نسخه چاپی
به گزارش اقتصاد آنلاین، طبق اعلام، تغییرات و بهبودهای انجام شده روی این موتور شامل طراحی سرسیلندر جدید با هدف بهبود محفظه احتراق، خنک کاری، پورتهای هوا و دود، قابلیت استفاده از تکنولوژی زمانبندی متغیر سوپاپ CVVT و میل سوپاپ جدید متناسب با آن و نیز افزایش نسبت تراکم موتور تا ۱۰.۵ با استفاده از طراحی پیستونهای جدید است.
علاوه بر این، استفاده از رینگهای پیستون و یاتاقانهای طرح جدید نیز در راستای کمک به کاهش اصطکاک موتور و کاهش مصرف سوخت انجام گرفته است.
همچنین با هدف کمک هرچه بیشتر به کاهش مصرف سوخت و بهبود آلایندگی از طرح منیفولد هوای کاملا جدید با قابلیت نصب دریچه گاز برقی و بهبود زاویه پاشش انژکتورها و نیز از طرح منیفولد دود استیل (به جای طرح چدنی M۱۵ فعلی) در این موتور بهره گیری شده است.
طبق اعلام سایپا، موتور M۱۵i در حال حاضر با انجام موفقیت آمیز تمامی آزمونهای عملکرد، مصرف سوخت و دوام، مراحل نصب و انطباق بر روی محصولات جدید کوییک GX، ساینا GX، اطلس و سهند گروه سایپا و انجام تمامی آزمونهای سطح خودرو، آماده تجاری سازی و ارایه به مشتری است.
موتور M۱۵i با تولید گشتاور ۱۳۷ نیوتن متر و توان ۹۰ اسب بخار دارای برتری حدود ۷ درصدی عملکرد و حدود نیم لیتر کاهش مصرف سوخت نسبت به خودروی مشابه مجهز به موتور M۱۵ فعلی، دارای جایگاه مناسبی در سبد قوای محرکه محصولات سایپا است.
گفته میشود محصولات گروه سایپا با موتور ارتقاء یافته به زودی در طرحهای فروش گروه خودروسازی سایپا جهت عرضه به مشتریان قرار خواهد گرفت.