نسخه چاپی
وی با اشاره
به اینکه بیش از ۸۰ درصد دانشآموزان امکان دسترسی به شاد را دارند، افزود:
از حدود دو هفته قبل از همکاران خواستم برای لحظاتی که به تشخیص کمیته
آلودگی هوا و استانداریهای هر استان، کلاسها غیر حضوری میشود، آمادگی
داشته باشند و شاد آماده خدمت رسانی باشد. دیروز هم جلسهای دروزارت آموزش و
پرورش برگزار شد؛ تا این لحظه امیدم این بوده و هست که به هیچ عنوان
کلاسها تعطیل نشود.
آموزش و مدرسه تعطیل شدنی نیست
وزیر آموزش و پرورش با تاکید بر اینکه آموزش و مدرسه
تعطیل شدنی نیست، افزود: ظرفیت شاد آماده خدمت است، اگرچه در جاهایی شاید
به اندازهای که مورد انتظار باشد، آماده نیست اما بیش از ۸۰ درصد کشور
آماده استفاده از شاد است. در شهرهای بزرگی که تجربه آلودگی هوا دارند از
قبل این را تدارک دیدیم و آن جایی که دسترسی به شاد ندارند هم عمدتا
روستاها وشهرهای دور دست هستند که عمدتا درگیر آلودگی هوا نمیشوند.
صحرایی
یادآور شد: طی مکاتبهای از رئیس سازمان محیط زیست خواستم تا الگوی تجربه
شده آلودگی هوا را که میتوان برداشتی کلی از آن داشت را به ما بدهند تا
بدانیم در چه روزهای در سالهای گذشته آلودگی هوا باعث تعطیلی مدرسه شده
است؛ اینگونه برنامهریزی میکنیم و پیش پیش خودمان اعلام میکنیم اگر هوا
آلوده شد فضای مجازی آماده خدمت باشد. ایشان هم با ما مکاتبه کردند که به
طور کلی در چه دامنهای در پاییز و زمستان آلودگی هوا وجود داشته و تعطیلی
مدارس داشتیم. از آن زمان همکاران ما تدارک این موضوع را دیدند.
هنگام آلودگی هوا، کلاسها غیرحضوری میشوند نه تعطیل
وی افزود: همچنین بخشنامهای برای این هفته ابلاغ میشود تا به هیچ عنوان در زمانی که به دلیل آلودگی هوا مدارس غیر حضوری شد، کلاسها تعطیل نشوند.
اگرچه موضوع صنعت و تولید بسیار مهم است اما در بلند مدت تربیت دانش
آموزان و آموزش مهمتر است؛ از این رو تعطیل کردن یا غیر فعال کردن مدرسه
باید اولویت آخر و نه اول باشد. به هیچ عنوان در هیچ شرایطی رای به
غیر حضوری شدن مدارس نمیدهیم و خواهشم از کمیته آلودگی هوا این است که به
این سیاست راهبردی دولت را توجه کند.
وزیر آموزش
و پرورش افزود: جایی که امکان و انتخاب بین مدارس و صنایع است حتما اولویت
ما فعالیت مدارس است. صنایع مدتی خاموش شود تا آلودگی هوا برطرف شود و اگر
این امکان وجود ندارد ما آماده غیرحضوری شدن مدارس هستیم اما به شرطی که
از قبل به ما اعلام شود.
صحرایی همچنین خطاب به مدیران کل
آموزش و پرورش سراسر کشور تاکید کرد: مدیران کل آماده باشند که اگر کمیته
اضطرار تعطیلی حضوری مدارس را اعلام کرد، کلاسهای درس به صورت غیر حضوری
برپا باشد.
وزیر آموزش و پرورش در پاسخ به سوال ایسنا در خصوص
اخباری که به صورت غیر رسمی درباره تعطیلی مدارس تهران به دلیل آلودگی هوا
در فضای مجازی دست به دست میشود، تصریح کرد: در مورد تهران تا این لحظه
هیچ خبری نیست.
توزیع شیر رایگان در مدارس سیستان و بلوچستان و کرمان
به گزارش ایسنا، وی در بخش دیگر سخنان خود درباره آخرین جزئیات «توزیع
شیر در مدارس» تصریح کرد: توزیع شیر شروع شده است. ۸ میلیون پاکت شیر ۲۰۰
سیسی با ویژگیهای خاصی برای توزیع در مدارس میخواستیم. این نوع شیر در
لحظه درخواست ما موجود نبود. شرکت صنایع شیر ایران تولید این نوع شیر را
شروع کرده است. کار توزیع در بسیاری از استانها از جمله سیستان و بلوچستان
و کرمان شروع شده و در حال فراگیر شدن است.
وزیر آموزش و پرورش با
بیان اینکه پول مورد نیاز برای توزیع شیر در مدارس را سازمان برنامه و
بودجه تامین کرده است، افزود: مهم تولید آن مقدار شیر در هفته بود که شروع
شود. ما باید در هفته ۱۶ میلیون شیر ۲۰۰ سی سی به مدارس برسانیم. این میزان
شیر هفتهای دو بار در بین هشت میلیون دانش آموز ابتدایی توزیع میشود.
کلاس بدون معلم تمام شد
صحرایی در پاسخ به سوال دیگری در خصوص کلاسهای بدون معلم، گفت:
الحمدلله کلاس بدون معلم تمام شد. البته به آن معنا کلاس بدون معلم نداشتیم
چراکه همه کارکنان آموزش و پرورش، معلم هستند و اگر کلاس خالی از معلم
باشد، خود وزیر و مدیران کل موظف هستند سر کلاس بروند. تعدادی از معلمان ما
منتظر اعلام نتیجه آزمون استخدامی بودند. چون نتیجه با تاخیر اعلام شد،
این اتفاق رخ داد.
وی با اشاره به اینکه پس از اعلام نتایج مرحله
تکمیل ظرفیت آزمون استخدامی آموزگاری و آزمون دبیری دیگر کلاس بدون معلم در
کشور وجود نداشته است، تاکید کرد: ۹۳۶ هزار کادر آموزشی وزارت آموزش و
پرورش، ۶۰۰ هزار کلاس را اداره میکنند. ممکن است یک معلمی امروز به هر
دلیلی نتواند سر کلاس برود، در این شرایط کسی پیدا شود و بگوید کلاس بدون
معلم است؟، نه خیر ما در طول سال دائما معلم جایگزین میکنیم.
واکنش صحرائی به بازتاب سخنانش در خصوص ایجاد تغییر در کتب درسی مبتنی بر جنسیت دانشآموزان
صحرایی در پاسخ به حواشی بازتاب سخنانش در برخی رسانههای فارسی زبان
خارجی درباره ایجاد تغییر در کتب درسی مبتنی بر جنسیت دانش آموزان و بر
اساس سند تحول بنیادین، توضیح داد: در سند تحول بنیادین از آموزش و پرورش
خواسته شده است هم مدارس وهم کتب درسی متناسب با جنسیت و نیاز دختران و
پسران ایجاد و تدوین شود. این امری تعلیمی و تربیتی و علمی است. امری
تربیتی است و ربطی به نگرش و مسائل از این دست ندارد. بالاخره نیازهای
اجتماعی دختر و پسر با هم فرق دارد. نیاز مدارس ما زمانی که دخترانه یا
پسرانه باشد با هم فرق دارد. حتی در مواردی بحثهای مربوط به دختران و
پسران در کتابهای دینی و تربیتی ما فرق دارد.
وی افزود: برخی عادت
دارند غلط شماری میکنند و این یک عادت است و یا سعی آنها این است برخی از
مسائلی که آرزوهای خودشان است را به نظام تعلیم و تربیت تسری دهند. نظام
تعلیم و تربیت ما بر مبنای اصول و مبانی تعلیم و تربیت اسلامی اداره میشود
و به طور طبیعی به این مسائل نیز در آن چارچوب و تعلیم و تربیت اسلامی
نگاه میکند.
هر زمانی بودجه تجهیزات به آموزش و پرورش پرداخت شود، به سرعت آن را تبدیل به تجهیرات میکنیم
صحرایی در پاسخ به سوال دیگری درباره کمبود تجهیزات در برخی مدارس تهران
و سایر مناطق محروم، توضیح داد: بودجه تجهیزات مدارس از دو درصد عوارض گاز
تامین میشود. هروقت این بودجه به آموزش و پرورش داده شود، با سرعت توصیف
ناشدنی ما آن پول را به تجهیزات تبدیل کرده و اختصاص میدهیم.
وی
ادامه داد: در حال حاضر هم جلو جلو، از صنایعی که برایمان تولید میکنند و
از طریق سازمان نوسازی، خودمان این امر را تهیه کرده و خودمان را بدهکار
کردیم. به ما گفته شده به زودی پول را خواهند داد. این پول را وزارت نفت
تخصیص داده اما سازمان برنامه و بودجه باید آن را زودتر به ما بدهد. بخشی
از این پول برای تجهیزات هنرستانها و بخشی برای سرمایش و گرمایش مدارس
است. بخش سرمایش و گرمایش با اولویت اول پرداخت شده است.
وزیر
آموز ش و پرورش در عین حال درباره لزوم همکاری والدین برای تامین برخی
تجهیزات مدارس، ادامه داد: دولت هرچه داشته باشد برای مردم است. مردم هم
کمک کنند، خیرین هم کمک کنند. از سوی دیگر اصلا تهران نماینده ایران نیست.
وضع ما در بسیاری از شهرهای کشور از تهران بهتر است. در شهرهای مرزی در
موارد متعددی هم سرانه ها و هم فضاهای آموزشی از تهران بهتر است. تهران،
ایران نیست و کل ایران را باید دید. سیاست ما نیز توسعه از منطقه محروم به
مرکز است.
برخی تیزهوشان جاهایی هستند که امکان دایر کردن یک مدرسه در آنجا وجود ندارد
صحرایی در پاسخ به سوال دیگری درباره لزوم
استعدادیابی در مدارس، یادآور شد: ما برای کشف استعدادهای علمی، طرح شهاب
را داریم . یک دسته از تیزهوشان ما در داخل ۷۰۰ مدرسه سمپاد هستند اما برخی
از تیزهوشان در جاهایی هستند که امکان دایر کردن یک مدرسه در آنجا وجود
ندارد. با این حال این دانش آموزان نیز به صورت دانش آموز فراگیر زیر نظر
سمپاد هستند. در آنجا طرح شهاب اجرا میشود. این طرح کار مشترک ما، معاونت
علمی ریاست جمهوری و بیناد ملی نخبگان است. این طرح در گذشته وصع بهتری
داشت اما اکنون باید احیا شود. اخیرا با معاون علمی رئیس جمهوری صحبت
داشتم. صورت جدیدی از طرح شهاب در حال آماده سازی و اجراست.
وی
عنوان کرد: بخش دیگر کشف استعدادها به استعدادهای ورزشی باز میگردد. تمام
کشورهای دنیا تیمهای ملی خود را از مدرسه شناسایی میکنند. وزیر ورزش این
را به خوبی میداند چون زمانی معاون وزش آموزش و پرورش بوده است. از روز
نخستی که وزیر ورزش به مجلس رفت و برنامه خود را به مجلس داد، اعلام کرد
با همکاری آموزش و پرورش این کار را میکند و واقعا هم کار شروع و بستر کار
فراهم شده است. طرحهای جدی ورزشی با هم داریم که از جمله مهمترین این
این طرح ها، طرح ۱۰۰ در ۱۰۰ است. این طرح به دنبال اجرای ۱۰۰ رویداد در ۱۰۰
روز مدرسهای یعنی از اول آبان تا انتهای اسفند در مدارس کشور است که هدف
اصلی آن شناسایی استعدادهای ورزشی در مدارس است.