کد خبر: ۱۱۸۳
تاریخ انتشار: ۱۱ شهريور ۱۳۹۸ - ۰۹:۴۰
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
خیلی از آن‌هایی که پای صندوق رای حاضر شدند و به برگزیت رای مثبت دادند حالا به خیابان‌ها آمده‌اند تا اقدام اخیر بوریس جانسون را محکوم کنند. برگزیت مانند بریتانیا، حال و روز خوشی ندارد!

آفتاب یزد ـ رضا بردستانی: خیلی از آن‌هایی که پای صندوق رای حاضر شدند و به برگزیت رای مثبت دادند حالا به خیابان‌ها آمده‌اند تا اقدام اخیر بوریس جانسون را محکوم کنند. برگزیت مانند بریتانیا، حال و روز خوشی ندارد! از همان ابتدا هم مشخص بود یک تصمیم با آراء شکننده نمی‌تواند سرنوشت چندین کشور ـ از جمله انگلستان ـ را به این آسانی مشخص کند؛ جیمز کامرون مجبور شد با ساختمان نخست وزیری خداحافظی کند اگرچه لبخند به لب این کار را انجام داد اما کمی بعدتر، خانم ترزا می‌با بغضی در گلو و چشمانی اشکبار همان راهی را طی کرد که جیمز کامرون طی کرده بود حالا نوبت رسیده است به بوریس جانسون نخست وزیری که او را از بسیاری از جهات شبیه دونالد ترامپ می‌دانند!

> اتحادیه اروپا از زبان بازی‌های ترامپ
ترسیده است!؟
دونالد ترامپ با زبان بازی گفته بود اروپا می‌داند جانسون مرد خوبی است و می‌تواند موفق شود از همین رو است که به او می‌گویند:« ترامپ انگلستان! » همه آن‌هایی که این صحبت‌های ترامپ را گوش می‌کردند به پس زمینه‌های ذهنی او واقف بودند که اگرچه انگلستان را دوست و هم‌پیمان خود می‌داند اما اتحادیه اروپا و هر نوع اتحادیه‌ای را مخل اقتدار آمریکا می‌داند و برای از هم پاشیدن آن از هیچ کاری فروگذار نخواهد بود.
بسیاری از تحلیلگران معتقدند که حتی خروج آمریکا از « پیمان آی ان اف » نیز برای ضربه زدن به اتحادیه اروپا بود! جمله ی مشهوری است که می‌گوید: « اگر طالب صلح هستی همیشه برای جنگ هسته‌ای آماده باش! » و این یک دکترین بسیار خطرناک است که اینک همه وجود ترامپ را مال خود کرده است.

> از جلیقه زردهای فرانسوی
تا جنبش « کودتا را متوقف کنید! »
ده‌ها هزار شهروند بریتانیا روز شنبه در اعتراض به طرح بوریس جانسون، نخست وزیر این کشور برای تعلیق فعالیت پارلمان راهی خیابان‌ها شدند. تظاهرکنندگان پلاکاردهایی با مضمون «از دموکراسی دفاع کنید» و «کودتا را متوقف کنید» را به همراه پرچم‌های آبی رنگ اتحادیه اروپا در دست داشتند. یورو نیوز گزارش داد که در این تظاهرات، تظاهرکنندگان در بسیاری از شهرهای بریتانیا از جمله منچستر، گلاسکو، بیرمنگام برایتون، بریستول و لیورپول به نشانه اعتراض راهی خیابان‌ها شدند. گردانندگان جنبش موسوم به « کودتا را متوقف کنید» اعلام کردند در مجموع ۳۲ تظاهرات در سراسر کشور برگزار شده است. در لندن تظاهرکنندگان به سوی خیابان داونینگ و دفتر نخست وزیری بریتانیا رفتند و در مخالفت با بوریس جانسون شعارهایی سر دادند سپس شماری از آنان با نشستن بر زمین در خیابان، تردد ماشین‌ها را در میدان ترافالگار متوقف کردند. در حالی که شماری دیگر به سوی قصر باکینگهام روانه شدند.
جرمی کوربین رهبر حزب کارگر بریتانیا در میدان جرج شهر گلاسکو در جمع تظاهرکنندگان اعلام کرد افتخار می‌کنم که با همه شما آمده‌ام تا به «جانسون» بگویم نه! این پارلمان ما است، امکان ندارد که ما را بدون توافق از اتحادیه خارج کنید ما جلوی تو را می‌گیریم و حق مردم را به آن‌ها می‌دهیم.
بوریس جانسون از ملکه بریتانیا خواسته بود که تا پس از بازگشت به کار نمایندگان فعالیت پارلمان را معلق کند؛ درخواستی که ملکه با آن موافقت کرد. طبق قانون فقط ملکه بریتانیا می‌تواند فعالیت پارلمان را با پیشنهاد نخست وزیر معلق کند اینکه دولت جدید پارلمان را معلق کند اتفاق تازه‌ای نیست اما آنچه چالش برانگیز شده زمان پیشنهادی بروز جانسون برای این کار است یعنی درست پیش از موعد انجام برگزیت!

> ریسک یا خودزنی حزبی ـ سیاسی!؟
دکتر اسماعیل بشری در گفت‌وگو با آفتاب یزد اقدام اخیر بوریس جانسون را اقدامی ریسکی و بسیار خطرناک توصیف کرد و افزود: از آنجایی که خروج بریتانیا از برگزیت قادر خواهد بود تا مشکلات عدیده‌ای را پیش روی انگلیسی‌ها
قرار دهد فلذا می‌توان حدس زد که این اقدام نیز مانند دیگر اقدامات انجام شده به شکست منتهی شود. بشری معتقد است، بوریس جانسون می‌دانسته این تصمیم هم راهی جز شکست و بدفرجامی در پی نخواهد داشت اما با این اقدام می‌خواهد رقیب همیشگی ـ حزب کارگر و جرمی کوربینِ همیشه آلترناتیو! ـ را از صحنه به در کند و در انتخابات آینده، با پشتوانه ی حزب محافظه‌کار، قوی‌تر به عرصه ی نخست وزیری بازگردد و آنگاه برگزیت را راحت‌تر به سرانجام برساند.
این کارشناس مسائل بین‌المللی معتقد است خروج انگلستان از اتحادیه اروپا پیچیدگی‌های خاص خود را دارد زیرا انگلستان همزمان باید در دو جبهه مبارزه کند؛ یکی جبهه داخلی یعنی حفظ اقتدار و اتحاد و جبهه خارجی یعنی متقاعد کردن اتحادیه اروپا در جبهه داخلی انگلستان به شدت در خطر تجزیه و از هم پاشیدگی است! اسکاتلند سال‌ها است که ساز جدایی می‌زند و حتی مقدمات جدایی از بریتانیا را فراهم کرده و ایرلند شمالی نیز مشکلات مرزی خودش را دارد. ایرلندی‌ها اگر چه تلاش کرده‌اند تا آرامش را حفظ کنند اما همزمان با خروج انگلستان از اتحادیه اروپا، مشکلات مرزی ایرلند شمالی با ایرلند جنوبی شدت خواهد گرفت و همین مسئله می‌تواند ایرلند شمالی را مجاب کند تا قید با بریتانیا بودن را بزند زیرا حداقل از منظر اقتصادی متضرر خواهد شد!

> تعلیق پارلمان خیلی طول نخواهد کشید!
اسماعیل بشری معتقد است تعلیق پارلمان خیلی طول نخواهد کشید یعنی نمی‌تواند طولانی مدت شود. این کارشناس مسائل بین‌المللی معتقد است تعلیق مجلس در انگلستان اگرچه مسبوق به سابقه است اما این بار به دلیل حساسیت و موضوعی به نام برگزیت، انتقادات شدیدتری را به وجود آورده است. انگلستان برای خروج از اتحادیه طبیعتاً با مشکلات بزرگ مالی روبه‌رو خواهد شد از یکسو هزینه‌های خروج از اتحادیه اروپا را باید بپردازد و از سوی دیگر با سه میلیون بریتانیایی که در سراسر اروپا مشغول به کار هستند روبه‌رو خواهد شد که برای آن‌ها نه پاسخی دارد و نه شغلی!
این کارشناس مسائل بین‌المللی می‌گوید: در پس‌زمینه‌های ذهنی سیاستمداران انگلیسی نوعی مدارا با اتحادیه اروپا دیده می‌شود به این صورت که آن‌ها پس از اصلاحاتی در درون انگلستان با اتحادیه اروپایی وارد مذاکره شوند و با دادن یکی دو امتیاز خیلی کوچک همچنان خودشان را در اتحادیه اروپا حفظ کنند و این را نیز اضافه می‌کند که الان حزب محافظه کار در وضعیتی نیست که بتواند به تنهایی همه تصمیمات حوزه سیاست خارجه انگلستان را اتخاذ کند و چنین به نظر می‌رسد با شکست برنامه‌های بوریس جانسون، بار دیگر اختیار امور به دست حزب محافظه‌کار و آقای جرمی کوربین بیفتد و از اینجا مشخص است که وقتی حزب کارگر چندان مایل به خروج از اتحادیه اروپا این نیست پس برگزیت می‌تواند تقریباً تمام شده تلقی شود!
مسئله دیگری که می‌تواند اتفاق بیفتد برگزاری رفراندومی جدید است که در آن اگرچه نمی‌توان گفت که اکثریت قاطع، رای به ماندن بریتانیا در اتحادیه اروپایی خواهند داد اما قطعاً نتیجه را به نفع کسانی خواهد بود که نمی‌خواهند بریتانیا از اتحادیه اروپایی خارج شود. این کارشناس مسائل بین‌الملل می‌گوید دعوای فعلی، دعوای نسل دیروز و امروز انگلستان است. نسل دیروز همچنان در رویای بریتانیای کبیر سیر می‌کنند و نسل جدید که راضی به باقی ماندن در اتحادیه اروپا هستند. اما این تقابل چندان نمی‌تواند برای بریتانیایی‌ها خوشایند و خوش آتیه باشد زیرا تا اینجای کار، همچنان اصرارها بر سر بیرون رفتن از اتحادیه است نه باقی ماندن!

> تفکر حاکم بر انگلستان دموکراسی است
دکتر اسماعیل بشری می‌گوید در هر صورت تفکر حاکم بر انگلستان دموکراسی است اگرچه این روزها حرکت‌های ضددموکراسی دیده می‌شود اما در نهایت دولتمردان انگلستان مجبور خواهند بود
به دموکراسی تن در دهند و این یعنی آقای بوریس جانسون چاره‌ای جز کوتاه آمدن
نخواهد داشت حتی اگر مقاومت‌هایی در این میان
دیده شود.
اسماعیل بشری در ادامه به این نکته اشاره می‌کند که موقعیت فعلی انگلستان به گونه‌ای است که اتحادیه اروپا نیز از تفکرات حاکم بر مجموعه سیاستمداران انگلیسی احساس ترس می‌کند زیرا انگلستان از دیگر کشورهای اروپایی به آمریکا نزدیک‌تر است و آمریکایی‌ها نیز دلِ خوشی از اتحادیه اروپا و هر نوع اتحادیه ی دیگری ندارد این موضوع کمک می‌کند تا اتحادیه اروپایی همچنان بر مواضع خود استوار باقی بماند و انگلیسی‌ها را مجبور کند تا به تصمیمی که گرفته‌اند تن در دهند زیرا تصمیمات دونالد ترامپ در راستای ضربه زدن به اتحادیه اروپا است و انگلستان نیز نزدیک‌ترین شریک و هم پیمان آمریکا است پس اگر بریتانیا خواسته باشد موضوع برگزیت را پایان‌یافته تلقی کند به نوعی باید به تفکرات حاکم بر اتحادیه اروپایی بپیوندد و این یعنی انگلستان نیز باید از حلقه هم پیمانان آمریکا خارج شود.

> اروپا به یک اینستکس بزرگ می‌اندیشد
این کارشناس مسائل بین‌الملل می‌گوید اروپا در نهایت به یک اینستکس بزرگ فکر می‌کند نه آن پیمانی که تلاش می‌کند برجام را حفظ کند بلکه اروپایی‌ها در تلاش هستند تا با یک نظام مالی جدید به این سمت حرکت کنند تا بتوانند حتی روسیه و چین را نیز به خودشان نزدیک کنند حتی در این تفکر و در دورنمای این تفکر کشورهایی مثل هند و حتی برزیل نیز دیده می‌شود زیرا قدرت‌های اقتصادی جدید دنیا کشورهایی مانند چین، هند و حتی برزیل محسوب می‌شوند.
بشری معتقد است اروپا تصمیم گرفته است تا نظام مالی خود را سر و سامان دهد و بیشتر از این زیر سایه دلار آمریکایی قرار نداشته باشد، این موضوعات به طرز عجیبی به هم پیچیده شده است یعنی از یک سو بحث برگزیت و اتحاد در اتحادیه اروپا است و از سوی دیگر، چشم‌انداز‌های آینده پیش‌روی اتحادیه اروپا از منظر اقتصادی است اتحادیه اروپا چاره‌ای ندارد تا نظام مالی جدیدی برای خود تعریف کند که اگر چنین نکند باز هم مجبور خواهد بود زیر سلطه مالی، پولی و اقتصادی آمریکا باقی بماند.
این کارشناس مسائل بین‌الملل در پایان به این نکته اشاره می‌کند که نمی‌توان چندان به آینده برگزیت دلخوش بود زیرا این تصمیم بریتانیا از آن دسته تصمیماتی است که حتی کسانی که به آن رای مثبت داده‌اند نیز حالا مردد شده‌اند که بر آن تصمیم باقی بمانند یا نه، از این رو می‌توان گفت که انگلستان در یک فعل و انفعال پیچیده در نهایت با اتحادیه اروپا توافق خواهد کرد اما این توافق به منزله خروج از اتحادیه اروپا نخواهد بود که توافقی جدید با راهکارهایی جدید و شروطی تازه که انگلستان را همچنان در اتحادیه اروپا حفظ خواهد کرد. دکتر اسماعیل بشری در پایان این مسئله را تایید می‌کند که شکست برگزیت از پیروزی برگزیت محتمل‌تر است!
نام:
ایمیل:
* نظر: