایران نمی توان کار کرد. اما در هر صورت همه می دانند که اروپا و آمریکا نمی توانند وارد حریم قطعنامه ها و تحریم های شورای امنیتی شوند، بنابراین حداکثر این است که تا یک ماه دیگر تحریم های اروپایی علیه ایران وضع شود، به این معنا که بعد از تحریم های آمریکا اروپا هم دست به کار خواهدشد .
اما خطاب به اروپایی ها باید گفت مگر کدام گشایشی را دراین مدت برای ایران ایجاد کردید که اکنون می خواهید یک ماه دیگر حرکت به سمت تحریمهای اتحادیه اروپا علیه ما بردارید. ایران، خود باید از اروپا سوال کند که شما چرا به تعهداتتان عمل نکردید و در برابر آمریکا از موضع ضعف وارد شدید؟ در حالیکه ایران یکسال بعد از خروج آمریکا از برجام هم به تعهداتش عمل کرد و 19 بار آژانس بین المللی اتمی اعلام داشت که کشورمان وفادار به برجام بود.
مسلم است که اروپا در موضع ضعف قراردارد. از سویی آمریکا ملی گرایی در آلمان را تحریک کرده است و این گروه امروز رای بیشتری در آلمان دارند، فرانسوی ها هم که درگیر موضوع جلیقه زردها هستند .انگلیس هم در گیرودار برگزیت است. از همین رو هر سه کشور اکنون ازآمریکا می خواهند تا بیش از این به اروپا فشار نیاورد و به همین خاطر تمام توقعاتشان درباره برجام را روی ایران متمرکز کرده اند . اروپا در خط آمریکا قرار گرفته است و باید پاسخگوی حوادث یک ماه آینده باشد .
نام:
ایمیل:
* نظر: