کد خبر: ۱۰۷۹۴
تاریخ انتشار: ۱۱ تير ۱۴۰۲ - ۱۳:۱۶
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
امریکا در حال کش‌دادن ماجرای «مجوز امنیتی» رابرت مالی نماینده ویژه خود در امور ایران است. مایکل مک‌کال، رئیس کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان امریکا به وزیر خارجه نامه نوشته و از او خواسته جزئیات بیشتری درباره مجوز امنیتی رابرت مالی و احتمال سوء‌استفاده او از اسناد طبقه‌بندی‌شده ارائه کند.



امریکا در حال کش‌دادن ماجرای «مجوز امنیتی» رابرت مالی نماینده ویژه خود در امور ایران است. مایکل مک‌کال، رئیس کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان امریکا به وزیر خارجه نامه نوشته و از او خواسته جزئیات بیشتری درباره مجوز امنیتی رابرت مالی و احتمال سوء‌استفاده او از اسناد طبقه‌بندی‌شده ارائه کند. در این نامه به گزارش رسانه‌ها اشاره می‌شود که می‌گویند رابرت مالی، پس از تعلیق مجوز امنیتی‌اش در اوایل سال جاری، در بحبوحه تحقیقات در مورد سوءاستفاده احتمالی از اسناد طبقه‌بندی شده، به مرخصی بدون حقوق فرستاده شده است. به گزارش «جوان»، چیزی شبیه به ماجرای مک‌فارلین در سال ۱۹۸۷، هرچند با درجاتی خفیف‌تر، احتمالاً درباره رابرت مالی، نماینده ویژه امریکا در امور ایران مطرح است. در جریان مک‌فارلین، مقامات دولت ریگان به‌طور مخفیانه با ایران مذاکره و با فروش تسلیحات به ایران در اوج تحریم تسلیحاتی، قوانین امریکا را نقض کردند. آن‌ها می‌خواستند با این کار، آزادی گروگان‌های امریکایی در لبنان را تضمین کرده و شورشیان کنترا‌های نیکاراگوئه را تأمین بودجه کنند. حالا با گذشت ۳۶ سال ماجرایی مشابه درباره رابرت‌مالی مطرح است. حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه روز چهارم خرداد برای چندمین بار به تبادل پیام‌های پشت‌پرده بین ایران و امریکا اشاره کرده و گفته بود که پرونده مذاکرات هسته‌ای را «برای حفظ آرامش مردم دائماً اطلاع‌رسانی نمی‌کنیم.»‌چند روز قبل از صحبت‌های امیرعبداللهیان، غیبت رابرت مالی، نماینده ویژه امریکا در امور ایران در نشست استماع سنا، به قدری حساسیت‌برانگیز شد که معاون سخنگوی وزارت خارجه امریکا با این پرسش یک خبرنگار روبه‌رو شد که «نماینده مالی کجاست؟» و اینکه «آیا چیزی در پشت صحنه یا آشکارا در مورد برجام در جریان است؟ آیا او در حال انجام مذاکره با امضاکنندگان توافق یا چیز دیگری است؟»، پرسشی که البته متیو میلر پاسخ درست‌ودرمانی به آن نداد. حالا به فاصله چند روز بعد از مطرح شدن این مسئله که رابرت مالی به دلیل استعلام مجوز‌های امنیتی‌اش، تعلیق شده، کنگره امریکا خواستار شفافیت بیشتر وزارت خارجه امریکا درباره دلایل تعلیق رابرت مالی شده است. در نامه‌ای که دیروز در سایت کمیته امور خارجه مجلس نمایندگان امریکا منتشر شده، مایکل مک کال، رئیس کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان از آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه امریکا خواسته که جزئیات بیشتری درباره گزارش‌هایی ارائه کند که می‌گویند مجوز امنیتی رابرت مالی به دلیل سوءاستفاده احتمالی وی از اسناد طبقه‌بندی شده به حال تعلیق درآمده است. مالی در ایمیلی، تأیید کرده که «استعلام امنیتی» او «تحت بررسی قرار گرفته است.» او گفته که «اطلاعات بیشتری ارائه نمی‌دهم، اما انتظار دارم که تحقیقات به طرز مطلوب و به زودی حل شود. در ضمن، من در مرخصی هستم.» چیزی که روابط مالی با کنگره را بیش از همیشه شکراب کرد. این است که او طی ماه‌های اخیر حاضر نشد برای ارائه گزارش درباره محتوای مذاکرات با ایران، گزارشی به کنگره ارائه کند و بار‌ها از این کار طفره رفت.
مالی پیش از این‌ها تعلیق شده است
حالا رئیس کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان در نامه‌اش به بلینکن، از وزارت خارجه و دولت بایدن خواسته آبرام پیلی، جانشین مالی و برت مک گورک، هماهنگ‌کننده خاورمیانه‌ای شورای امنیت ملی کاخ سفید را برای ادای توضیح در یک جلسه عمومی و ارائه یک گزارش محرمانه به کمیته تا پایان جولای در دسترس قرار دهند. مایکل مک‌کال، در نامه خود به بلینکن نوشته است: «گزارش‌های رسانه‌ها نشان می‌دهد که رابرت مالی، فرستاده ویژه در امور ایران، پس از تعلیق مجوز امنیتی‌اش در اوایل سال جاری، در بحبوحه تحقیقات در مورد سوءاستفاده احتمالی از اسناد طبقه‌بندی شده، به مرخصی بدون حقوق فرستاده شده است.» این بخش از نامه مک کال مؤید این بخش از گزارش دیروز نیویورک‌تایمز است که نوشته رابرت مالی حتی قبل از انتشار اخباری در خصوص تعلیق‌اش، ظاهراً در ماه‌های اخیر، نقش کمرنگ‌تری در سیاست ایالات متحده در قبال جمهوری اسلامی ایران ایفا کرده است.
هنوز مشخص نیست که دلیل تعلیق مجوز امنیتی مالی چیست، ولی رئیس کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان از اینکه وزارت امور خارجه امریکا تا الان موضوع ر ا با کنگره در میان نگذاشته، انتقاد کرده است: «عدم اطلاع وزارت خارجه در مورد این موضوع به کنگره، در بهترین حالت نشان‌دهنده فقدان صداقت است و در بد‌ترین حالت نشان‌دهنده اطلاعات غلط عمدی و بالقوه غیرقانونی است.» مک‌کال در نامه خود از تعبیر «وخامت اوضاع» استفاه کرده و نوشته است: «ضروری است که وزارت امور خارجه به سرعت یک گزارش کامل و شفاف از شرایط مربوط به تعلیق و تحقیقات (انجام شده) درباره نماینده مالی و اظهارات وزارتخانه (خارجه) به کنگره در مورد مالی ارائه کند.»

از مالی بازجویی شده است!
مک‌کال نوشته است: «در حالی که تعلیق مجوز [امنیتی]فرستاده ویژه مالی به طور مستقل نگران‌کننده است، نگرانی ما با عدم پاسخگویی وزارت خارجه به تلاش‌های کمیته برای نظارت بر مذاکرات [با ایران]و سیاست خود در قبال ایران تشدید می‌شود. از ۱۱ آوریل ۲۰۲۳، کمیته مکرراً درخواست ارائه شهادت فرستاده ویژه «مالی» را کرده که به‌رغم تعاملات مطبوعاتی متعدد مالی که به ۳۰ می‌۲۰۲۳ برمی گردد، وزارت خارجه از این کار امتناع کرده است.» رئیس کمیته روابط خارجه به این اشاره کرده که مقامات ارشد وزارت امور خارجه به کمیته گفته‌اند که مالی به دلیل بیماری یکی از اعضای نزدیک خانواده‌اش، در مرخصی شخصی قادر به شهادت یا ارائه توضیحات نیست، ولی همزمان، این پرسش را مطرح کرده که چرا وزارت امور خارجه امریکا در هیچ مقطعی نگفته که «مجوز امنیتی مالی به حالت تعلیق درآمده یا در حال بررسی است، یا اینکه وی به دلیل سوءرفتار احتمالی تحت بازجویی قرار گرفته است.»
نام:
ایمیل:
* نظر: