کد خبر: ۱۱۰
تاریخ انتشار: ۲۶ آذر ۱۳۹۶ - ۱۹:۱۵
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
افزایش ضریب نفوذ بیمه در کشور چطور ممکن می‌شود؟
بیمه به لحاظ ایجاد سازوکار جهت کاهش ریسک هر فعالیت، از گذشته مورد توجه فعالان اقتصادی بوده است. پیشرفت بیمه در هر کشوری با میزان توسعه یافتگی آن ارتباط مستقیم دارد. ترمیم وضعیت اقتصادی، افزایش مبادلات، ترقی سطح زندگی و توسعه سرمایه‌گذاری موجب پیشرفت بیمه در آن کشور می‌شود و متعاقباً پیشرفت و اشاعه بیمه نیز به بهبود وضعیت معیشت افراد، حفظ ثروت ملی و تشکیل پس‌اندازهای بزرگ کمک می‌کند. صنعت بیمه در دنیا از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است و باعث ایجاد رفاه در جامعه می‌شود. در جوامع توسعه‌یافته این صنعت با تنوع و نوآوری در ارائه خدمات توانسته جای خود را در فرهنگ عمومی باز کند.

صنعت بیمه به‌عنوان یکی از شاخص‌های توسعه یافتگی از عمده‌ترین نهادهای اقتصادی در جامعه است و فعالیت سایر نهادها را پشتیبانی می‌کند. به عبارتی این صنعت با دریافت حق بیمه در توسعه اقتصادی کشور نقش به سزایی دارد و از طرف دیگر با ایجاد امنیت و اطمینان برای فعالیت‌های خدماتی، تولیدی و... در جامعه روند سازندگی، پیشرفت و ترقی را تسهیل می‌کند.

به اعتقاد کارشناسان پس از برجام تحولات مهمی در صنعت بیمه ایران رخ دارد و از آنجایی که اصلی‌ترین نقش بیمه کاهش ریسک است، به‌طور مستقیم بر روی رتبه فضای کسب و کار ایران و رتبه ریسک اقتصادی در کشور تأثیر گذارده و احتمال جذب سرمایه‌گذاری اعم از داخلی و خارجی را به نسبت قابل توجهی متأثر از خود کرده است. چراکه کاهش رتبه ریسک اقتصادی یک کشور بیانگر ثبات اقتصادی و امنیت فضای اقتصادی کشور برای انجام فعالیت اقتصادی است. تحریم‌ها اگرچه محدودیت‌های را در همه بخش‌های اقتصادی به کشور تحمیل کرد، اما در عرصه اقتصادی کشور با رویکرد تبدیل تهدید به فرصت خوشبختانه سیاست‌ها و برنامه‌ریزی اقتصادی مقاومتی با رهنمودهای مقام معظم رهبری در دستور کار قرار گرفت و سبب شد در انعقاد قراردادهای بین‌المللی تدابیری اتخاذ شود که ضمانت اجرایی بالاتری نسبت به پیش داشته باشد و در این راستا، شرکت‌های بیمه استانداردهای نظارتی که متضمن منافع هر دو طرف باشد را در توسعه روابط مدنظر قرار دادند.

در مفاهیم اقتصادی صنعت بیمه در کنار بانکداری به‌عنوان بزرگ‌ترین نهاد تأمین سرمایه کشور به حساب می‌آید و در اکثر کشورهای توسعه یافته افزایش ضریب نفوذ بیمه به‌عنوان ابزاری برای افزایش تأمین سرمایه کشور به کار بسته می‌شود. از این رو، بیمه زندگی به‌عنوان یکی از انواع بیمه‌ها بزرگ‌ترین بخش صنعت بیمه در دنیاست که از یک سو هدایت سرمایه‌های کوچک خانوار به سوی ایجاد ظرفیت‌های اقتصادی را عهده‌دار است و از سوی دیگر دغدغه‌های آتی نهاد خانواده به‌عنوان عرضه کننده نیروی کار تعدیل و رفع نموده و لذا نقش انکارناپذیری در توسعه اقتصادی و اجتماعی کشور دارا است. اما در ایران به دلیل عدم توسعه فرهنگ بیمه و گستره وسیع دولت در اقتصاد محدودیت‌های را در صنعت بیمه زمینه‌ساز شده است که ضریب نفوذ بیمه در مقایسه با میزان جهانی را بسیار حداقلی نگاه داشته است.

با این حال کارشناسان معتقدند که تحول در صنعت بیمه نیازمند رفع منابع مالی و محدودیت‌های فنی در کنار فرهنگ‌سازی است. بسیاری از آسیب‌های که متأسفانه در حوادث غیرمترقبه هموطنان ما از آن متأثر شدند، به دلیل عدم لحاظ نمودن موضوع بیمه در سبد اقتصادی خانوار بوده است که چنانچه فرهنگ‌سازی لازم در این خصوص صورت پذیرد تا حدود زیادی میزان تاب‌آوری جامعه در برابر این حوادث غیرمترقبه را بالا می‌برد.

از طرف دیگر اقتصاد مقاومتی یک رویکرد همه جانبه نگر و تأملی در موضوع اقتصاد بود که توسط مقام معظم رهبری برای برون رفت از معضلات اقتصادی کشور اتخاذ شد و تحولات برخواسته از این نگاه نوین به اقتصاد کشور سایر بخش‌های جامعه از جمله سیاست، فرهنگ و اجتماع را در سطح داخلی و بین‌المللی از خود متأثر کرد و زمینه‌ساز آن شد که تهدیدها به فرصت بدل شود که خوشبختانه بیمه مرکزی ایران نیز علاوه بر بازتعریف در استانداردهای نظارتی خویش، برای اولین بار در بخش بیمه اتکایی به یک شرکت بین‌المللی اجازه فعالیت در ایران را پس از برجام داد که این نشانه اهتمام جدی بیمه مرکزی برای افزایش ارتباطات بین‌المللی در صنعت بیمه ایران است.

با این حال می‌توان گفت که چنانچه فرهنگ‌سازی لازم در موضوع بیمه و به خصوص بیمه عمر صورت پذیرد و ضریب نفوذ بیمه در کشور افزایش یابد، صنعت بیمه به‌عنوان یکی از مهم‌ترین منابع تأمین سرمایه مالی می‌تواند به درستی عمل کند و نقش خویش را در شکوفایی اقتصادی ظاهر کند. بنابراین تغییر نگاه در میان عامه مردم از اخذ سود بانکی به طرف بیمه عمر و زندگی پیش از هر چیز نیازمند ایجاد زیرساخت‌های اجتماعی و فرهنگی است. در این میان برخی معتقدند که موضوع صنعت بیمه در کشور متأثر از اقتصاد کشور است. برقراری ثبات اقتصادی در کشور تا حدود بسیاری می‌تواند تلاطم موجود در صنعت بیمه را آرام کند. تحریم‌ها و شرایط اقتصادی تحمیلی بر کشور در سال‌های اخیر سبب شد که ریسک بیمه‌ای و ریسک اقتصادی در کشور بالا باشد و همه بخش‌های ذی مدخل را از خود متأثر کند که با انعقاد تفاهم‌نامه برجام امنیت آرامش در عرصه اقتصاد داخلی و بین‌المللی کشور فراهم شده است که برای ترمیم معضلات و رفع آنها نیازمند زمان و اهتمام همه دستگاه‌های ذی مدخل هستیم.

برچسب ها: صنعت بیمه
نام:
ایمیل:
* نظر: